- 19 november 2020
- | Bron: Metallerie
KRASVRIJ WERKEN STELT HOGE EISEN AAN MACHINEPARK
BIJ METAAL TECHNIEK BELGIe IS DE KLANT ZEKER VAN SUPERSNELLE LEVERTIJDEN EN KWALITEIT
Een tweede lockdown mag er dan staan aan te komen, bij Metaal Techniek België – kortweg MTB – merken ze daar niets van. Integendeel, de productie draait op volle toeren en heeft zelfs moeite om de stroom aan orders bij te houden. Het geheim? Een onberispelijke kwaliteit en service gekoppeld aan een supersnelle levertijd. Vooral dat laatste is bijzonder. Wellicht ben je heel benieuwd naar hoe het bedrijf daarin slaagt. We lichten alvast een tipje van de sluier: men heeft machines van SafanDarley in huis.

Gespreide activiteiten
Bij Metaal Techniek België zul je geen gigantische seriegroottes vinden. Die zitten gewoonlijk tussen 1 en 500 stuks. Voor het overige weinig beperkingen. Dun of dik, kort of lang, dat maakt verder niet zoveel uit. Zolang het maar om maatwerk gaat in plaat.
Specialist in dak- en gevelbouw
Sinds zijn oprichting in 1995 is Metaal Techniek België actief geweest in dak- en gevelbouw. Denk bv. aan dakkappen, dagkant-profielen, lekdorpels … noem maar op. Nog altijd zorgt dat segment voor een groot deel van de omzet. Het gaat steevast om maatwerk. Niet zozeer de vormen verschillen, maar wel de maatvoering, coatings en kleuren. Je zou denken dat dan nog wel meevalt qua variatie, maar je moet weten dat MTB van de RAL-kleur 9006 alleen al vier soorten coatings (kingspan spectrum, pvdf, polyester en prisma) op voorraad heeft liggen. Geen van allen zijn met elkaar te combineren. Transponeer dat naar tal van andere kleuren, in verschillende coatings, en je beseft meteen dat de puzzel snel complexer wordt dan op het eerste zicht misschien lijkt.
Industriële toelevering
Als gevolg van de activiteiten in dak- en gevelbouw is het logisch dat MTB in de eerste plaats uitblinkt in bijzonder buigwerk. Om dat even te staven: er zijn niet zo heel veel toe-leveranciers die buigwerk tot een lengte van 6 m aankunnen. Maar om het risico te spreiden, kan je bij MTB naast de bovengenoemde specialisatie ook terecht voor meer algemene toe-levering in plaatwerk. Prefab hoekstukken en alle andere denkbare toepassingen in zowel rvs, staal als aluminium worden geponst, gebogen en indien nodig gelast. Daarbij kan de productie – ook in het segment van de dak- en gevelbouw trouwens – terugvallen op de waardevolle ondersteuning van een engineeringafdeling, die niet te beroerd is om de tekeningen van de klant te optimaliseren. Soms gaat die service vrij ver, bv. als er wordt vertrokken van een simpele schets om het product bijna van nul te gaan ontwerpen en te produceren. Het andere uiterste kan natuurlijk ook: step-files worden probleemloos verwerkt. Vandaag neemt de toeleverancier bij wijze van ultieme service ook al het voormontagewerk uit handen van de klant, zodat die zich alleen nog zorgen hoeft te maken over de oplevering ter plekke. Een mooi voorbeeld daarvan is de separeerceldeur, die bij MTB volledig wordt geproduceerd en geassembleerd.
Meerwaarde van MTB
MTB heeft zijn zaken goed op orde. Je mag niet zomaar in executieklasse 4 leveren. Dat is de hoogste klasse uit de EN 1090-norm en ze stelt enorme eisen op het vlak van kwaliteit en administratie. Hoewel er op dit moment nog weinig klanten naar vragen, is MTB in staat om van alles een DoP-verklaring mee te geven. Op lange termijn betaalt zich dat zeker terug, al was het maar omdat het je verplicht je organisatie en productieproces perfect onder controle te houden. Als tweede element moeten we terugkomen op de engineering. Het wekt bij de klant heel wat vertrouwen als je in staat bent om de producttekening aan te passen met het oog op een efficiëntere productie en uiteindelijk een beter en wellicht ook goedkoper product. Meedenken met de klant, het is de beste manier om te bewijzen dat je over ontzettend veel expertise beschikt.
Vertrouwen op operatorexpertise
Maar waar MTB echt het verschil maakt, zijn toch wel de bijzonder strakke levertermijnen. In de meeste gevallen wordt een bestelling de volgende dag al geleverd. “Een flexibele planning die meermaals per dag wordt aangepast, daar begin je mee”, vertelt Roeland Toonders, die samen met zijn broer Christian eigenaar is van het bedrijf. “Dat gebeurt manueel. Omdat we zo kort op de bal moeten spelen en van tevoren niet weet wat ik vaak letterlijk morgen moet maken, kan een ERP-pakket ons weinig diensten bewijzen. Daarnaast staat bij ons de kennis achter de machines. Onze operatoren zijn zonder uitzondering bijzonder competent en programmeren hun stukken aan de machines. Ze kiezen ook zelf hun gereedschappen. Voor offlineprogrammering en andere vormen van automatisering is er geen tijd. We moeten zeer snel kunnen schakelen en dat lukt het beste op deze manier. Op een herstelstuk kun je nu eenmaal geen dagen wachten,” legt Toonders uit. Levertermijnen van een dag gekoppeld aan een grote variatie aan basismateriaal – herinner je de vele kleuren en coatings – impliceert een grote voorraad aan plaatmateriaal. “Dat klopt”, zegt de bedrijfseigenaar. “In ons pand te Lommel, waar we sinds 2018 zitten, hebben we ruimte voor ongeveer 200 palletplaatsen.” Het geeft aan hoe sterk Metaal Techniek België inzet op een snelle levertermijn.
Krasvrij produceren
In de dak- en gevelbouw doet men vaak een beroep op voorgelakte platen. Voor de productie wil dat zeggen: schoon, weinig bewerkingssporen en geen krassen. Heel de werkplaats en de manier van produceren is daarnaar ingericht. Vaak schuilt het in details. Roeland Toonders: “Elke pallet is beschermd zodat de platen niet beschadigd raken. De handling van de platen gebeurt op een heel specifieke manier waarbij de operator de te bewerken plaat bij het afnemen van de stapel lichtjes naar boven trekt. De ervaring leert dat dat de minste krassen oplevert. Alle restmateriaal wordt ook nauwgezet op de rug gelegd.”
Krasvrij produceren vraagt uiteraard ook veel van de machines. SafanDarley is sinds 2014 de huisleverancier.
“We wilden een partner die met ons meedenkt, ons een goede service kan bieden – liefst in het Nederlands – en uiteraard mee is met de laatste stand der techniek. Dat is SafanDarley zeker. Hun rechtheid van knippen bv. is gewoon uitstekend. Hun sturing is bovendien intuïtief, open en makkelijk te programmeren”, aldus Toonders.
E-Brake
De eerste machine die ze kochten van SafanDarley, was de E-brake met een buig-capaciteit van 130 ton en een werklengte van 4.100 meter.
“Het was de eerste keer dat we voor een elektrische machine kozen en dat is ons uitstekend bevallen: bijna geruisloos, snel en zonder olie die vervangen moet worden.”
En dat was niet de enige reden waarom SafanDarley scoorde. “Voor sommige profielen stonden de steunen in de weg en die waren er niet af te halen of weg te schuiven. Speciaal voor ons en op een meer dan aanvaardbare termijn hebben hun ingenieurs nieuwe steunen bedacht die wel te verwijderen waren. Dat klinkt misschien simpel, maar tijdens het losschroeven en wegnemen blijven de andere functies wel intact, inclusief het lichtscherm.”
M-shear
De volgende machine was de M-shear. Deze schaar heeft een achteruitslag van 1.000 mm en een knipcapaciteit tot 6 mm. De werklengte bedraagt 4.300. Hij is uitgerust met de return-to-senderoptie. Daarmee haal je meer rendement uit je schaar doordat de gesneden stukken machinaal terug naar de operator worden gevoerd. De schaar beschikt ook over een veiligheidscamera achteraan.
Geen overbodige luxe als je weet dat de stukken ook manueel worden gesorteerd. Daarnaast reduceert de hybrideaandrijving het energieverbruik aangezien er alleen energie word gebruikt als het mes in beweging is. De meest recente investering is een tweede M-shear (430-6), qua specificaties gelijk aan de reeds aanwezige machine. Deze werd begin november 2020 geleverd.
H-brake
Daarna kwam de H-brake, opnieuw een kantbank maar dit keer met een hydraulische aandrijving. Die tilt de buigcapaciteit naar een tonnage van 175, maar de voornaamste reden waarom men bij MTB toch weer voor hydraulica heeft geopteerd, was niet het tonnage maar de flexibiliteit.
“Op deze machine kunnen we de stukken ook makkelijk aan de zijkanten bewerken, en dat is niet het geval op de E-brake. Dat heeft te maken met de constructie van de machine. De E-brake heeft een H-frame (dichte wangen) en de H-brake een C-frame (open wangen). We hebben nog even gedacht aan een hybride aandrijving, maar daarvan was de ondertafel te breed, waardoor het gevaar bestaat dat ze in de weg gaat zitten bij het naar onder kanten.”
Conclusie
“Voor ons is SafanDarley de geknipte partner. Hun breed aanbod sluit perfect aan bij onze toepassingen en ze leveren de kwaliteit die nodig is, want door het maatwerk werken we vaak tegen de limieten van de machines aan. En het feit dat ze bereid waren om na oplevering hun machine nog te customizen, bewijst niet alleen dat ze technisch tot veel in staat zijn, maar ook dat ze ver willen gaan om tegemoet te komen aan de behoeften van hun klanten”, aldus een tevreden Roeland Toonders.