- 16 juni 2022
- Door Rory Moerman
- | Bron: Carfix
We geraken op tijd klaar voor EV
maar we weten nog niet hoe
Niet minder dan 97% van de leidinggevenden in de auto-industrie heeft er vertrouwen in dat de uitfaseringsdata voor voertuigen met verbrandingsmotoren (ICE) gehaald zullen worden. Dat blijkt uit onderzoek van Castrol en BP Pulse.
De weg naar EV-gereedheid
Castrol en BP Pulse legden hun oor te luister bij belangrijke spelers in de auto-industrie. De resultaten van dat onderzoek werden gebundeld in het rapport 'Switching ON the rEVolution: The road to EV readiness for markets, carmakers and consumers'. Daaruit blijkt dat zowat iedereen de vooruitgeschoven uitfaseringsdata als haalbaar beschouwt. Dat betekent evenwel niet dat de manier waarop duidelijk is: 40% van de ondervraagden heeft het gevoel dat hun bedrijf momenteel klaar is voor de transitie van ICE naar EV.
Dat hoeft echter geen onoverkomelijk probleem te zijn: twee derde geeft aan dat de transitie de belangrijkste strategische prioriteit is voor hun organisatie. Dat heeft zijn weerspiegeling in de manier waarop bijvoorbeeld R&D verandert: waar er in 2015 amper 11% van de R&D-uitgaven werd besteed aan EV, is dat vandaag nagenoeg verdubbeld naar 21%. Verwacht wordt dat dat in 2025 opgelopen zal zijn tot 31%.
Indien hybridevoertuigen mee in beschouwing worden genomen, voorspellen de ondervraagden dat meer dan 70% van hun R&D-uitgaven tegen 2025 gericht zal zijn op HEV en EV.
Transitie versnellen
63% van de leidinggevenden in de automobielsector vindt dat overheden een cruciale rol spelen bij de transitie, met de opgelegde doelstellingen voor de uitfasering uiteraard als belangrijkste factor. Ook netto-zerodoelstellingen zijn belangrijk en een grote drijfveer, zo geeft 57% van hen aan.
EV als volgende wagen?
Castrol en BP Pulse ondervroegen ook diverse consumenten. 53% van hen gaf aan een elektrische auto te overwegen als volgende aankoop. Zowat iedereen die de overstap al heeft gemaakt, zou opnieuw kiezen voor een EV. Liefst 99% was van dit oordeel.
Een van de belangrijkste redenen – zo niet de belangrijkste – om over te stappen van ICE of HEV naar full electric, is de luchtvervuiling in stedelijke gebieden. 74% gaf dit aan als belangrijkste stimulans, kort gevolgd door de lagere gebruikskosten (72%) en het idee dat EV's handiger zijn om te laden, aangezien dat van thuis uit kan (70%).
De prijs wordt minder doorslaggevend: 57% van de consumenten is ervan overtuigd dat de TCO van een EV – waarbij er rekening gehouden wordt met aanschafprijs, belasting, brandstof- en onderhoudskosten – lager zijn dan die van een vergelijkbare ICE-wagen.
Hindernissen op de weg
De grootste barrière die de transitie kan vertragen, is de hoge kost van accu's. 56% van de ondervraagde leidinggevenden noemt dit alvast een belangrijk zorgpunt. Daarnaast vormen ook de beschikbaarheid van infrastructuur (43%) en een gebrek aan technisch talent (40%) belemmeringen op de weg naar EV-gereedheid.
De consument maakt zich een stuk meer zorgen: 74% uit hun zorgen inzake de laadinfrastructuur. Belangrijke nuance daarbij is dat dit gaat om consumenten die (nog) niet elektrisch rijden. Ook de zorgen om het bereik zijn voor de consument nog niet de wereld uit. 71% ervan is ervan overtuigd dat EV een kleinere actieradius hebben dan ICE-wagens en daardoor niet geschikt zijn voor langere reizen. Bovendien wordt 69% nog steeds afgeschrikt door de hoge aanschafprijs, ook al is de meerderheid het ermee eens dat de TCO lager ligt dan die van een vergelijkbare ICE-wagen.
Overwinnen door samen te werken
Om de transitie naar EV te versnellen, zal de industrie – inclusief Castrol en BP Pulse – moeten samenwerken, om zodoende de hindernissen te overwinnen. Overheden, leveranciers van infrastructuur, autofabrikanten en dienstverleners zullen daarbij nauw en effectief moeten samenwerken. Door die samenwerking kan je de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van laadinfrastructuur verbeteren, de aanschafkost verlagen, de levensduur van de accu's en de actieradius van EV verbeteren.
Zowel Castrol als BP Pulse wil in elk geval zijn steentje bijdragen. Zo ontwikkelt Castrol ON EV-vloeistoffen om de actieradius van EV te vergroten, om sneller opladen mogelijk te maken en om langer mee te gaan. BP Pulse zet zich in met het uitbouwen van een openbaar laadnetwerk met laadproducten en -diensten, dat zowel snel, gebruiksvriendelijk als naadloos functioneert.