De Engelse oldtimer 6 - Voorbereiding carrosserie

De Engelse oldtimer - Ep. 6 - Voorbereiding carrosserie

De Austin Cooper wordt volledig gestript en daarna afgezet bij de carrosserie.

Transciptie 

In deze reeks van DIY on Wheels volgen we de restauratie van een Austin Cooper S.

In de vorige aflevering demonteerde Carl de volledige ophanging. Nu kan hij de carrosserie volledig leegmaken.

Man 1
Nu kan ik alles rondom de motorruimte ook verwijderen. Rempomp en kopppelingspomp, ruitenwissermotor, relais, waterdarmen van de verwarming, alle steunen, de draadbundel, regulator voor de dynamo. Dat alles ga ik nu verwijderen.

Ook alle elektrische aansluitingen worden losgemaakt.

Man 1
Je neemt nu best ook van alles foto’s om te weten hoe de bedrading aangesloten is. Zo weet je welke kleuren overeenkomen.

Je kan uiteraard ook alles gaan opzoeken op het elektrisch schema in het handboek maar een foto is nog net iets makkelijker.

Man 1
In een vorige aflevering had ik al gemerkt dat het dashboard los zat. Hier zie je de oorzaak: het is afgebroken. Dat moet dus vervangen worden.

Man 1
Hier is er wat oxidatie ontstaan, zelfs redelijk veel aan de onderkant van de zekeringskast. Dit zal ook vervangen worden. De draadbundel zelf ziet er nog goed uit, Hier en daar vind ik wel wat draden die achteraf gemonteerd werden, zoals deze. Ze hebben die samen met een extra zekering geplaatst dus dat zal waarschijnlijk voor de verstralers geweest zijn. Maar eigenlijk is dat geen goed plan om iets bij te monteren op een bestaande draadbundel. Het maakt niet uit wat je bijplaatst van extra’s maar je mag die nooit aansluiten op de oude draadbundel. Het is beter om een apart circuit te maken vanaf de batterij, dan heb je ook nergens problemen.

Om de volledige draadbundel straks te kunnen demonteren, haalt Carl ook al de knipperlichten en de koplampen weg.

Na de verlichting zijn de bumpers aan de beurt. Alles moet weg om de body mooi te kunnen herspuiten.

Man 1
Bij een body-off restauratie is het ook de bedoeling dat echt alles weg is. Dus echt ieder vijsje, klemmetje of rivet. Alles moet er af.

Man 1
En dat hier is héél belangrijk voor de Mini en voor iedere wagen: dat is het identificatieplaatje.

Man 1
Dit is nog het originele, dat ga ik goed bewaren.

Maar hoe kan je nu zien dat dit nog een origineel plaatje is?

Man 1
De letters en de cijfers zijn er langs de achterkant ingestampt. Die plaatjes kan je nog nieuw kopen maar de meeste mensen stampen het nummer er langs boven in. Zo kan je het verschil zien; dit is nog het originele plaatje en géén replica.

Het dashboard moet ook volledig gedemonteerd worden om de draadbundel vrij te maken die naar de achterzijde van de wagen loopt.

Man 1
Dit is de draadbundel die dan langs hier, via het dak tot achteraan loopt.

Ook alle aansluitingen die vanaf het dashboard naar de motorruimte lopen, moeten losgemaakt worden. Net zoals alle bedieningen aan de bestuurderszijde.

Man 1
En dit is de bediening voor de ruitensproeiers. Dat is eigenlijk gewoon een pompje. Hoe meer je pompt, hoe meer het sproeit maar eigenlijk werkt het niet zo goed. Dat ga ik ook vervangen. De rallywagens hadden allemaal nog een extra reservoir hangen aan de kant van de copiloot maar dan met een elektrisch motortje. Waarom binnenin? Dan konden ze het ook bijvullen tijdens het rijden. Als de vloeistof bijna op is en het reservoir zit in de koffer of bij de motor, dan kon je dat niet zien. Op die manier konden ze dus zien hoe vol het nog was.

Dit systeem zal dus ook een update krijgen bij de restauratie.

Man 1
Nu ga ik de pedalen demonteren.

Man 1
Hier kan je goed het verschil zien tussen een Cooper versie en de standaard versie. De versnellingsbak van de Cooper had een verlengstuk. De pook zit hier. Bij de 850cc versie, de gewone standaard Mini, zat de versnellingspook hier. Hier kan je ook aan zien dat het nog een originele body is.

De gaten werden dus open of dichtgemaakt naar gelang de versie die op dat moment gebouwd moest worden.

En dit kapje is dus duidelijk klaar voor de vuilbak. Carl zal een nieuw exemplaar moeten bestellen.

Alle aansluitingen van het dashboard zijn losgemaakt en zo komt de draadbundel helemaal vrij te liggen.

Man 1
Dit is de volledige draadbundel van de Mini. Die zal ik normaal gezien hergebruiken maar dit is de originele en heeft ook nog de originele isolatie die nog in orde is. Ik zal enkel de draden die ze erbij gemonteerd hebben nog herstellen. Dus deze zal ik hergebruiken.

Ook de volledige binnenkant van de Mini mag gestript worden.

Man 1
De bekleding van de bovenkant en onderkant van het dashboard laat ik zitten aangezien dat nog origineel en onbeschadigd is. Dit kan je anders nooit meer zo mooi krijgen zoals het nu is dus ik laat het origineel.

Om nu makkelijk verder te kunnen werken, haalt Carl eerst de achterste zijruitjes uit de wagen.

Man 1
Daaraan kan je nog zien dat het een originele versie is, een MK1 versie. Die heeft zijruiten met scharnieren. De latere Mini’s hebben dat niet.

Na de zijruiten mag ook de achterruit gedemonteerd worden.

Man 1
Deze sierlijst zal ik vernieuwen. Dat is eigenlijk een plastic sierlijst met een laagje chroom erop. Maar door de zon is is die volledig verbleekt. Ik kan hier niets meer mee doen.

Man 1
De sierstrip is eruit. Nu ga ik eerst de ruit wat losmaken want dat kleeft een beetje. Zo kan ik de ruit straks op een eenvoudige manier eruithalen.

Man 1
Het rubber zelf is nog redelijk soepel dus die zal ik hergebruiken. Want die heeft nog mooi de juiste vorm en sluit goed aan.

Het glas kan er nu voorzichtig uitgeduwd worden.

Man 1
Hier kan je zien hoe flexibel zo een ruit is maar toch moet je uiteraard voorzichtig zijn. Want die ruiten zijn ook zeer moeilijk te vinden. Ze zijn namelijk iets kleiner dan die van de latere Mini’s.

Die houden we dus veilig aan de kant!

Man 1
En die rubber zal ik hergebruiken.

Man 1
Nu de ruiten eruit zijn, kan ik makkelijker de gordels demonteren. Want ik moet ook in de koffer zijn om de bouten tegen te houden en bovenaan om ze te lossen.

Man 1
Die gordels zal ik niet opnieuw gebruiken, het zijn ook niet de originele. Ze zijn te recent. Ik zal dus op zoek gaan naar originele gordels waarmee er vroeger rally gereden werd.

Man 1
En ook de achterzetel mag los nu.

Man 1
Dit ga ik ook verwijderen.

Man 1
Dat is een extra gat die er in zat. tijdens de productie werden de Mini’s gemonteerd op een spit om ze te kunnen draaien en te schilderen. Dat was gewoon een buis die hier door ging en ook hier. De Mini ging daar aan en je kon hem dan ronddraaien.

En dan is de rest van de binnenbekleding aan de beurt.

Man 1
Dit is een soort trillingsdemper die op het paneel gekleefd is, om het geluid te dempen. Hier hangt er niets aan, achteraan ook niet. Dat klinkt dan erg blikkerig.

Je gooit deze best niet weg. Hou ze opzij om terug te monteren.

Ook op het dak zit er een groot stuk om het geluid van de regen te dempen.

Man 1
Het is ook best om die te verwijderen tijden de restauratie want er moet hier gelast worden aan de buitenkant, hier moeten andere dorpels op komen. Als er een spetter op die isolatie terechtkomt tijdens het lassen staat de wagen in brand. Verwijderen dus!

Hetzelfde geldt voor alle tapijten en andere binnenbekledingen uiteraard.

Man 1
Hier kan je nog eens goed het resultaat zien van de Mini verkeerdelijk op te krikken. En hier heb ik ook tekenen van roest gevonden.

Man 1
Dit zal in de carrosserie hersteld worden.

Voor Carl de binnenkant helemaal leegmaakt, haalt hij de voorruit weg.

Man 1
Zelfde werkwijze bij de voorruit als de achterruit, eerst de sierstrip verwijderen. Deze is ook helemaal verkleurd.

Met de voorruit weg kan hij makkelijk de binnenkant helemaal strippen.

Daarna is de rest van de buitenkant aan de beurt.

Man 1
Nu kan ik de rest van de achterzijde demonteren. Achterlichten, bumper, nummerplaat, kofferslot, kentekens etc.

Ook het deurslot, de bekleding en de ruiten van de deuren moeten met zorg verwijderd worden.

Beide deuren zullen serieus onder handen moeten genomen worden in de carrosserie.

Man 1
Als ik de deur nu een beetje ophef...

Man 1
… dan past die deur perfect. Dat is gewoon hier dit scharnier die versleten is. Die deur moet er toch af want er komen nieuwe scharnieren op. En ik zie dat er hier redelijk veel plamuur onder zit. Dat hebben ze waarschijnlijk gedaan om de roest die eronder zit te verbergen.

En zo is de Austin Cooper volledig gedemonteerd. We houden enkel nog de body over.

Man 1
Ik ga hem nu voorbereiden voor het transport naar de carrosserie. Ik maak alles vast zodat er niets beschadigd raakt tijdens het vervoer.

De body blijft op de kar staan.

Man 1
Het karretje gaat ook mee naar de carrosserie, zo is de wagen ook daar makkelijk te verplaatsen.

Man 1
Voila, alles is beveiligd zodat we onderweg niets verliezen.

Man 1
Ik breng er ook nog een hoes over aan zodat hij beschermd is tegen de regen.

Daarna kan Carl de body naar carrosserie brengen. Dat gaat makkelijk aangezien deze nog steeds op de kar staat en zo op een trailer kan geladen worden.

Eenmaal aangekomen bij het carrosseriebedrijf kan Carl de body van de trailer halen en samen met de carrossier de werken overlopen.

Man 1
De basis is een redelijk gezonde body maar de klant wil er een rallywagen van maken.

Man 2
Aja ok.

Man 1
Zoals de fabriekswagens, dus het dak moet sowieso wit worden.

Man 2
Ja.

Man 1
Snel eens alles overlopen hé, hier is er een probleem met de deur. Er zit roest onder die vroeger eens slecht hersteld werd.

Man 2
Ok.

Man 1
De klant wil ook dat er zoals de fabriekswagens vroeger aluminium deuren, aluminium kofferdeksel en motorkap op komen. Dus dit deurpaneel moet er sowieso af. Hier ook een probleem.

Man 2
Die hapert hier een beetje.

Man 1
Ja, hapert en het scharnier is slecht. Dat moet dus allemaal vervangen worden.

Man 2
Jaja, er zit veel speling op.

Man 1
Hier binnen is er ook een probleem met de vloer.

Man 2
Aja.

Man 1
Er zit een beetje roest en ze hebben de wagen ook verkeerd opgekrikt.

Man 2
Ja, dat is een klassieke fout. En daar ook hé.

Man 1
Die vloer moet dus weer vlak worden.

Man 1
Dit gat van de spiegel.

Man 2
Moet dichtgemaakt worden ook.

Man 1
De motorruimte moet volledig herschilderd worden.

Man 2
Alles in hetzelfde kleur dan behalve het witte dak?

Man 1
Ja een wit dak.

Man 2
Goed volledig rood dus.

Man 1
Deze deur hapert ook maar als het gewicht van de ruit eruit was dan hapert hij niet. Dus er zeker op letten dat er wat gewicht op zit om de scharnieren af te regelen.

Man 2
Ja ok uiteraard. En een beetje meer speling geven.

Man 1
Meer speling want je ziet dat hij hier haperde.

Man 2
Ok deur rechts dus.

Man 1
Kofferruimte mag opgefrist worden.

Man 1
Wat ze wel verkeerd hersteld hebben bij de vorige restauratie, zijn de dorpels.

Man 1
Kijk die dorpels hebben 1, 2, 3, 4, 5, 6 gaten maar dit model had er maar 4. Die dorpels moeten er dus af en de originele moeten er op.

Man 1
Voila en de de rest is voor u.

Man 2
Ok das geen probleem. Jij bestelt alle onderdelen dan?

Man 1
Ja, alles is al besteld ondertussen. Dit heb ik trouwens laten zitten omdat het nog zo goed was.

Man 2
Ja dat mag hé.

Man 1
Dat kan je dan afplakken é.

Man 2
Tuurlijk. We gaan daarvoor zorgen. Ja dit deurtje is wel nog mooi hé.

Man 1
Ja het is goed maar er moet ook een aluminium deurpaneel op hé.

Man2
Ok.

Man 1
Als je voelt aan dit zijpaneel...

Man 2
Allemaal bubbeltjes ja.

Man 1
En er ligt ook wat plamuur op. Er zit ook wat roest onder hier.

Man 2
En hier ook ja.

Man 1
Dat moet dus ook hersteld worden en ik denk aan de andere kant ook. Aan de bovenkant hier zit er ook wat roest.

Man 2
Best zoveel mogelijk ontlakken dus zodat we zien wat er allemaal onder zit.

Man 1
Als je goed kijkt zie je hier achteraan ook wat kleurverschil.

Een slechte herstelling.

Man 2
Ja al eens herspoten geweest precies. Ok, we zien dat zitten hé. Allemaal geen probleem.
Hoe dat verloopt zie je later in deze reeks van DIY on Wheels.

In de volgende aflevering gaat Carl alvast aan de slag met het gedemonteerde motorblok.

 

 

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Professional Media Group 

Professional Media Group maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.