Ook Amerika’s populairste auto aan het stopcontact

Voorstelling Ford F-150 Lightning

Vroeger dan verwacht werden eind september in de River Rouge-fabriek in Dearborn bij Detroit (USA) de allereerste preproductiemodellen van Ford’s nieuwe elektrische F-150 geassembleerd. Wachten met die preproductie bleek niet langer een optie. De wedren was immers al begonnen, de inzet groot: als eerste constructeur een elektrisch aangedreven pick-up op de VS-markt commercialiseren.

Voorstelling Ford F-150 Lightning

Bovendien raakte Ford overweldigd door de vele positieve reacties op het in mei ll. voorgestelde, elektrische F-150-project. Waardoor de eerdere voorzichtige productieprognoses voor de in 2022 definitief in productie gaande elektrovariant van Amerika’s populairste pick-up al na enkele weken werden bijgesteld. Met verdubbelde prognosecijfers zowaar. Volgens die fors opgetrokken prognoses hoopt Ford na de definitieve marktintro volgend jaar nog 15.000 exemplaren aan de man te brengen. Voor 2023 wordt van 50.000 stuks gesproken. Voor 2024 van meer dan 80.000 en voor 2025 zelfs van 160.000 elektrische F-150 pick-ups.

Al 40 jaar en met voorsprong de populairste

Nergens is het pick-upsucces zo groot als in de VS. En uitgerekend in die succesrijke markt zijn de Ford F-series - waarvan de F-150 deel uitmaakt - al 40 jaar onafgebroken en met voorsprong de populairste auto’s. In 2020 verkocht Ford in de VS alleen al 787.422 F-Series pick-ups. Veel meer dan de tweede en derde in het klassement, respectievelijk de Chevrolet Silverado (586.675) en de Dodge Ram (563.676). Aan de aanhoudende F-150-successen valt niet te twijfelen. Twijfelen moet men evenmin aan de bangelijke vaststelling dat deze populaire Ford wordt uitgespeeld in een marktsegment waar lang niet iedere klant om elektrificatie vraagt.

Voorstelling Ford F-150 Lightning: Ook Amerika's populairste auto moet aan het stopcontact
Van de drie grote, traditionele US pick-upfabrikanten (Ford, Chevrolet en Dodge) waagt Ford zich als eerste aan volledige elektrificatie

Heftiger dan dat waaraan de US pick-up zijn populariteit dankt

Toch waagt Ford het om nu ook zijn bestverkopende auto aan de stekker te leggen. Van de drie traditionele, grootste US pick-upfabrikanten (Ford, Chevrolet en Dodge) is Ford de eerste die zich aan die stekker waagt. Gedreven deels door de strategische bewegingen die de auto-elektrificatie nu op de wereldmarkten veroorzaakt.

Maar Ford blijft voorzichtig. Het begrijpt dat – niet in het minst - een conventioneel ingesteld pick-upclientèle voorzichtig en beredeneerd moet benaderd worden. Elektrificatie? Ja, zolang de klant daarvoor geen onbereikbare prijs moet betalen. Ja ook, als de elektrische prestaties minstens even goed zijn of zelfs beter dan datgene wat ze in Amerika gewoon waren. Lees: prestaties – zowel on- als offroad – gegenereerd door met heel veel cilinderinhoud ronkende zes- of zelfs achtcilinders in V-configuratie. Goed of zelfs heftiger dan dat waaraan de US pick-up een flink deel van zijn populariteit dankt.

Voorstelling Ford F-150 Lightning: Ook Amerika's populairste auto moet aan het stopcontact
De altijd vierwielaangedreven en met twee e-motoren aangedreven F-150 Lightning ontwikkelt 571 pk/1.050 Nm. Meteen de meest werklustige pick-up uit de rijke F-150-geschiedenis

Of Ford geslaagd is in dit opzet? Met een prijs vanaf 40.000 dollar kan men de elektrische F-150 zeker geen al te dure auto noemen. Prestaties? Minstens even heftig en zowaar nog veel heftiger. Want deze elektrische pick-up wordt meteen de met het hoogst aantal Newtonmeters gezegende F-150 uit de geschiedenis.

Deze elektrische F-150 krachtpatser komt niet naar Europa. Althans niet via de officiële distributiekanalen. Maar dagelijks zien we op onze wegen Amerikaanse pick-ups die een “parallelle” toegang tot het oude continent afdwongen … Waarmee we willen zeggen dat Fords Europese elektrificatiestrategie niet eeuwig beperkt zal blijven tot de Mustang Mach-E en E-Transit.

Voorstelling Ford F-150 Lightning: Ook Amerika's populairste auto moet aan het stopcontact
De geëlektrificeerde variant van de in Amerika razend populaire Ford pick-up luistert naar de toepasselijke naam 'F-150 Lightning'

Nieuwe te duchten e-concurrentie

Ford kondigde al in mei aan vanaf 2022 de productie van deze elektrovariant aan te vatten. Dat intussen de preproductie werd vervroegd, hoeft niet te verbazen. De race om e-gedreven pick-ups in de US te lanceren nam enkele weken geleden een verrassende wending.

Rivian gaf immers te kennen op het punt te staan om als eerste een elektrische pick-up aan de klant te kunnen brengen. Deze constructeur introduceerde immers de Rivian R1T, met vier e-motoren en vierwielaandrijving. Twee e-motoren op de vooras garanderen samen 415 pk aan vermogen en 560 Nm aan werklust. De twee e-motoren op de achteras generen 420 pk/670 Nm.

Dit nadat eerder elektrospecialist Tesla al te kennen gaf ook zijn zinnen te hebben gezet op zijn deel van die razend populaire US pick-upmarkt. Dit met de al in 2019 aangekondigde Tesla Cybertruck … waarvan de productie intussen tot 2022 is uitgesteld. Officieel – zo horen we – wegens capaciteitsproblemen bij de toeleveranciers van halfgeleiders. De met SF-look bedachte Tesla Cybertruck zal leverbaar worden met drie of twee e-motoren in combinatie met vierwielaandrijving en – de minst dure – met één e-motor en achterwielaandrijving.

Voorstelling Ford F-150 Lightning: Ook Amerika's populairste auto moet aan het stopcontact
Sprinten van van 0 tot 100 km/u doet deze zware kolos in iets minder dan 5 seconden

Bliksem

De Ford F-150 SVT Lightning ("Bliksem") was eind jaren negentig de strafst gepeperde versie van de F-150. Die topversie dankte zijn spierkracht aan een compressorgeladen V8 met liefst 5,4 liter aan zuigerverplaatsing. Sinds 1994 is de SVT lightning vervangen door de Raptor. In tegenstelling tot de flitsend snelle voorganger werd – tot vandaag – met de naam Raptor meer de nadruk gelegd op het najagen van sublieme offroadprestaties.

Met de komst van een geëlektrificeerde Ford F-150 wordt de oude – maar zeer toepasselijke benaming – Lightning vanonder het stof gehaald. De elektrische variant van de in Amerika razend populaire Ford pick-up wordt dus: F-150 Lightning.

Voorstelling Ford F-150 Lightning: Ook Amerika's populairste auto moet aan het stopcontact
Dankzij Ford Co-Pilot360TM kan er volledig ‘handsfree’ gereden worden. Tenminste op de daarvoor gekwalificeerde snelwegen in de VS en Canada

Twee e-motoren, 571 pk/1.050 Nm

De altijd vierwielaangedreven en met twee e-motoren aangedreven F-150 Lightning tekent voor een maximum systeemvermogen van 571 pk en dito koppel van liefst 1.050 Nm. Naar koppel of werklust is dit dus de strafste F-150 uit de rijke pick-upgeschiedenis van Ford. Bijster snel bovendien. Een sprint van 0 tot 100 km/u doet deze zware kolos in iets minder dan 5 seconden.

In de F-150 Lightning worden twee lithium-ionaccuvarianten voorzien: de standaard batterij garandeert een rijbereik van 370 km terwijl de strafste accuvariant 490 km aan rijbereik voorspelt. Aan een gelijkstroom snellader kan (met 150 kW laadvermogen) de batterij in 40 minuten gechargeerd worden. Met behulp van een geïntegreerde dubbele boordlader wordt aan het (16 A) stopcontact (wisselstroom) een lege batterij in 8 uur geladen. Deze pick-up werd ook voorzien van Ford Intelligent Backup Power waardoor – tot 9,6 kW elektrisch vermogen – aan huishoudstroom kan geleverd worden.

Voorstelling Ford F-150 Lightning: Ook Amerika's populairste auto moet aan het stopcontact
Elektrisch nieuws vinden we onder de ‘motorkap’ waar in een waterbestendige ruimte 400 liter aan extra laadruimte wordt gevonden en die is voorzien van vier stopcontacten. Met 2,4 kW vermogen kunnen elektrische gereedschappen, koelboxen, tv’s of laptops van energie worden voorzien

Digitale ervaring

Het centraal gemonteerde beeldscherm – het grootste ooit door Ford in een truck gemonteerd – doet vermoeden dat deze pick-up de meest recente digitale technologie aan boord heeft. Zo kan hij – dankzij Ford Co-Pilot360TM – bijvoorbeeld ‘handsfree’ gereden worden. Tenminste op de daarvoor gekwalificeerde snelwegen in de VS en Canada.

Onboard Scales is een toepassing waarbij sensoren het laadvermogen registreren en het gewicht berekenen dat getransporteerd wordt. Onboard Scales in samenwerking met Intelligent Range berekent – rekening houdende met het getransporteerde gewicht – voortdurend het actuele rijbereik. Via Ford Power-Up-softwareupdates ten slotte worden bestaande softwaregedreven functies automatisch bijgewerkt en nieuwe softwaretoepassingen toegevoegd.

Voorstelling Ford F-150 Lightning: Ook Amerika's populairste auto moet aan het stopcontact
Het centrale beeldscherm – het grootste ooit door Ford in een truck gemonteerd – doet vermoeden dat deze pick-up de meest recente digitale technologie aan boord heeft

Waterdichte Frunk-stroomleverancier

Volgens Ford is dit de meest aerodynamische F-150 ooit. De basis blijft gebaseerd op deze van de traditionele versies maar het frame werd steviger (gewicht batterij). De wielgeleiding is onafhankelijk, zowel voor als achter. Het laadvermogen bedraagt 907 kg en men spreekt van een maximaal geremde sleeplast van meer dan 4,5 ton.

Ford voorspelt degelijke offroadprestaties dankzij een 4x4-systeem met vier selecteerbare rijmodi: Normal, Sport, Off Road en Slepen/Trekken. De onderkant van het voertuig biedt in zwaar terrein robuuste bescherming voor batterij en e-motoren. Overigens wordt de batterij ondergebracht in een waterdichte en tegen crashabsorptie beschermde behuizing. Elektrisch nieuws vooral onder de motorkap waar 400 liter aan extra laadruimte wordt gevonden. Deze waterbestendige ruimte werd voorzien van vier stopcontacten. Met 2,4 kW vermogen om elektrische gereedschappen, koelboxen, tv’s of laptops van energie te voorzien.

Voorstelling Ford F-150 Lightning: Ook Amerika's populairste auto moet aan het stopcontact
Ook in de laadbak worden stopcontacten voorzien om elektrische gereedschappen energetisch te bevoorraden

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Professional Media Group 

Professional Media Group maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.