De Engelse oldtimer 8 - Versnellingsbak

Deel deze video op Facebook

De Engelse oldtimer - Ep. 8 - Versnellingsbak

In deze reeks van DIY on Wheels krijgt deze Austin Cooper S uit 1964 een body off restauratie. In de vorige afleveringen werd het motorblok vakkundig gedemonteerd. Nu is de versnellingsbak aan de beurt, daarna worden alle onderdelen naar het revisiebedrijf gebracht.

Transciptie 

In deze reeks van DIY on Wheels krijgt deze Austin Cooper S uit 1964 een body off restauratie.

In de vorige afleveringen werd het motorblok vakkundig gedemonteerd en klaargemaakt voor revisie.

Man 1
Nu ga ik de versnellingsbak demonteren. Ik doe eerst een visuele inspectie, nakijken of er geen beschadigingen zijn in de versnellingsbak. Dat is de eerste versnelling, tweede, derde en vierde versnelling. Dit zijn de synchro’s. Ik kijk even na of er nergens tanden zijn afgebroken.

Man 1
Dat ziet er allemaal goed uit. De lagers zijn ook niet gebroken. Hier zit een lager, hier een hoofdlager, daar zit er ook één. Ik zie wel dat die versnellingsbak al eens opengemaakt werd. Deze borgvloot werd namelijk hergebruikt. En als ik iets verder kijk, dan zie ik hier bij het differentieel dat er vroeger ooit eens iets heeft tussen gezeten. Het is licht beschadigd, er is van die tanden overal een klein hoekje.

Maar dit is zeker niet dramatisch, het tandwiel kan waarschijnlijk gewoon hergebruikt worden.

Man 1
Ik zal nu eerst het differentieelhuis demonteren. Wat is het differentieel? Dat is de laatste overbrenging naar de wielen toe. Ik zal straks uitleggen hoe dat werkt.

Daarvoor moet ook de overbrenging van de schakelpook gedemonteerd worden. Deze bedient het schakelmechanisme onderaan de versnellingsbak.

Man 1
Ja hier zie je ook weer dat de versnellingsbak al eens werd opengemaakt. Ze hebben overal vloeibare pakking gebruikt in een poging om alles lekvrij te krijgen.

Niet echt een goed idee dus. Dit zal op de correcte manier opgelost worden bij de revisie.

Carl vindt nog iets dat vervangen zal moeten worden.

Man 1
Hieraan hangt het begin van de uitlaat. Die werd achteruit getrokken en heeft dus ook de beugel gebroken. Ook weer het gevolg van de vering van de wagen die te laag stond. Wordt natuurlijk vervangen.

Man 1
Het is belangrijk dat deze allemaal samenblijven. Dit zijn dikteplaatjes die dienen om het differentieel te centreren op de versnellingsbak. Deze moeten teruggeplaatst worden, alle vier.

Man 1
Nu kan ik voorzichtig het differentieelhuis losmaken, alle bouten zijn los. Daarvoor gebruik ik een kleine hamer en geef ik lichte tikjes.

Man 1
Waarom klop ik hier? Dan breng ik nergens schade aan. Als je hier klopt, dat is het vlak die nodig is om het differentieelhuis goed af te dichten. Hier doe je geen schade.

Man 1
Nu is het differentieelhuis los. Het differentieel wordt aangedreven door de motor en deze twee tandwielen kunnen onafhankelijk van elkaar draaien.

Man 1
Wat is nu de bedoeling? Tijdens het nemen van een bocht, moet het ene wiel een langere afstand afleggen dan het andere. Daarom zit dit systeem hierin. Je ziet dat het ene sneller kan draaien dan het andere terwijl ze alle twee aangedreven blijven door de motor.

Nu het differentieel gedemonteerd is, kan Carl al een deel van het schakelmechanisme losmaken.

Zo krijgt hij toegang tot de tandwielen zelf, die ook allemaal verwijderd moeten worden.

Man 1
Ik blokkeer nu de versnellingsbak in twee versnellingen omdat ik deze twee moeren moet lossen. Nu draait alles mee en kan ik ze onmogelijk losmaken.

Man 1
In tweede versnelling.

Man 1
En in derde, de versnellingsbak is nu geblokkeerd.

Man 1
Nu zet ik de versnellingen terug in neutraal.

Man 1
Nu kan ik de leiding losmaken waar de aanzuiging aan vastzit om de olie op te zuigen via de oliepomp om dan het motorgedeelte te smeren.

Hierna kan de primaire as gedemonteerd worden.

Die spant een beetje maar moet uiteindelijk toch zijn meerdere erkennen.

Ook de tandwielen komen nu vrij.

Man 1
Dit zijn ook de dikteplaatjes die de exacte afmetingen hebben voor dit tandwiel hier.

Man 1
Dit is de oliezeef. Die zal later ook vervangen worden. Als je gewoon rijdt zal je geen problemen hebben, bij rally rijden kan het gebeuren dat bij het nemen van een bocht naar rechts, alle olie in het carter naar links gaat. En dan wordt er lucht opgezogen.

Daarom zal ik een zeef monteren die meer centraal de olie zal opzuigen.
Nu zijn de tandwielen aan de beurt.

Man 1
Dat is een trekker om de tandwielen los te maken.

Nu dit tandwiel weg is, kan Carl beginnen aan de demontage van het tandwielset.

Man 1
Ik heb de tandwielset nu naar links verplaatst omdat ik hier iets moet kunnen tussen steken. Zo kan ik die kogellager er langs de andere kant uithalen.

Het tandwielenset zal bij de revisie volledig uit elkaar gehaald worden en voorzien worden van nieuwe lagers.

Man 1
Voila, nu heb ik alles los, het volledige tandwielenset.

Man 1
Nu kan ik het schakelmechanisme verwijderen.

Dat staat in verbinding met de versnellingspook in de wagen. Samen met de koppeling zorgt deze ervoor dat je tijdens het rijden kan schakelen.

Man 1
Nu is alles los, behalve de kogels die hier in zitten. Deze kogel vergrendelt de as van het achteruitrijmechanisme.

Man 1
En daarachter zit dan nog een veer.

Man 1
Nu is de versnellingsbak volledig gedemonteerd.

En dus eigenlijk ook het volledige motorblok.

Man 1
Ik ben nu klaar om naar het motorenrevisiebedrijf te vertrekken. Ik neem het motorblok en de cilinderkop mee. En ook alle onderdelen van de versnellingsbak waar nog verf en dichtingen aan hangen. Zoals hier. Dit gaat allemaal in een grote wasmachine en alles wordt er afgestoomd.

Met die gereinigde onderdelen kan Carl dan aan de slag om zelf de versnellingsbak te reviseren. Maar eerst op naar het revisiebedrijf dus.

Man 1
Dag Erwin

Man 2
Dag Carl.

Man 1
Ik heb de motor bij om te reviseren.

Man 2
Ok ik kom die helpen lossen.

Samen met de zaakvoerder overloopt Carl wat er allemaal moet gebeuren.

Man 1
Dus het motorblok en de cilinderkop een volledige revisie.

Man 2
Ja

Man 1
Dus alles opmeten en reviseren waar nodig. Ik heb de versnellingsbak ook mee om in de wasmachine te steken.

Man 2
Om te reinigen ok.

Man 1
Dit is de rest van de onderdelen van de motor die ook gereinigd moeten worden.

Man 2
Die ook reinigen en klaarmaken om te monteren.

Man 1
Is het mogelijk om alles nu op te meten? Dan kan ik reeds alle stukken bestellen.

Man 2
Ja ik zal dat onmiddellijk doorgeven dan kunnen ze er aan beginnen.

We beginnen met een controle van de cilinderkop en de kleppen.

Man 3
Ik ga de veren demonteren.

Man 3
Eerst de halve maantjes eruithalen.

Man 1
Best ook de veren vervangen zeker?

Man 3
Dat kan nooit geen kwaad.

De kleppen zitten nu vrij maar op elke klep zit ook nog een klepsteeldichting.

Man 3
Die dichtingen verwijderen we met een speciale tang.

Man 3
Deze vernieuwen we sowieso.
De kleppen zijn los en kunnen één voor één uitgehaald worden.

Man 3
De kleppen houden we altijd bij in de volgorde van demontage.

Zo kan je alvast de in- en uitlaatkleppen niet dooreen halen.

Man 3
Ik ga nu controleren of de klepgeleiders niet teveel speling hebben. Dat doen we met de hand. En hier voel ik direct dat er téveel speling is als ik met de klep beweeg dus deze zullen zeker moeten vervangen worden.

Man 3
De uit- en inlaatgeleiders moeten vervangen worden. Ik bekijk of even de klepzittingen. Controleren of er geen schade is.

Man 3
Maar dat ziet er goed uit. Nu ga ik de kleppen reinigen en dan kan ik controleren of deze niet geplooid zijn.

De kleppen worden schoongemaakt in een ultrasoonreiniger. Hierbij worden geluidsgolven door een warm bad met reinigingsvloeistof gestuurd. Dit zorgt voor een zeer grondige reiniging zonder schade aan te brengen aan de onderdelen.

Alle andere onderdelen worden in de grote wasmachine geplaatst. Zo kan Carl ze straks alweer meenemen.

Terwijl ze daar op wachten gaan ze de krukas en de krukaslagers bekijken.

Man 1
Ik heb ze al eens opengemaakt en ze zitten allemaal al tot op het koper. Ik weet wel nog niet of er schade is aan de krukas.

Man 3
Ok, dan gaan we dat eens controleren.

De lagerschalen bekijken we straks nog eens maar eerst wordt de krukas getest.

Man 3
Ik ga eerst meten of er niet teveel speling zit op de krukas.

Man 3
Er zit iets meer dan een tiende speling op.

Man 3
Nu ga ik de hardheid testen. Eens kijken of er geen zwakke plekken in de krukas aanwezig zijn.

Man 3
40

Man 3
45

Man 3
Dat is goed.

Man 1
Is de krukas nog ok?

Man 3
Ja maar hij moet geslepen worden zodat de speling weer weg is.

Man 1
En de lagerschalen?

Man 3
Ik zal eens kijken welke maten er nu al inzitten.

Man 3
Het is al een overmaat die erop zit, namelijk +10.

Man 1
Dus nu naar +20?

Man 3
Deze zijn 0,10 maar het is een Engelse wagen dus dit zijn Engelse maten. We zullen een overmaat van 0,20 nodig hebben.

Carl kan deze alvast bestellen. Ondertussen zijn ook de kleppen weer proper.

Man 3
Ik ga nog eens kijken of er geen speling op de kleppen zit.

Man 3
Daarvoor steek ik ze in deze machine, ik laat ze draaien en kijk of er geen afwijking op zit. Deze ziet er goed uit.

Alle kleppen worden op dezelfde manier gecontroleerd en ze zien er nog allemaal goed uit.

Man 3
Voila, ze kunnen nog gebruikt worden.

Als laatste wordt de cilinderkop nagekeken op barsten.

Daarvoor worden eerst alle kanalen dichtgemaakt en voorzien van een luchtdruknippel.

Ook de bovenkant wordt helemaal afgesloten.

Daarna wordt dit onder druk gezet en ondergedompeld in een warm bad.

Als er geen luchtbellen te zien zijn dan is de cilinderkop nog in goede staat.

Man 1
En? Alles in orde?

Man 3
Geen problemen, enkel aan de aansluiting wat luchtbelletjes maar dat is normaal.

Man 1
Geen barsten dus?

Man 3
Nee, goedgekeurd!

Goed nieuws dus, er zijn nergens grote beschadigingen gevonden. Carl kan nu alle nodige onderdelen bestellen.

Eens die bij het revisiebedrijf toegekomen zijn, kunnen ze beginnen aan de revisie.

Carl neemt ook alle gereinigde onderdelen van de versnellingsbak terug mee zodat hij die kan reviseren.

Maar dat zie je allemaal in de volgende afleveringen van DIY on Wheels.

De volgende keer gaat Carl op zoek naar alle onderdelen die hij nodig heeft voor de revisie van de Austin Cooper S.

 

 

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Professional Media Group 

Professional Media Group maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.