- 14 januari 2019
- | Bron: Dobbit
De Engelse Oldtimer 3 - Voorbereiding demontage

De Engelse oldtimer - Ep. 3 - Voorbereiding demontage
In de vorige aflevering maakten we kennis met Carl Braem, die de Austin Cooper volledig zal onder handen nemen. Om de demontage te kunnen starten, wordt de wagen op een mobiel onderstel geplaatst.
Transciptie
In de vorige aflevering maakten we kennis met oldtimerfanaat Carl Braem, die de Austin Cooper onder handen zal handen nemen. Na een grondige controle en een testrit kan er aan de restauratie gestart worden. De eerste stap is een volledige demontage van deze engelse oldtimer.
Man 1
Vandaag starten we met de body-off restauration van de Cooper. Hij staat nu op de brug maar ik ga onderaan enkele dingen verwijderen zodat ik hem mobiel kan maken. Ik zal hem op die kar plaatsen en dan kan hij zo ook naar de carrossier zonder dat er nog iets in zit.
Een body-off restauration houdt in dat alles, maar dan ook alles tot de laatste vijs uit de wagen gehaald wordt. En dan vanaf nul opnieuw opgebouwd en alles wordt gerestaureerd.
Vooraf wordt er van de hele wagen, van alle details, foto’s genomen. Tijdens de restauratie ga ik dat ook doen. Zo kan ik een volledig fotodossier maken van de wagen. Voor de waardebepaling later is dat zeer belangrijk en ook voor de klant, zodat die kan zien wat er allemaal gebeurd is.
Om de wagen dus op dat karretje te krijgen, moet alles dat onderaan in de weg zit, gedemonteerd worden. Dus de uitlaat, het schakelmechanisme, de carterplaat en dan kan de wagen op de kar.
Er zijn metrische en Engelse sleutels. Het is een engels wagentje dus alles is engels. Maar de carterplaat die ze later gemonteerd hebben is metrisch, Europese maten dus. Ik heb dus een metrische sleutel nodig om die te demonteren.
Ze lijken erg goed op mekaar, dit is een halve duim en dit 13. Dat is bijna hetzelfde maar de ene is metrisch en de andere engels.
Die carterplaat dient om het oliecarter van het motorblok te beschermen. Ze hebben met dit wagentje vroeger al rally gereden en je ziet dat die dus al helemaal geplooid is. Hij heeft al wat meegemaakt dus maar het motorblok is niet kapot, het carter is goed beschermd geweest.
Ik zal dan eens kijken of deze nog bruikbaar is of eventueel te restaureren maar je ziet dat deze al afgezien heeft hé.
Nu ga ik de olie aflaten.
Bij een volledige restauratie is het aangeraden om alle vloeistoffen te verwijderen. Zo vermijd je lekken en beschadigingen en kan je ook je werkplek netjes houden.
De motor en de versnellingsbak van een mini gebruiken dezelfde motorolie. Alles heeft dus ook hetzelfde carter. Wat ook interessant is, is dat het oliedop een magneetje heeft. Als er iets mechanisch mis zou zijn, een kapot lager of iets in de versnellingsbak, dan gaan die onderdelen daar naartoe. Als je deze uitneemt, bij een oliewissel bijvoorbeeld, dan zie je onmiddellijk of er een probleem is. Deze is mooi proper, er hangt niets van metaal aan. Ik weet dus al dat de versnellingsbak in orde zal zijn.
Goed nieuws dus maar een revisie staat toch sowieso op de planning.
De oude olie zal uiteraard op de correcte manier verwerkt worden. Nadat deze door het recyclagebedrijf opgehaald wordt, kan deze verwerkt worden voor hergebruik.
Na zal ik de uitlaat demonteren. Die uitlaat tja… Het is eigenlijk toch een oude uitlaat dus ik moet er geen rekening mee houden om die te restaureren of te behouden, die moet toch vervangen worden door een andere. Ze hebben hem hier wel ooit eens vastgelast dus ik zal hem gewoon doorslijpen.
Gezien de slijtage en de beschadigingen is deze uitlaatlijn volledige onbruikbaar geworden voor dit project.
Er komt een ander type uitlaat op zoals bij de rally Mini’s: een centrale uitlaat.
De volgende stap is het wegnemen van het schakelmechanisme maar daarvoor moet ik eerst binnen de schakelpook verwijderen.
Om bij de schakelmechaniek te raken moet ik eerst de tapijten uithalen en die mof wegnemen.
Het demonteren van de pook is relatief eenvoudig indien je weet hoe het mechanisme in elkaar zit.
Altijd goed opletten dat ie niet meer in versnelling staat. Want als je deze demonteert, kan je het niet meer veranderen.
Carl houdt alle onderdelen mooi samen en zal straks het volledige schakelmechanisme opnieuw monteren zodat niets verloren gaat.
Demonteer je een onderdeel dat je niet kent, neem dan foto’s van alle stappen zodat je een houvast hebt bij de revisie.
Nu de pook verwijderd is kan de rest van het schakelmechanisme onderdaan de wagen ook gedemonteerd worden.
Wat ik nu demonteer is de overbrenging van de schakelpook naar de versnellingsbak. Dat alles hier is de schakelmechaniek. Dat zal samen met de versnellingsbak gereviseerd worden.
Nu zal ik de cardan lossen. Want nu is het nog makkelijk, ik kan de wagen nog wat verplaatsen. Dan moet ik er straks ook niet meer gaan onder liggen.
Carl lost deze nu al omdat hij er goed bij kan. Zo kan hij straks makkelijk het motorblok uit de motorruimte heffen.
Als de bouten gelost zijn kan Carl de cardankoppen met een schroevendraaier opzij duwen.
De cardan is nu los en ik heb hem wat achteruit geduwd. Zo kan ik straks makkelijker de motor eruit halen.
Daarna uiteraard ook de andere kant.
Deze kant zit bijna los, de andere kant was goed aangespannen. Zo zie je dat het toch zeker nodig is om een volledige restauratie te doen.
Voila, alles is nu losgemaakt onderaan. Ik kan de wagen nu van de brug halen en op het karretje plaatsen.
Maar nu de Cooper nog op de brug staat, is er nog iets wat Carl beter eerst kan doen.
Bij een totale restauratie is het ook nodig om alle vloeistoffen eerst er uit te halen. De olie is er al uit, nu ga ik de benzine er nog uithalen. Straks dan ook de koelvloeistof, remvloeistof en de vloeistof in de hydrolastische ophanging.
Het duurt een eindje maar er zijn dan ook twee benzinetanks. En ze zijn blijkbaar nog redelijk vol… het is altijd makkelijk dat die tanks zo leeg mogelijk zijn want ik moet ze er straks ook nog uit heffen langs de koffer. Als er 27 kiter benzine in de tank zit is dat ook zeker 27 kilo extra om er uit te heffen dus beter dat ie leeg is!
Nu zie je ook goed de beschadiging die de uitlaat veroorzaakt heeft aan het achterchassis. Die is volledig geplooid, daar kan ik niets meer mee doen. Zal dus vervangen worden.
Voor Carl de Cooper op het wagentje zet, verzamelt hij nog alles wat hij reeds gedemonteerd heeft.
Ik zal drie dozen klaarzetten voor de bouten en de vijzen. Eén voor de mechaniek, twee voor het interieur, drie voor de carrosserie. Als het een wagen is die je niet kent, waar je nog nooit aan gewerkt hebt, dan is het beter om nog meer op te splitsen. En ook foto’s nemen van waar alle boutjes zitten. Ik nu al veel Mini’s gedaan dus voor mij geen probleem, ik weet alles zitten. Ik steek dus alles van de mechaniek bij de mechaniek.
En alles van het interieur bij het interieur. In een later stadium, als ik begin aan de opbouw, worden alle bouten en vijzen gecontroleerd, opgekuist en al gesorteerd. En zo weet ik wat ik waar nodig heb.
Het schakelmechanisme zal ik weer samen monteren. Zo blijft alles bij elkaar en raak ik geen boutjes of vijzen kwijt.
Als ik dan aan de restauratie begin, heb ik direct alle onderdelen bijeen voor de revisie.
Waar je ook moet op letten bij demontage, is of er onderdelen kapot of versleten zijn. Dat kan je nu al vaak zien. Ik weet al dat ik een nieuwe uitlaat moet bestellen bijvoorbeeld en daar maak ik dan al een lijstje van. En dan bestel ik zo vlug mogelijk al een deel van de onderdelen die ik nodig ga hebben. Want sommige dingen zijn op voorraad maar op andere moet je soms lang wachten als ze in back-order staan. Hoe sneller ik kan beginnen bestellen, hoe vlotter de restauratie zal gaan.
Tijdig onderdelen bestellen zorgt er dus voor dat de restauratie niet stil zal vallen. Daarom bestelt Carl alvast de eerste stukken.
Ik ga de wagen nu verplaatsen van de brug naar hier, op steuntjes zetten en dan kan de kar eronder. Dan is hij mobiel.
Gelukkig is het maar een kleine auto.
Het karretje is speciaal gemaakt voor de Mini en past net onder de dorpels. Zo kan dan alles gedemonteerd worden tot enkel de body overblijft. Die kan dan op het karretje naar de carrosserie gebracht worden.
En zo is hij helemaal mobiel.
En zo staat hij vast.
Ik ga nu eerst de wieltjes demonteren om de remolie te kunnen verwijderen. Zoals ik daarnet dus zei: bij een body off restauration moet je eerst alle vloeistoffen verwijderen uit de wagen.
Hier zit de remservo en die moet er af want het motorblok moet eruit. Als ik dat hier losmaak dan heb ik een lek en maak ik alles vuil in de wagen. Remolie is ook zeer agressief ten opzichte van andere materialen en de lak. Ik tap dus eerst alles af zodat er geen schade is.
Voila, nu kan ik de remolie aftappen. Ieder wiel heeft een rempompje. En daar zit een ontluchter op. Ik ga die nippel opendraaien en daar een toestel op aansluiten die de vloeistof eruit zal zuigen.
Dit is de hoofdrempomp. Daar ga ik het dekseltje afhalen zodat het syteem maximaal ontlucht kan worden.
Het toestel werkt eenvoudig op luchtdruk en zal de leidingen leegzuigen. Het kan ook gebruikt worden om het systeem te ontluchten.
Voila, je ziet dat de remolie eruit gezogen wordt van aan de pomp tot hier.
Als er niets meer uitkomt dan weet ik dat heel dat circuit vrij is van olie.
Voila, er komt niets meer uit. Het circuit van hier tot daar is dus leeg en nu kan ik de andere kant doen.
Veel zal er hier niet meer uitkomen want dit zijn de achterrem en de rechterkant is al volledig leeg.
Voila, die is ook leeg.
Nu kan ik de voorrem doen.
Alle remvloeistof zit nu hier in. Veel is dat niet maar nu is het hele systeem leeg.
Alle remleidingen die ik nu demonteer, zoals hier en daar en daar, zullen niet lekken. Veel properder om te werken ook.
Ik ga nu hetzelfde doen voor de koppeling. Die is ook hydraulisch en daar zit dus ook remolie in. Dat is dit ander potje. Dat ga ik ook eerst open zetten.
Dan moet ik nu de koppelingspomp vinden, die zit hier ergens onder. Daarvoor zal ik eerst deze buis moeten demonteren. Om de koppeling te ontluchten hoeft dat natuurlijk niet maar aangezien we alles gaan restaureren en ook het motorblok eruit moet, zal ik die buis al direct weghalen.
Wat ik eerst nog moet doen is de batterij losmaken. Wat ik nu doe, hier zitten wringen en zo, kan misschien een kortsluiting veroorzaken.
De batterij van een Mini zit achteraan in de koffer. Onder deze plank.
Voila, nu kan er niets meer gebeuren.
Met hetzelfde toestel als daarnet op de opengedraaide nippel geplaatst kan Carl de koppeling leegzuigen.
Je ziet nu mooi dat de remolie uit het potje gezogen wordt.
De potjes mogen terug dicht. Dan kan er ook geen vuil in terechtkomen.
Het volgende zal de koelvloeistof zijn die uit de radiator moet.
Dit is de onderste aansluiting van de radiator, die maak ik los en dan kan de koelvloeistof eruit lopen.
En zo zijn alle vloeistoffen verwijderd. Nu kan de radiator er ook uit maar dat zie je in de volgende aflevering. Dan maakt Carl de volledige motorruimte leeg om het motorblok eruit te kunnen halen.