3 manieren hoe duurzame innovatie vanuit de Formule 1 doorstroomt naar jouw eigen auto

In de loop der jaren zijn er verschillende veranderingen geweest in de racereglementen van de Formule 1, waaronder het beperken van het aantal motoren dat teams mogen gebruiken. Ondertussen wordt er ook uitgebreid onderzoek gedaan naar het verder optimaliseren van de duurzaamheid van motoren. Experts van PETRONAS Lubricants International (PLI), die smeermiddelen voor de Formule 1 ontwikkelen, lichten drie ontwikkelingen toe die de motorsport verduurzamen en ook van invloed zijn op jouw eigen auto.

3 manieren hoe duurzame innovatie vanuit de Formule 1 doorstroomt naar jouw eigen auto

1. Nieuwe smeringformules

Tijdens een race leggen de coureurs gemiddeld 300 kilometer af. Tel daarbij de kwalificaties, tests en trainingen op, en een auto rijdt in een weekend zo’n 500 tot 600 kilometer. Daarom is uitstekende smering cruciaal. PETRONAS Trackside Fluid engineers zijn tijdens de races aanwezig bij het Mercedes-AMG PETRONAS Formule 1-team en monitoren continu de olie en vloeistoffen in de auto. Deze gegevens worden naar het laboratorium in Santena, nabij Turijn, Italië, gestuurd, waar PETRONAS ze verder analyseert voor zowel F1- als gewone auto’s.

“PETRONAS’ lange betrokkenheid bij de Formule 1 als titelsponsor en technisch partner hielp ons een enorme database op te bouwen en veel te leren over smeermiddelen en hardware. Deze kennis zetten we om in verschillende producten, zoals PETRONAS Syntium, die voor gewone auto’s te gebruiken zijn. De Formule 1 biedt ons de kans om de beste chemische samenstellingen te testen en onze formules te verbeteren”, legt Andrea Dolfi uit, hoofd R&D Fluid Technology Solutions bij PETRONAS Lubricants International.

2. De brandstof van de toekomst

Naar verwachting worden binnenkort de nieuwe FIA-regels voor 2026 bekendgemaakt, die grote veranderingen met zich mee brengen. Over twee jaar moeten de teams racen met geavanceerde duurzame benzinebrandstoffen, voorkomend uit de RED-verordening van de EU-Commissie. De testen voor vervangende brandstoffen zijn op dit moment in volle gang.

“De brandstofupgrade voor 2026 is een mijlpaal op het gebied van duurzaamheid en is een uitdaging voor de industrie. Net als bij de smeermiddelen moeten we de PETRONAS Primax-benzine aanpassen met een nieuwe set ‘ingrediënten’. Deze componenten komen voornamelijk uit synthetische of e-brandstofproductie en tweede-generatiebiomoleculen”, zegt Dolfi.

3. Temperatuurmanagement voor de beste prestaties

Tegenwoordig zijn motoren van 1 liter de standaard voor personenauto’s. Deze bieden hetzelfde vermogen als de vroegere 2-litermotoren en zelfs de grotere eenheden. Kleinere motoren hebben goede smering nodig om goed te presteren, en het controleren van de temperatuur in de motor is daarbij van groot belang. PETRONAS Syntium met CoolTech+-technologie is ontwikkeld om ervoor te zorgen dat de motor op de juiste temperatuur blijft, wat de levensduur verbetert en het brandstofverbruik vermindert. De CoolTech+-technologie komt voort uit de motorsport en is daarmee een goed voorbeeld van technologie die van het circuit naar de weg overgaat.

“In de Formule 1 komen de meest geavanceerde technologieën en topprestaties samen. Onze samenwerking met de Formule 1 en prestatievoertuigen vormt al lange tijd de ruggengraat van PETRONAS Lubricants International. Hoewel de samenstelling van de vloeistoffen in F1-auto's verschilt van die in gewone verbrandingsmotoren, is de oliebasis zeer vergelijkbaar. Dit is wat PETRONAS Syntium onderscheidt van de concurrentie”, concludeert Stephan Dergent, marketmanager Benelux bij PETRONAS Lubricants International.

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Professional Media Group 

Professional Media Group maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.