Wie een elektrische wagen bezit, heeft thuis nood aan een laadpaal, want die laadt een stuk sneller en veiliger dan een klassiek stopcontact. Zo'n paal kan je uiteraard ook zelf plaatsen. Kijk mee hoe.
Transciptie
Wie met een elektrische wagen rijdt, heeft thuis nood aan een laadpaal.
De installatie van een laadpaal kan je zeker zelf doen.
Wij gaan eerst langs in de Easykit toonzaal, omdat we daar het best geïnformeerd worden voor dit soort klussen.
Wettelijk gezien mag je sowieso niet meer in een stopcontact euh uw wagen opladen. Je moet…
Dat is eigenlijk mode 1.
euh Je zou eigenlijk naar een mode 2 minimum moeten gaan,
Onze Blitz laadpaal die zit op mode 3.
Kevin Staes
/M/38
euhm – Voor snel en comfortabel te laden euhm is dat –...- handig.
Euh Waarom? Omdat dat 6 tot 10 keer sneller gaat dan een gewoon stopcontact.
Kevin Staes
/M/38
De meest recente wagens zijn allemaal voorzien van een type twee stekker euh dat perfect compatibel is met onze laadpaal.
Maar zo’n verplichte laadpaal vraagt toch enig werk.
Wie kan houdt er best al rekening mee tijdens een verbouwproject.
Maar je kan ook achteraf nog de nodige voorzieningen treffen.
Kevin Staes
/M/38
Dus sowieso gaan we de voedingskabel moeten voorzien, afhankelijk van welk euh euh net dat we hebben gaan we 3G of 5G voorzien,
en er moeten ook altijd twee UTP kabels vaste lijn internet liggen voor de aansturing van de laadpaal en de applicatie.
En dan kijken we eens mee hoe zo’n laadpaal geplaatst wordt.
Er zijn al wat voorbereidingen gedaan. Zo is er een betonnen voet klaargemaakt, met daarin zes draadstangen. De laadpaal plaats je pas wanneer het beton volledig is uitgehard.
Er zijn ook reeds drie kabels klaargelegd tussen de woning en de laadpaal.
De eerste is een voedingskabel, een EXVB, zoals aangeraden in de toonzaal. De tweede en de derde zijn dan de communicatiekabels.
Op zich kan je alle info nog eens nalezen in de documentatie die we van Easykit meekregen.
Belangrijk is dat je de voedingskabel op je elektriciteitskast aansluit op een aparte zekering. Voorzie ook een extra verliestroomschakelaar van 30 milliampère exclusief voor de laadpaal.
Even belangrijk: controleer dat de zekeringen afstaan voor je de elektriciteitswerken uitvoert.
En dan kan de laadpaal er bij gehaald worden. Controleer bij het uitpakken alle onderdelen.
Nog een tip: snij de doos open en gebruik het karton als bescherming. Zo maak je geen krassen.
Controleer nog eens de positie van de draadstangen door die te vergelijken met de openingen in de poot.
Ook de lengte van de draadstang controleer je. Met een slijpschijf kort je ze af tot de gewenste lengte: twee centimeter.
Verzamel, als laatste voorbereiding, ook alle nodige gereedschap.
Een plooimeter, dopsleutel en waterpas om de paal te monteren. Geïsoleerde schroevendraaiers, knip-, strip- en krimptangen voor het maken van de aansluitingen.
Leg de kabels wat aan de kant.
Neem dan het centrale deel van de paal en plaats het over de draadstangen.
Controleer dat de paal mooi rechtop staat en zet hem vast.
Dat doe je met moeren op de twee buitenste draadstangen.
Met de dopsleutel span je de moer verder aan.
Plaats dan de zijwanden van de paal. Ze passen onderaan over de draadstang, bovenaan haken ze vast in het centrale deel.
Bij het plaatsen van de tweede zijwand, haal je de kabels naar boven.
De zijwanden mag je nu ook vastzetten, met de resterende moeren.
Bij de montage let je er op dat beide delen mooi op elkaar aansluiten.
Knip de kabels op maat. Ze moeten een kleine veertig centimeter uitsteken boven de paal.
Haal ook een15 centimeter van de buitenmantel van de voedingskabel weg.
Neem het power station uit de doos en plaats het op de paal, de voedings- en sturingskabels gaan daarbij door de wartels onderaan.
Als dat gelukt is kan je het powerstation vast maken.
Strip nu een centimeter van elk van de voedingskabels.
Deze vijf kabels moeten in deze vijf steekklemmen gestoken worden.
Hou je aan de kleurcodes: geelgroen voor de aarding, blauw voor de nulleider en bruin/zwart/grijs in een vaste volgorde voor de fasedraden.
Volgende taakje: de UTP-stekker monteren. Dus eerst wat strippen, dan de aders ontvlechten.
Vervolgens leg je die in de juiste volgorde knip je ze gelijk af.
Schuif de aders dan in de connector. Let op: lipje naar beneden.
Schuif ze door tot het einde van de connector.
Met de krimptang nijp je de verbinding vast.
Zo, die connector kan nu aangesloten worden.
Ook de sturingskabel moeten we na het strippen nog aansluiten.
De steekklemmen van deze module zijn wat moeilijker bereikbaar, maar met een punttang lukt het zeker.
Alle aansluitingen zijn gemaakt. De behuizing kan afgewerkt worden.
We schroeven eerst nog de frontplaat vast.
En dan kan alles dicht gemaakt worden.
De elektriciteit kan aangesloten worden.
Voor we de laadpaal nu effectief gaan gebruiken moeten we nog kort de configuratie instellen.
Ook dat gaat vlot, blij dat we voor dit model gekozen hebben.
Blitz woordvoerder M/35
Niet elke laadpaal is hetzelfde, dat kan intern verschillen maar ook extern verschillen.
Euhm, Intern is de Blitz power opgebouwd uit modules, zodat het heel eenvoudig is
– één: voor het installeren,
– maar ook twee: indien er een vervanging nodig is om een onderdeel te vervangen.
Maar ook langs de buitenkant is een Blitz anders dan de rest. We zijn een aluminium omkasting in plaats van een plastiek wat veel langer meegaat.
En dan kan de auto nu ook effectief geladen worden…
Blitz woordvoerder M/35
Uw laadpaal is eigenlijk beveiligd met een laadpasje, dat laadpasje hebt u nodig om het aan en uit te kunnen zetten. Dus iemand wildvreemd kan eigenlijk niet aan uw laadstation komen laden, als u dat niet wenst. Wat u wel kan doen is hem openbaar zetten, en iemand dat een abonnement heeft bij een laadpasbeheerder kan dan eigenlijk ook op jouw laadpaal komen laden, tegen een betaling, natuurlijk wel.
Blitz woordvoerder M/35
Het capaciteitstarief is inderdaad iets waar rekening mee moet gehouden worden. Dat is -euhm- dat u, als u boven een bepaald vermogen euh op een korte periode laadt, dat u eigenlijik extra belasting moet gaan betalen.
Euhm, dat valt in principe wel mee, maar toch is het mogelijk om, via een laadstation als dit, een energiemeter er tussen te steken, waardoor dat u eigenlijk kan zeggen -euhm-: Ik verbruik met mijn volledig huishouden nooit meer dan dat aantal Kilowattuur.
Blitz woordvoerder M/35
Eigenlijk kan u heel eenvoudig, via een webapplicatie, op je telefoon zelfs kijken hoeveel uw wagen aan het laden is op dat moment en hoeveel je hebt geladen in het verleden.
Die monitoring kan u dan ook doorsturen indien mogelijk naar uw werkgever, als uw werkgever bijvoorbeeld voor uw stroom thuis betaald.
Nog vragen?
Contacteer dan een Easykit showroom voor een gratis studie en offerte op maat.
Professional Media Group maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.
Registreer
Registreer en word gratis online abonnee
Door te registreren ontvangt u de newsletter. De newsletter kan u te allen tijde en zonder verdere formaliteiten opzeggen. Wij garanderen u dat uw e-mailadres en andere persoonlijke gegevens nooit aan derden worden doorgegeven en enkel gebruikt worden voor het versturen van de newsletter.