- 05 juni 2020
- Door PUBLIREPORTAGE
- | Bron: Professional
Populariteit airconditioning is grote opportuniteit voor doe-het-zelf
Vanwege de warme zomers stijgt de vraag naar airconditioning enorm. "Vroeger verkochten we vooral bijverwarming, nu is het grootste deel koeling", vertelt Jeroen Kramer (salesmanager Benelux Qlima). "Mobiele airco's waren enkele jaren geleden nog flink duur, maar dankzij het grote afzetvolume komt het apparaat nu binnen handbereik van de massa."
vraag naar definitieve oplossing
"Ik werk nu bijna elf jaar bij PVG/Qlima", vertelt Jeroen Kramer (salesmanager Benelux Qlima). "Toen ik begon, bestond onze omzet voor 70% uit winterproducten. Nu ligt de verhouding op 45-55%, in het voordeel van de zomer. Dat komt door de klimaatverandering. Enkele jaren geleden waren mobiele airco's nog vrij duur, maar door de grote vraag komt het apparaat binnen handbereik van de massa."
"Een mobiele airco is vooral een impulsproduct, maar nu we al enkele hete zomers achter de rug hebben, willen mensen een structurele, definitieve oplossing. Zo groeit de belangstelling voor split units. Die zijn aanzienlijk duurder, vanaf pakweg 700 euro, maar meer en meer mensen hebben dat ervoor over. Een mobiele airco is niettemin stukken goedkoper, dus daar zal altijd een markt voor blijven bestaan."
Opportuniteiten voor de doe-het-zelf
"Het koudemiddel in split unitairco’s is minder milieubelastend dan vroeger, maar voor een correcte installatie heb je als consument nog altijd een bevoegde installateur nodig. Ik schat dat we over een jaar of drie split units kunnen aanbieden met een milieuneutraal koudemiddel. Ook de bouwmarkt gaat daarvan profiteren. Mobiele airco's maken nu zo'n 80% uit in de doe-het-zelf. Als consumenten zelf split units kunnen installeren, zullen we een verschuiving naar split units zien. We zien nu al dat bouwmarkten afspraken maken met lokale installateurs om consumenten bij de montage te ondersteunen."
Flexibel bestellen
De verkoop blijft uiteraard erg weersafhankelijk. "Met de warme zomers merken we al minder bestelvrees bij de klanten, maar we komen hen ook tegemoet. Dat is beter voor beide partijen. Vroeger werden er pakweg 2.000 apparaten besteld, terwijl er na een verregende zomer weer 500 retour kwamen. Dat was voor ons niet rond te rekenen. Nu zeggen we tegen klanten: als je pakweg 1.000 apparaten bestelt, dan houden we nog 500 achter de hand die we je additioneel kunnen leveren. De beslissing daartoe willen we horen op een afgesproken datum, ergens tegen het einde van juni."
Ook bijverwarming wint aan belang
"Ook bijverwarming doet het uitstekend. Dat komt vooral omdat mensen meer zijn gaan thuiswerken. Dat gebeurt op de zolderkamer of in de studeerkamer, terwijl het een beetje zonde is om daarvoor het hele huis warm te houden met de centrale verwarming. Split units kunnen uitstekend dienen als bijverwarming. Als je huis dan ook nog beschikt over zonnecollectoren, leidt dat tot een ideale oplossing. Verwarmen en koelen zijn door maatschappelijke trends zeer urgente thema’s, daar hoef je als het ware weinig energie in te steken om daar extra omzetprofijt uit te halen."
Vroeger onderhandelen
"Nog een pijnpunt zijn de leveringen vanuit China. De leadtimes en de vervoerskosten blijven stijgen. Vroeger was een leadtime van 12 of 13 weken vanuit China heel normaal. Nu spreek je al over een leadtime van 30 weken. Vroeger betaalde je tweeduizend euro per container, nu praat je al over achtduizend euro. Deze factoren betekenen ook dat we vroeger in het seizoen in onderhandeling gaan met relaties om tot een bevredigende oplossing te komen.”