- 17 maart 2023
- | Bron: Mobility Business Solutions
75 jaar import van Volkswagen bij D’Ieteren
D’Ieteren vierde midden maart de 75e verjaardag van zijn importactiviteiten met het merk Volkswagen in België. Het gaat om een historische overeenkomst die de onderneming geleidelijk naar de eerste plaats van Belgische invoerders heeft geleid. 75 jaar later gaan D’Ieteren en de Volkswagen-groep een nieuwe gezamenlijke uitdaging aan met de transitie naar elektromobiliteit.
D’ieteren doorheen de jaren
Op 17 maart 1948 wordt onder de impuls van Pierre D’Ieteren het contract voor de Belgische importactiviteiten ondertekend tussen de ‘Anciens Établissements D’Ieteren Frères’ en Volkswagen. Dat was toen nog onder Brits gezag. Pierre D’Ieteren staat dan aan het hoofd van het familiebedrijf en ziet een groeiende vraag naar een betaalbare, betrouwbare en zuinige auto. Hij gelooft dat de kleine Volkswagen de manier bij uitstek is om de mobiliteit per auto te democratiseren. Dit wordt het begin van een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van het Huis D’Ieteren dat op dat ogenblik reeds de wagens van het Amerikaanse merk Studebaker invoert.
Tussen 1954 en 1975 zal de Kever ook in de Brusselse fabriek van D’Ieteren in Vorst worden gebouwd, naast de Studebaker. In totaal zullen er 1.143.664 exemplaren van de Belgische montageband rollen.
Focus op elektrische mobiliteit
Vandaag zijn alle ogen gericht op een nieuwe uitdaging, de overgang naar elektrische mobiliteit, en dus ook op een nieuwe generatie modellen, namelijk het gamma van de ID. De Volkswagen-groep nam al snel voorsprong door massaal te investeren in nieuwe technologieën voor elektrische motoren, batterijen, connectiviteit en door de uitstoot te verminderen. Het streefdoel is om een CO2-neutrale automobiliteit te ontwikkelen.
Dit is een enorme nieuwe uitdaging die D’Ieteren graag aangaat samen met de Volkswagen-groep.
Een nieuw hoofdstuk
Met de modellen van de ID.-familie rijdt Volkswagen zijn klanten het nieuwe tijdperk van duurzame mobiliteit binnen. Het eerste model op basis van het MEB-platform voor elektrische voertuigen kan schermen met een neutrale CO2-balans. De ID.3 die in 2019 wordt gelanceerd stapt in de sporen van de Kever en de Golf maar binnen een milieucontext die helemaal is veranderd en met nieuwe industriële doelstellingen die gericht zijn op een betere milieubescherming.
De ID.3 pakt niet alleen uit met een compleet nieuw autoconcept maar geeft de bestuurder en zijn passagiers ook de mogelijkheid om helemaal CO2-neutraal te rijden, op voorwaarde dat de batterij consequent wordt opgeladen met groene stroom. Zo belichaamt de ID.3 de nieuwe missieverklaring van Volkswagen: ‘goTOzero’. Tegen 2050 wil de hele Volkswagen-groep een CO2-neutrale balans kunnen voorleggen.