De Engelse oldtimer 22 - Hydrolastische vering

De Engelse oldtimer - ep. 22 - Hydrolastische vering testen

In deze reeks van DIY on Wheels krijgt een Austin Cooper S uit 1964 een body off restauratie. In de vorige aflevering werd de ophanging volledig afgewerkt, nu kan de hydrolastische vering aangesloten en getest worden.

Transciptie 

In deze reeks van DIY on Wheels krijgt een Austin Cooper S uit 1964 een body off restauratie.

 


In de vorige aflevering werden de chassis helemaal afgewerkt, nu gaat Carl aan de slag met de hydrolastische vering.

 

 


Man 1
Goed, de ophanging is nu volledig. Wat ik nu zal doen is het hydrolastische systeem testen. Daarvoor moet ik alle leidingen en connectoren aansluiten om die op druk te kunnen brengen. Daarvoor moet ik dit installeren. Hier komt de leiding van de voorbol toe en onderaan die naar achter vertrekt. Dit onderdeel zit samen gemonteerd met de pedalen. Ik moet die dus ook eerst monteren voor ik alle leidingen kan aansluiten.


Man 1
Dat ga ik eerst doen maar kijk, dit zijn de dichtingen die ertussen zaten. Dat zijn oude en het zijn ook geen originele want die kan je niet meer vinden. Die zitten hiertussen. Wat ik dus ga doen is met nieuw pakkingpapier die dichting afeteken en dus opnieuw maken.


Man 1
Aan de andere kant hebben ze zelfs ene gemaakt uit rubber. Dat is ook niet origineel dus ik ga er ook een nieuwe voor maken.


Man 1
Eerst de juiste dikte kiezen.


Man 1
Deze zal ideaal zijn.
Pakkingspapier is een ultiem reddingsmiddel maar het is toch altijd beter om originele pakkingen te gebruiken als die bschikbaar zijn.

 

 


Man 1
Dit is een noodoplossing, het is natuurlijk altijd makkelijker om een dichting te kopen die al op maat gemaakt is. Dit is eigenlijk tijdsverlies. Maar als je ze niet meer kan kopen dan is dit wel een oplossing, je moet ze wel zelf maken dan.


Man 1
Deze rubberen dichting zal ik ook moeten proberen na te maken en proberen tot het goed zit. Dit is nog maar een schets.
Het wordt een beetje knutselen dus vandaag. Als de vorm afgetekend is kan Carl deze uitknippen.

Daarna wordt het even een uitdaging om de openingen mooi op de juiste maat te krijgen.

 


Nadat Carl de pakkingen nog even gepast heeft, plaatst hij de pedalen in de wagen.

Op de bouten die in de motorruimte uitsteken plaats hij dan de zelfgemaakte pakkingen.

 


Daarop komt dan de beugel waarop de leidingen van de hydrolastische vering aangesloten worden.

Die wordt vastgezet met de rempomp.

 

 


Man 1
Dit is de nieuwe rempomp. En dit is een koppelingspomp. Die zien er hetzelfde uit maar deze zou normaal ook van metaal moeten zijn. Van de recentere Mini’s is dit in plastic. Dat is makkelijk omdat je zo altijd het niveau van de vloeistof kan zien, deze moet je openmaken. Maar ik wil de wagen origineel houden dus ik zal er ook ene uit metaal monteren. Deze is eigenlijk verkeerd besteld. Ik zal dus enkel de rempomp monteren om de beugel vast te zetten. Dan kan ik ook de leiding van de hydrolastische vloeistof aansluiten.
En zo kan Carl nu de leiding onder- en bovenaan monteren. Deze moeten uiteraard voldoende opgespand worden aangezien deze straks onder druk zullen worden gezet.

 

 


Man 1
Voila, de eerste is aangekoppeld. De andere kant is iets complexer. Deze beugel moet eerst mee opgespannen worden samen met deze motorsteun.


Man 1
Ik ga eerst alles verzamelen zodat ik deze dan makkelijk kan monteren.
De beugel waar de hydrolastiche leidingen hier op gemonteerd worden, moet vastgezet worden met de leiding die naar de koppelingspomp loopt.

 

 


Man 1
Die monteer ik voorlopig om die beugel vast te zetten hé.


Man 1
Tot als ik de leidingen heb kunnen opspannen.
Die zal Carl dan terug weghalen en aan de kant houden tot we bij de afwerking van het koppelingssysteem zijn gekomen.

 


De beugel die de motorsteun vasthoud wordt ook vastgezet. Deze bouten lopen tot binnenin de wagen en worden daar vastgemaakt met de moeren.

 


En dan kunnen de hydrolastische leidingen eindelijk aangesloten worden.

 


Voor hij kan testen, spant Carl ook de koppelingen die achteraan door het chassis lopen, nog eens goed aan.

 

 


Man 1
Het systeem is volledig gereviseerd dus ik zal er nu ook verse vloeistof in doen. Dat is hydrolastische vloeistof, specifiek voor deze wagen. Heeft een groene kleur.
Als de pomp gevuld is, worden de koppelingen aangesloten en kunnen de leidingen vol vloeistof gepompt worden.

Je ziet hoe de veerbollen zich vullen en de wielen doen bewegen.

Daarna doet Carl een eerste contrôle op lekken.

 

 


Man 1
De voorste is nu samengedrukt.


Man 1
En het systeem lekt nergens.


Man 1
Ik laat deze nu zo staan, op 30 bar. Zo kan ik zien of er nergens lekken zijn. Als er ook maar één klein lek is, zal morgen de druk weg zijn…
Gelukkig zijn er geen lekken te bespeuren en kan Carl de dag erop de andere kant testen. Zelfde werkwijze hier en dus ook hier hopelijk geen lekkages…

 


De veerbollen vullen zich mooi en de vloeistof blijft waar ze moet zijn. Carl kan dus overgaan tot de volgende stap:

 

 


Man 1
Nu ga ik het remsysteem achteraan afwerken. De remtrommels zijn ondertussen toegekomen dus ik heb nieuwe remtrommels, nieuwe handremkabels en remdrukbegrenzer. De handrem zelf en alle toebehoren. Die ga ik nu monteren.


Man 1
De vorige keer heb ik al nieuwe remmen en een nieuwe rempomp geplaatst. De regeling losgemaakt en er zitten nieuwe veren in. Er zit ook altijd een vijs in. Die dient gewoon om de remtrommel op zn plaats te houden.


Man 1
De remtrommel wordt eigenlijk wel vastgehouden met de wielbouten en het wiel. Deze houden die voorlopig op zn plaats.


Man 1
Nu kan ik de remmen afstellen op de remtrommel. Dus gewoon de regeling dichtdraaien. Deze staat nu nog maximaal open.


Man 1
Je moet die dichtdraaien tot je het wiel niet meer kan ronddraaien. Zoals nu. En dan telkens een slag terug draaien.


Man 1
Tot als die lichtjes sleept. En zo is dat goed.


Man 1
Nu kan ik de remdrukbegrenzer monteren. Dat is een systeem die ervoor zorgt dat de achterremmen minder remdruk krijgen. Als je kort moet remmen en je hebt geen remdrukbegrenzer dan kunnen je achterwielen blokkeren. Alsof je de handrem zou dichttrekken. En dan ben je alle contrôle kwijt. Belangrijk om te monteren dus.


Man 1
Voor ik die kan monteren, moet ik eerst nieuwe leidingen maken die in het achterchassis gemonteerd worden. Deze lopen van de remdrukregelaar tot aan de rempompen van de achterwielen. Die maak ik altijd op dezelfde manier.
Dus eerst de lengte opmeten met een stukje kabel.

Daarna die afmeting overzetten op de nieuwe leiding en afsnijden.

En dan de beide uiteinden in de juiste pasvorm persen.

 

 


Man 1
Altijd goed kijken welke bevestiging je nodig hebt. Je kan hier zien op deze felxibele leiding, dit past niet. Maar dait past wel. Je mag wel nooit vertrekken vanaf de oude leidingen want deze waren eigenlijk verkeerd gemaakt. Dit is eigenlijk een bolle kop, zoals hier, die gewoon platgedrukt werd op de leiding. Je kan dat opspannen maar je zal een lek krijgen. Dus altijd de juiste vorm gebruiken. Je kan het ook zien hierin. Deze is voor een bolle aansluiting.


Man 1
En hierin, je ziet het pinnetje, de holle aansluiting. Altijd kijken naar de aansluitingen waar de leiding op moet komen, niet naar de oude leiding.
Nadat de uiteindes in de juiste vorm geperst zijn, plooit Carl de leidingen ook in de originele vorm. Als hij klaar is, kan hij ze achteraan de wagen monteren.

 


Bij het aansluiten van de remleidingen is enige voorzichtigheid niet overbodig.

 

 


Man 1
Ook altijd zoveel mogelijk met de hand vastdraaien. Zo kan je niets forceren.


Man 1
En nu de andere kant.
En als laatste de nieuwe leiding die van de remdrukbegrenzer naar het linker achterwiel loopt.

 

 


Man 1
Als alles op zn plaats zit, mag alles opgespannen worden.
En zo zijn de achterremmen aangesloten. Enkel de handrem moet nog gemonteerd worden. Daarvoor heeft Carl twee nieuwe kabels voorzien.

 

 


Man 1
En nu kan je hier zien, dat moet hier in deze uitsparing. Daar heb ik een tang voor nodig want die moet ik toenijpen.


Man 1
Zo blijft ie daar al op zn plaats zitten. De tape mag er terug af.


Man 1
En nu langs de onderkant.
Met een as en een splitpen wordt de gaffel van de handremkabel vastgemaakt aan de remtrommel.

 

 


Man 1
Voilà, das al de ene kant.
Als die ook vastzit, worden beide handremkabels door het achterframe tot aan de opening gebracht waar de hendel zit. Onderaan de carrosserie worden deze opnieuw vastgezet in uitsparingen die Carl met toeknijpen.

 

 


Man 1
En nog binnenin alles monteren.
Aan de kant van de handrem zit er een veer en een stelschroef op de kabel. Daarmee kan je de handrem afstellen.

 


Zo zitten de achterwielen vast.

 


En zo moeten ze terug losstaan én mogen de remmen niet slepen.

Zo dat is ook alweer klaar.

 


In de volgende aflevering worden de remmen vooraan afgewerkt en monteert Carl het koppelingssysteem.

 

 

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Professional Media Group 

Professional Media Group maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.