VOEDSELVEILIGE WEEG- en transportoplossingen

Barry Callebaut schakelt expertise Bascules Robbe in

Barry Callebaut Halle
De site in Halle is slechts een van de vele vestigingen van Barry Callebaut

In een nieuwe productielijn van chocoladeproducent Barry Callebaut in Halle staan onder meer een weegband en een verticaal transportsysteem; geleverd en geïnstalleerd door Bascules Robbe. De weegband hebben zij zelfs op maat ontworpen en gefabriceerd, om zo aan de hoogste hygiëne-eisen in de chocolade-industrie te voldoen. "Zo zijn we verzekerd van een voedselveilige en kwalitatieve productie", stelt projectingenieur Frank Ulburghs.  

GEEN standaardproces

Barry Callebaut is als multinational actief in meer dan zestig landen met het verwerken van cacao en de productie van chocolade. In Wieze staat de grootste chocoladefabriek ter wereld en ook in Halle worden er verschillende chocoladeproducten gemaakt. Die laatste site werd onlangs uitgebreid met een nieuwe productielijn voor chocoladepoeder.

"Bij deze productielijn vertrekken we niet van een droog, maar van een kleverig poeder, waardoor het niet om een standaardproduct en -proces gaat. Dit bracht een aantal uitdagingen met zich mee, zowel wat betreft de procesflow als de layout van de nieuwe installaties. Die tackelden we allebei met de hulp van Bascules Robbe", aldus Ulburghs.  

Hygiënisch ontworpen weegband 

"Door het kleverige karakter van het poeder konden we vooraan de nieuwe lijn geen standaardweegband inzetten om het debiet hiervan te meten en zo de volgende processtappen aan te sturen", verduidelijkt Ulburghs.

Volgens de strengste eisen

"Door de strenge voedselveiligheidseisen voor hoogwaardige voeding zoals chocolade, moest die namelijk 'extra' hygiënisch ontworpen zijn en makkelijk reinigbaar zijn, zodat hierop geen poeder achterblijft. Ze moest dus goed bereikbaar zijn, mocht geen dode zones bevatten en de kabels moesten goed weggeborgen zijn in de omkasting", overloopt de projectingenieur het eisenpakket.   

"In samenspraak met onze eigen engineering werd een weegband op maat gemaakt"

Hiertoe ontwierp weegspecialist Bascules Robbe met de voorschriften van Barry Callebaut en in samenspraak met hun engineering een 'weighfeeder' op maat. Die transportband is volledig wegend opgesteld, bevat glad uitgevoerde loadcells, is voorzien van een voedingsgeschikte schraper en wordt aangedreven door een aseptische motor.

De weegband is makkelijk te openen en demonteren
De weegband is makkelijk te openen en demonteren

"De weegband is makkelijk en veilig te demonteren voor een tussentijdse reiniging, wat bij ons twee keer per shift of dus om de vier uur moet gebeuren. Dankzij de oplossing op maat verloopt dit op een vlotte manier", stelt Ulburghs. 

Verticaal FLOVEYOR transportsysteem

Barry Callebaut Bascules Robbe Floveyor
Na het wegen wordt het poeder naar boven getransporteerd

Aan het einde van de productielijn moest dan weer een elegante oplossing worden gevonden om het verwerkte - niet meer kleverige - poeder 5,5 m naar boven te transporteren; net onder het plafond van het 6 m hoge gebouw. Van daar valt dit vervolgens langsheen een metaaldetector, een veiligheidszeef en een magneet opnieuw naar beneden, als kwaliteitscontroles net vóór de verpakkingsmachine.  

Aeromechanisch

Pneumatisch of mechanisch transport waren geen goede opties voor deze toepassing; qua kosten, uitvoerbaarheid of onderhoud. Een beter alternatief is het aeromechanisch principe. Dit wordt toegepast in het Nutria-toestel van de Australische machinefabrikant Floveyor, wat in ons land verdeeld wordt door Bascules Robbe. Naast de specialisatie in wegen, voeren zij steeds vaker projecten uit met bulkhandling en bigbag- en zakkenvulmachines. Zo namen ze ook de installatie van dit verticaal transportsysteem voor hun rekening. 

"Het product wordt met kunststof schijfjes opgepikt uit de invoertrechter. Die worden door middel van een centrale, metalen kabel in een buis met hoge snelheid naar boven toe getransporteerd, onder een hoek van zo'n 45°. Langs een tweede, parallelle buis komen de schijven weer naar beneden. Een lichte onderdruk door de hoge snelheid zorgt bij de opgaande beweging voor het bijkomende aero-effect, waardoor het product als het ware wordt opgezogen. Zo zweeft dit tijdens het transport in de kamers tussen de schijven", legt Ulburghs uit.

Voordelen

Floveyor verticaal transport
Vervolgens wordt het poeder weer naar beneden gevoerd voor de kwaliteitscontroles en de verpakking

"Aanvankelijk hadden we wat bezorgdheden rond de slijtage en wrijving van de schijfjes, maar na een test met ons poeder in hun testcenter waren we voldoende overtuigd van deze oplossing. Die heeft als grote voordelen dat hiermee met een compacte opstelling een steile hoogte overwonnen kan worden en dat het product tijdens het transport intact blijft. Er is namelijk geen abrasieve werking. Bovendien is ook deze machine heel hygiënisch ontworpen en makkelijk te openen voor reiniging", klinkt het.

"De gevraagde capaciteit van 2 ton per uur kan hiermee makkelijk behaald worden. De invoertrechter geldt trouwens ook als zakkenstortcabinet. Zo kan een eventueel verkeerdelijk verpakt product op een manuele wijze worden bijgevoegd voor een nieuwe controleronde in de kwaliteitstoren, en dit terwijl de hele lijn blijft draaien. Het toestel is bovendien heel energie-efficiënt, wat met de huidige energieprijzen ook mooi meegenomen is."

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Professional Media Group 

Professional Media Group maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.