EEN GRINDOPRIT ZONDER PUTTEN

Om een oprit snel en gemakkelijk een duurzame facelift te geven, kun je gebruik maken van grindstabilisatiematten. We bereiden eerst de nodige funderingen voor, waarna we de matten en het grind gaan plaatsen. De honingraatstructuur van de matten zal ervoor zorgen dat het grind netjes op zijn plaats blijft zitten en verzekert je een net én stevig resultaat.

Transciptie 

Heb je een woning waarvan de oprit wel eens een facelift zou kunnen gebruiken, maar weet je nog niet wat te doen? Ga dan eens te rade bij een bouwstoffenleverancier om advies in te winnen.


Pascal
Goeiemiddag.


Man 2
Goeiemiddag.


Pascal
Wij zouden graag onze oprit aanleggen.


Man 2
Ja. Hebt u een natuursteenvoorkeur, of liever siergrind?


Pascal
We zouden graag met siergrind werken.


Man 2
En werkt u met grindmatten of niet?


Pascal
Daar weet ik niks van, daarom ben ik hier…


Man 2
We kunnen eens gaan kijken wat we op stock hebben om het siergrind goed vast te leggen.


Man 2
De honingraatmatten. Je hebt daar de 3 en de 4 centimer in.


Man 2
De 3 wordt meest gebruikt voor wandelpaden of euh voor een fietspad. En de 4 is meer voor een oprit waar er auto’s over moeten rijden…


Pascal
Tzal voor de auto zijn.


Man 2
Ja.


Man 2
De 4 vul je op met siergrind, waarbij je een 4-tal cm in de matten gaat en een 1 tot 2 cm boven de matten waardoor je de matten zelf niet echt meer ziet.

Langs onderen is er een geotextiel op gelijmd waardoor dit voorkomt dat de wortels of het onkruid erin doorgroeien.


Pascal
Kunnen we het siergrind niet gewoon op de oprit plaatsen?


Man 2
Dat kunt u, maar dan rijdt u putten in het siergrind en als je met de fiets er zou over rijden, dan kunt u vallen.

Met de honingraten liggen ze zeker vast, waardoor u geen putten kunt inrijden…


Man 2
Hebt u al een specifiek siergrind in gedachten?


Pascal
We hebben al iets op het oog maar ik denk dat we best eens gaan kijken?


Man 2
Ja.


Man 2
Dit is ons aanbod siergrind dat we op stock hebben liggen. Ik weet niet welk kleur dat u verkiest…


Pascal
Wel wij zouden eerder gaan voor dit…


Man 2
Meer de wittere kant…


Pascal
Meer de witte ja. Omdat we ook met een lichter terras zitten.


Man 2
Ja.


Man 2
De Icy Blue is een zeer mooi siergrind waar we 3 verschillende formaten in hebben. De fijntjes, de middel en de grote.

De grote zou ik minder nemen omdat je de matten meer gaat zien. Maar de fijntjes en de middel zijn zeer goed voor in de matten.


Man 2
Maar ik zou toch aanraden voor een oprit om met de middelmaat te werken zodat deze steviger vastliggen, dat je ze niet losrijdt met de auto.


Pascal
Deze dus?


Man 2
Ja.
Als afwerking kiezen we dus voor grindstabilisatiematten die we opvullen met een middelgrote grindsteen.

Het gaat hier echter om een oprit, dus voor we aan de plaatsing van de matten zelf kunnen beginnen, moeten we ervoor zorgen dat we een degelijke fundering hebben.

Net zoals bij onze keerwand en XXL-terrastegels zal die bestaan uit een laag betonpuin met daarop een dun egalisatielaagje.
Rekening houdend met een opbouwdikte die het gewicht van gewoon verkeer, zoals bij een oprit, moet kunnen dragen moeten we daarom zorgen dat we uitgraven op een diepte van -30 cm ten opzichte van van ons gewenste afwerkingsniveau.

 


We moeten hierbij uiteraard rekening houden met zowel het straatniveau als de perceelsgrenzen.

Het plan van de landmeter is in ons geval dus noodzakelijk. Zo weten we tot waar ons perceel precies loopt.

Onze oprit is trouwens onderdeel van een weggetje. In de atlas der buurtwegen kunnen we verifiëren wat de specifieke functie ervan is.

 


Daaruit blijkt dat het gaat om een buurtweg. Daarbij geldt een publiekrechtelijke erfdienstbaarheid van doorgang ten behoeve van de gemeente.

Iedereen mag met andere woorden die weg gebruiken waardoor die ten alle tijde vrij moet zijn van doorgang.

Het uitvoeren van de werken werd ook doorgegeven aan de gemeente en staat gesignaliseerd met gepaste borden ter plaatse.

 


Met behulp van het plan kan de tuinaannemer nu bepalen tot waar de oprit mag komen. Op die manier kan hij een referentielijn uitzetten zodat hij weet tot waar hij moet graven.

 


Aan de randen zullen we sowieso boordstenen moeten voorzien, zodat de kiezels mooi op hun plaats blijven liggen en niet uitlopen.

 


Om het uitgegraven puin af te voeren bestelden we trouwens een gemengde container. Daarin mogen zowel aarde als steenafval zitten, want het zou een onbegonnen werk zijn om dit te moeten sorteren.

 


Eens de fundering voldoende diep uitgegraven is kan het betonpuin aangevoerd worden.

De laag moet ongeveer 20 cm dik zijn. Dit is voldoende bij toepassingen voor licht verkeer, zoals onze oprit.

 


Terwijl we aan onze funderingslaag bezig zijn zorgen we meteen ook voor de nodige afwerkboorden. Die zijn nodig opdat het grind op zijn plaats zou blijven zitten en de stabiliteit zo verzekerd wordt.

 


Om die degelijk te kunnen vastzetten graven we daarvoor sleuven van zo’n 25 cm diep. Want we zullen de boordstenen vastzetten met stabilisé.

De boordstenen zelf zijn 15 cm hoog, wat dus betekent dat er nog 10 cm stabilisé onder de stenen zal zitten.

 


We nemen hier dus een ruime laag als onderfundering zodat de boordstenen niet zou verzakken als er eens over gereden wordt.

 


Als dikte voor de randafwerking nemen we 5 cm. Dit is voldoende sterk, maar oogt visueel niet te zwaar.

 


Om de precieze locatie voor de boordstenen te kennen, kan de tuinaannemer zich baseren op de referentielijn die hij uitzette om de perceelsgrens af te bakenen.

Die duidt meteen ook aan hoe hoog de boordstenen moeten komen.

 


Als de sleuf tot ongeveer de juiste hoogte gevuld is, kan hij de boordsteen gaan zetten.

 


Het belangrijkste hierbij is dat de rand van de steen mooi aansluit op het opgespannen metserskoord.

Door met een rubberen hamer voorzichtjes bij te regelen, gaat dit in principe gemakkelijk.

 


Op die manier zet je boordsteen voor boordsteen naast elkaar.

Let er wel op dat de steen steeds mooi aansluit op die ernaast. Duw hem er dus goed tegen en klop aan tot ze exact in dezelfde lijn liggen.

 


Om er nu voor te zorgen dat de afboording niet zijwaarts kan verschuiven, vult de tuinaannemer nog wat extra stabilisé aan na de plaatsing.

Die strijkt hij aan weerszijden tegen de steen aan, zodat zijn voet als het ware gevangen zit. Op die manier zit de boordsteen in alle richtingen vast.

 


In principe is het plaatsen van de afboording iets wat je makkelijk zelf kan doen. Zorg enkel voor een voldoende stevige fundering en span een referentiekoord, zodat je afboording ook mooi recht staat.

 


Het kan nodig zijn het betonpuin nu nog wat bij te vullen of effen te trekken, wat makkelijker is nu we onze afboording hebben.

We stellen de bouwlaser met het niveau van onze boordsteen als referentiehoogte in en kunnen zo afmeten of het betonpuin 10 cm lager uitkomt.

 


Nu de fundering opgevuld is met de 20 cm betonpuin en de afboording er staat, kunnen we overgaan tot de effectieve afwerkingslagen. Die zijn als volgt opgebouwd:

 


Op het betonpuin komt een egalisatielaag van 3 cm dik. Die dient om de oneffenheden van het betonpuin te compenseren en zorgt voor een vlakke basis voor onze matten.

Die matten – die voorzien zijn van een worteldoek onderaan – zijn 4 cm dik.

De gaten worden opgevuld met kiezels tot nog eens 2 cm erboven zodat de honingraten niet meer zichtbaar zijn.

Onze afboording komt nog eens 1 à 2 cm hoger dan onze grindlaag uit, zodat de kiezels zouden blijven zitten.

 


Omdat we behoorlijk wat kiezels en grindstabilisatiematten nodig hebben, laten we die ter plaatse leveren.

Alles bij elkaar gerekend gaat het om een behoorlijk gewicht om te vervoeren. De bouwstoffenleverancier beschikt over de geschikte vrachtwagens om het materiaal veilig tot op de werf te brengen.

 


Voor we de egaliseringslaag en de matten gaan aanbrengen, zorgen we er nog voor dat het betonpuin aangetrild wordt.

Op die manier verdichten we de massa en creëren we voldoende stevigheid.

Want door het trillen zetten alle steenbrokjes zich vast, waardoor je later geen verzakkingen zal krijgen.

 


De trilplaat zorgt dus voor een stabiele fundering én maakt het oppervlak meteen ook een stuk vlakker.

 
Toch is nog een nivelleringslaag van ongeveer 3 cm nodig om een volledig egale onderlaag te bekomen.

We gebruiken daarvoor dezelfde kalksteen met korrelgrootte 0/4 zoals bij onze terrastegels. Doordat deze zo fijn is, kunnen we daarmee mooi secuur afwerken.
De tuinaannemer gebruikt geleiders om deze straatlaag perfect op niveau te brengen.


De tuinaannemer gebruikt opnieuw geleiders om deze straatlaag perfect op niveau te brengen.

Met deze metalen staven kan hij het gewenste niveau – min 7 cm ten opzichte van de boordstenen – heel precies uitzetten.
Hij gebruikt daarvoor de bouwlaser die met een pieptoon aangeeft of de staven op de correcte hoogte liggen.

Met een blokhamer kunnen ze makkelijk bijgeregeld worden tot de juiste positie bereikt wordt.

 


Door dan met een lange lat de kalksteen langs de geleiders af te reien, bekomt hij een perfect vlakke bovenlaag.

 


Deze egalisatielaag hoef je trouwens niet aan te trillen, want het materiaal – dit kan kalksteen of zand zijn – is op zich al dicht van structuur. Daarenboven zal het afslepen ook zorgen voor een bijkomende verdichting.

 


Het is wel belangrijk dat deze nivelleringslaag niet té dik is, want ander zou dit gaan verzakken bij belasting.

 


Deze straatlaag lijkt misschien wel overbodig voor een oprit. Maar hoe vlakker de ondergrond, hoe vlakker je de matten zal kunnen plaatsen en hoe beter die ook ondersteund worden. Wat uiteindelijk zorgt voor een duurzamer én netter eindresultaat!

 


Als zo een eerste deel van de oprit voorbereid is, kunnen ze starten met het leggen van de honingraatmatten.

 


Ze beginnen in de hoek en nemen de lijn van de boordsteen als referentie, omdat die mooi recht loopt.

In welke richting je de matten legt, maakt in principe niet uit. Denk er vooraf wel even over na en neem de richting waarin je het minste slijpwerk zal hebben.

 


Wat wel belangrijk is, is dat de platen geplaatst worden met gekruiste voegen. Dit kan zowel in een wildverband – waarmee je iets minder verlies hebt – als in een halfsteensverband zijn. Op die manier krijg je een steviger geheel dan mochten alle naden naast elkaar liggen.

 


Gebruik je een halfsteensverband, dan meet en teken je best op de plaat het midden af, voor je begint te slijpen. Zo ben je zeker van een rechte zaagsnede.

 


Met een gewone slijpschijf gaat dit trouwens prima. Je geraakt makkelijk door het plastic en kan zo proper werken.

 


Zorg wel dat er iets onder je plaat ligt, zodat je bij het slijpen de ondergond niet beschadigt!

 


De platen mogen nu gewoon op de egalisatielaag gelegd worden. Ze moeten niet mechanisch bevestigd worden, want het grind zal voor voldoende gewicht zorgen waardoor de platen perfect zullen blijven liggen.

 


Je zal zien dat er aan de onderkant van de grindstabilistatieplaten een geotextiel verlijmd is. Dit heeft twee functies:

Het verhindert dat het grind onder de plaat zou kruipen en die zo op termijn omhoog zou duwen.

Daarnaast zorgt dit worteldoek ervoor dat de groei van onkruid beperkt wordt.

 


Het geotextiel is bovendien ook poreus, zo kan water door het grind én de plaat in de ondergrond wegvloeien en behoudt je een goeie doorlaatbaarheid van de bodem.

 


Aan beide uiteindes van de plaat steekt het worteldoek wat uit, zodat je de naastliggende plaat erop kan plaatsen. Doordat dit overlapt, zal je worteldoek nergens onderbroken zijn.

 


Let er bij het plaatsen trouwens op dat je niet over je egalisatielaag loopt, zodat die mooi vlak blijft.

Eens de matten er liggen kun je er wel op lopen, omdat de druk dan meer verdeeld wordt.

 


Maar rij er nog niet op met een voertuig, want dan zou je de honingraatstructuur beschadigen. Want die krijgt pas zijn sterkte eens die opgevuld is met kiezels.

 


Voor het opvullen van de matten, gaan we dus in de omgekeerde richting werken.

We starten bij ons eindpunt en werken zo naar ons beginpunt toe. Zo rijden we met ons kraantje enkel op de al gevulde delen om de rest verder te vullen!

 


Het grind dat we hiervoor gebruiken heeft een middelmatige grootte, namelijk steentjes van 8 tot 16 mm groot. Want met té grote kiezels zouden we de gaten in onze matten niet mooi kunnen vullen, waardoor we een minder stevig resultaat zouden krijgen.

Té kleine kiezels zouden de doorlaatbaarheid van je oprit verminderen en de gaten minder stevig vullen, dus kiezen we de gulden middenweg!

 


Voor het vullen kun je op 2 manieren te werk gaan. Ofwel breng je het grind aan met kruiwagens, wat je uiteraard heel wat tijd zal kosten.

Ofwel maak je gebruik van de bigbags waarin de kiezels geleverd worden.

Daarvoor heb je dan wel een aangepast kraantje nodig waarmee je de zakken kan opheffen.

 


Daarmee kun je die tot boven de lege matten brengen.

Je snijdt vervolgens een opening in de onderkant van de zak waardoor de steentjes zo snel en gemakkelijk aangebracht worden.

 


Het blijft uiteraard wel nodig om alles verder te verdelen met een schop en mooi egaal open te harken.

 


Op die manier stop je dus eerst de 4 cm dikke platen vol en vul die dan verder aan met een laag van ongeveer 2 cm boven de plaat.

Met deze bovenliggende laag zorg je ervoor dat de matten niet meer zichtbaar zouden zijn.

 


Bij lichter grind is het daarom ook aangewezen om de witte versie van de grindmatten te gebruiken. Kies je voor een donkerdere opvulling, dan ga je beter voor de zwarte variant.

Want een aansluitende tint zal ervoor zorgen dat de platen minder door het grind schijnen.

 


Om ervoor te zorgen dat het grind goed in de raten zakt, kun je dit aanstampen of eventueel aanrollen. Want het is uiteindelijk de combinatie van de goed gevulden honingraten die voor een stevig geheel zal zorgen!

 


Op die manier pakken we dus stuk na stuk van onze oprit aan en bekomen we een vlak resultaat, waarin we geen geulen rijden of waarin er geen putten komen.

Het kan wel nodig zijn om af en toe het grind eens opnieuw mooi te harken voor een blijvend nette uitstraling!

 

 

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Professional Media Group 

Professional Media Group maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.