- 19 juni 2019
- | Bron: Aannemer
Gyproc maakt groene shift met LNG-trucks
Minder uitstoot maar toch dezelfde rijprestaties met LNG
Sinds 2018 is de inzet van vrachtwagens op LNG, een vloeibare vorm van aardgas, in opmars. Volgens een studie van energieregulator CREG zijn voertuigen op aardgas economisch en ecologisch interessanter dan diesel of benzine. Ze hebben een vermogen van 400 pk en kunnen tot 1.500 kilometer rijden op één tank. Ze moeten dus niet onderdoen voor klassieke vrachtwagens. Bovendien stoten LNG-trucks fors minder uit dan de huidige Euro 6 normen: 15% minder CO2, 70% minder NOx en tot 99% minder fijn stof.
Ook Gyproc speelt in op de groene trend. Het bedrijf werkt daarvoor samen met Group-GTS. “We proberen te werken aan meer gezonde lucht voor iedereen”, legt Rini Quirijns, CEO van Gyproc, uit. “Daarom zijn we voor onze binnenlandse transporten vanuit Kallo met onze vrachtwagens overgeschakeld van diesel naar LNG. Zo dragen we ons steentje bij aan duurzamer transport en een properdere haven.”
Ben Geybels, CEO van Group-GTS: “We hebben de LNG-trucks uitvoering getest en hebben berekend dat ze idealiter 130.000 kilometer per jaar rijden en in vaste pendeldiensten worden ingezet. Steeds meer klanten hebben een klimaatbeleid en willen dat wij CO2-emissies verlagen. De meesten zijn evenwel niet bereid om meer te betalen voor hun transporten. Maar als we de vooropgestelde afstanden halen, komen we met LNG goedkoper uit dan met diesel, met een beduidend lagere milieu-impact. En dat met dezelfde rijprestaties.”