- 07 februari 2022
- | Bron: Elektricien
Focus op ontzorging bij Vander Elst
Als invoerder van diverse kwaliteitsmerken doet Vander Elst veel meer dan louter ‘dozen verplaatsen’. Vandaag ligt de focus op een zeer uitgebreide dienstverlening, zeker ook naar de installateur. We hadden een gesprek met bedrijfsleider Tim Baekelandt over de boeiende activiteiten van Vander Elst in een markt die altijd in beweging is.
Welke productgroepen hebben jullie voor de installateur allemaal in petto?
Tim Baekelandt: "Vind je het nergens elders, probeer het dan eens bij Vander Elst, hoor je wel eens in de wandelgangen en daar is geen letter van gelogen. Vander Elst groepeert hun belangrijkste productcategorieën en innovaties in 3 welomlijnde oplossingen, zodat er meer focus & ondersteuning aan gekoppeld kan worden: office connection, deurcommunicatie en installatiemateriaal."
"Uit dat brede portfolio haal ik graag even onze oplossingen voor de tertiaire sector aan, want daarin zijn we een echte trendsetter. Zo is een van onze specialisaties de connectiviteit in kantoorapplicaties, waarvoor we kwalitatieve oplossingen hebben voor in de muren, in de bureaus en onder de vloer. Daarin zijn we een echte voorloper. Installatiemateriaal vertegenwoordigt bijvoorbeeld 60% van onze omzet."
Hoe benaderen jullie de markt?
"Daar zijn toch wel wat veranderingen geweest de afgelopen jaren. Vroeger leverden we onze materialen aan de groothandel en was de kous daarmee eigenlijk af. Vandaag werkt die eenvoudige benadering niet meer. De installateur heeft een groeiende nood aan informatie en bijstand, want hij werkt in een omgeving die razendsnel evolueert. Ook de groothandels zijn vragende partij voor snelle informatiedoorstroming. Onze systemen zijn daarom digitaal volledig afgestemd op de systemen die zij gebruiken, dat zorgt onder meer voor een snelle communicatie van allerlei data. Technische informatie, foto’s en video’s worden in realtime gedeeld met de groothandel, zodat hun informatie altijd up-to-date is."
Gebeurt het ook dat jullie installateurs rechtstreeks benaderen?
"We proberen uiteraard zoveel mogelijk verkoop te genereren richting de groothandel. We werken daarom ook samen met de grote installatiebedrijven, waarbij we bekijken welke oplossingen zij het best kunnen inzetten. De focus ligt daar op ontzorging. Bij ons kunnen ze terecht voor oplossingen die een echte meerwaarde bieden tijdens de installatie, met gebruiksgemak en tijdwinst als belangrijke pijlers. We bieden ook een eigen assemblagedienst aan, waar we aanpassingen kunnen uitvoeren in functie van een project."
"Een andere belangrijke pijler in onze werking is de technische bijstand. Voor installateurs is het vandaag een stevige uitdaging om van alle nieuwe technieken op de hoogte te zijn. Bovendien zien we een toenemende convergentie tussen sectoren: HVAC en elektrotechniek lopen bijvoorbeeld steeds meer door elkaar. Wij hebben als vertegenwoordiger van onze fabrikanten een belangrijke taak om installatiebedrijven de nodige informatie te bezorgen en de nodige opleiding te voorzien over onze materialen, zodat ze snel en efficiënt kunnen werken."
"Maar dat is verre van alles, want we leveren ook technische assistentie: het demonstreren van nieuwe montagetechnieken of het uitvoeren van depannages tot zelfs initiaties ter plaatse. We gaan dus ver voor onze klanten, letterlijk én figuurlijk."