- 06 maart 2025
- Door Dimitri Van Moerkercke
- | Bron: Kiosk
"BIC levert mij het meeste geld op"
Twee collega's aan het woord over de uitstekende kwaliteiten van een BIC-aansteker

BIC-aanstekers staan al jaren voor onberispelijke kwaliteit en betrouwbaarheid. Dat zegt niet BIC zelf, maar twee persverkopers die wij een bezoekje brachten. BIC is een naam, zowel in de rayon van aanstekers als in die van de balpennen. Wereldwijd zijn er niet veel merken die erin geslaagd zijn hun naam door de eindklant te laten associëren met het type product.
Press Shop Basilix Shopping Center, Brussel
Mario Ruggieri (58) is 15 jaar geleden als gerant begonnen van Press Shop Basilix Shopping Center, in Brussel. De man is van Italiaanse afkomst, voordien deed hij werk in de logistiek, transport en was hij zelfs even marktkramer. Zijn zus Maria (49) is hem drie jaar geleden in de winkel komen helpen.
Mario heeft in zijn zaak vooral BIC-aanstekers staan. Hij verkoopt sinds enkele jaren geen andere merken meer. "BIC staat voor kwaliteit", merkt hij daarover op. "Het mechanisme maakt het verschil met andere merken. Ook het omhulsel is meer solide."
"De keuze om enkel BIC te verkopen is ook ingegeven door mijn klanten. Het merendeel verkiest immers de iets duurdere prijs (2,50 euro per stuk) te betalen voor de kwaliteit. Een halve euro verschil met de andere merken maakt trouwens niet uit in een tijd waarin diezelfde klanten véél meer geld moeten betalen voor een pakje sigaretten."

Mario verkoopt gemiddeld 10 BIC-aanstekers per dag. Sommige klanten kopen er zelfs 4 à 5 per dag, of eentje om de twee dagen. 'Brikets' worden immers uitgedeeld, mensen raken ze snel kwijt. Andere klanten verzamelen dan weer collecties, of zijn fan van een bepaald decor. Voetbal doet het altijd goed, maar nog beter dan anders in periodes van hoogconjunctuur voor de Rode Duivels.
Level Jay Halveweg, Zonhoven
Met zijn 19 jaar is Jelle Ceyssens waarschijnlijk de jongste krantenwinkeluitbater van België. Hij is gevestigd in Zonhoven en opende een jaar geleden zijn krantenwinkel Level Jay Halveweg, met een dynamische, moderne benadering van het vak.

Jelle verkoopt per dag tussen de 3 en 5 BIC-aanstekers. Wat waardeert hij? "Hun onberispelijke kwaliteit, hun aantrekkelijke design en hun lange levensduur: tot 3.000 onberispelijke ontstekingen", vertelt Jelle. Hij waardeert het feit dat hij een betrouwbaar product aanbiedt dat erkend en gewaardeerd wordt, net als het BIC schrijfwarenassortiment dat hij ook verdeelt.
Hij geeft de voorkeur aan modellen met intense kleuren of dierenmotieven. Jelle voelt zich minder aangetrokken tot licenties, maar zal toch de langverwachte premium versie van Squid Game testen, met een uniek gevoel en metallic effecten.
"Zakelijk gezien is BIC het merk dat mij het meeste geld oplevert. Het biedt zes verschillende modellen en de iconische J26 met zijn felle kleuren is de onbetwiste bestseller. De andere modellen verkopen ook erg goed, zoals de EZ Reach, die weliswaar piekt tijdens het barbecueseizoen, maar het hele jaar door populair blijft bij consumenten die het voor verschillende doeleinden gebruiken, zoals koken of het aansteken van (tuin)kaarsen."

Een ander sterk punt van BIC is het POS-materiaal, dat beter ontworpen is dan dat van andere merken. Het biedt een ruime keuze, ontworpen om de aandacht van de klant te trekken, herbevoorrading te vereenvoudigen en de verkoop te ondersteunen.
Het is essentieel om de aanstekers met deze POS-display te promoten om het aantal verkochte exemplaren te verhogen. Een BIC die gezien wordt, wordt namelijk ook gekocht, want een aansteker is een impulsaankoop: men denkt eraan om er een te kopen wanneer men er een ziet.
Tot slot waardeert Jelle de informatie en het advies van zijn groothandelaren, die de informatie van BIC effectief doorgeven. Jelle is jong, toegewijd en strategisch en belichaamt een nieuwe generatie retailers, gericht op kwaliteit en klanttevredenheid, met BIC als hun vertrouwde partner.
BURGEMEESTER E. DEMUNTERLAAN 1
1090 JETTE
+3222193150
bic.benelux.belgium@bicworld.com
www.bicworld.com
