Hoe leg je een oprit aan met karrenspoor? (deel 2)

Roger

Roger gaat in deze aflevering de oprit van een nieuwbouw woning aanleggen. Aan de ene zijde komt een wandelpad naar de voordeur dat eveneens als parkeerstrook kan fungeren. Aan de andere zijde maakt Roger een karrenspoor, waar ook auto's geparkeerd kunnen worden. Aan de voordeur wordt een opstap voorzien met een bijhorende plantenbak. Tussen het karrenspoor en het wandelpad komt grind te liggen. In deel twee zie je hoe de volledige oprit wordt afgewerkt.

Deel 1

Transciptie 

ROGER beginpresentatie In het vorige deel kon je zien hoe we een bloembak in betonelementen met lijm opbouwden en hoe we de boordstenen plaatsten. In dit deel plaatst Roger de bestrating maar voor hij hieraan kan beginnen, moet de traptrede eerst geplaatst worden. Je kan ook hier met metserskoord gaan bepalen waar de trap moet komen. Hier komt dan opnieuw een fundering. Let er goed op dat wanneer je bestrating aan de woning grenst, je best randisolatie plaatst tussen de woning en de bestrating. De isolatie zal het uitzetten en krimpen van de materialen opvangen bij wisselende temperaturen en zo barsten voorkomen. De randisolatie mag 10 mm breed zijn. > Dik lijkt me correcter dan breed, ter info (BKA) Het platform aan de voordeur hogen we op met gestabiliseerde zand. Controleer steeds het niveau van je zandbed. Bij het plaatsen van de fundering hou je rekening met de hoogte van de traptrede. Onze elementen zijn 15 cm hoog en 40 cm diep. Dam de fundering aan. Dit kan je doen met de trilplaat of met de handaandammer. Hier kiezen we voor de handaandammer omdat we een klein oppervlak hebben en ook omdat het ingesloten is waardoor je met de trilplaat niet gedraaid komt zonder tegen de muur of plantenbak te stoten. Eerst plaatsen we de trap zelf. De oppervlakte waar de trede komt, wordt voorbereid. Om het zandbed af te reien, plaats je twee metalen banden evenwijdig met elkaar. Controleer met de waterpas of alles vlak ligt. Plaats een reilat of een lange waterpas op de metalen banden en effen je vlak. Bij de voorbereidende werken werd een kraan gehuurd en dit gebruiken we nu om het trapelement te plaatsen. Voorzichtig til je de trede op met hijstouwen of spanbanden. Ze op de juiste plaats positioneren kan je doen door de trede met de hijstouwen te begeleiden. Hier is het een brede trap. Hier hebben we dus naast de traptrede van 120 cm nog een halve traptrede van 60 cm geplaatst, wat samen de lengte van 3 tegels is welke in het bovenvlak komen liggen. Het platform werd zo ontworpen om met volle tegels en volle tredes te kunnen werken. Geen spreektaal, niet zo gemakkelijk te verstaan wat hiermee bedoeld wordt Nu kunnen de betontegels op de traptrede. Omdat ze minder hoog zijn dan de trap, hoog je het platform verder op met stabilisé. Controleer je hoogte en plaats ook hier de twee metalen banden. Rei het oppervlak af op de juiste hoogte. Door af te reien met behulp van metalen banden, kan je snel een egaal bed maken. Als alles goed is voorbereid kan je de tegels plaatsen. Tik ze aan met een rubber hamer zodat ze op de juiste plaats en hoogte komen te liggen in het legbed. De rest van dit stuk oprit kan dan aangelegd worden. ROGER Onze boordstenen zijn geplaatst en we kunnen nu verder met de opbouw van onze fundering. Bovenop de betonpuinlaag, gaan we de geotextieldoek leggen. Dit zorgt voor stevigheid. Daarboven gaan we nog een minimale laag van 15cm gestabiliseerd zand aantrillen, en daarboven komt een niet getrilde laag gestabiliseerd zand waar we de klinkers leggen. ///// Nos bordures sont maintenant installées, et nous pouvons continuer avec la fondation. Une première couche de béton concassé, sur le quel viendra se réposer un géotextiel, nous pourrons enfin installer 15cm minimum de sable stabilisé que nous allons dammer. Et enfin une dernière couche de stabilisé qui pourra enfin accueillir nos klinkers. Eerst plaats je een fundering. Vul het volledige oppervlak met stabilisé tot net iets hoger dan nodig. Dan tril je alles aan met de trilplaat. Die hoef je uiteraard niet aan te kopen maar kan je net als de bouwkraan huren in je lokaal verhuurcentrum. Op de fundering komt een straatlaag. Vul de ruimte tussen de boordstenen met gestabiliseerd zand tot op de juiste hoogte. Baseer je hierbij op de boordsteen. Leg je klinker op het losse zandbed. Komt deze gelijk met de hoogte van de boordsteen? Dan zit je goed! Plaats de lange metalen band op het legbed. Plaats ook een tweede band op dezelfde hoogte net iets minder ver dan de breedte van je reilat. Je kan je bed vlak trekken op deze twee metalen banden om zo een egale straatlaag op de juiste hoogte te bekomen. Het makkelijkste is om in delen te werken. Zeker als je met meerdere personen bent, kan je zo de taken verdelen. Ga op dezelfde manier aan de slag voor de rest van de oprit. Zorg er voor dat je fundering uit minstens 15 centimeter fundering bestaat. Tril aan met de trilplaat en verdeel dan nog een laag gestabiliseerd zand over het volledige oppervlak. Dit is het legbed. Deze laag moet je niet aantrillen. Want door deze straatlaag niet aan te trillen kan je nadien bij het aftrillen van de klinkers de kleine dikteverschillen wegwerken. Je gaat deze laag wel op hoogte afreien om het teveel aan stabilisé weg te nemen. Controleer telkens of alles correct ligt, pas en op de juiste hoogte. Door het afgraven zijn een aantal klinkers los komen te zitten op de rand van de stoep. Voor we de klinkers van onze oprit plaatsen, brengen we de stoep terug in oorspronkelijke staat. Nu alle stabilisé overal goed verdeeld is, kunnen we de klinkers van het wandelpad leggen. ROGER De klinkers die we gekozen hebben voor bij deze woning zijn voorzien van een beschermende toplaag, dat maakt ze heel onderhoudsvriendelijk. Ook de boordstenen, die we gekozen hebben zijn dezelfde afwerking als de klinkers, dus die passen perfect samen. En de klinkers passen ook perfect bij onze woning. Je kan de klinkers trouwens kiezen in verschillende maten en kleuren. Voor het karrenspoor gebruiken we net dezeflde klinkers met datverschil dat we de boordstenen die we hier gebruiken verdoken zijn, dus die zijn niet zichtbaar. //// Nous avons opté pour des pavés en beton dont la couche supérieur est très facile à entretenir. Les coloris et les styles s’accordent parfaitement avec notre habitation. Ces pavés exsistent en différents tailles et en différents coloris. Ici, ce qui est formidable, c’est qu’ils s’accordent également, qu’ils sont du même style que nos bordures. Concernant l’allée carrossable, nous allons utiliser les mêmes pavés en béton. Sauf qu’ici, les bordures seront invisibles. We kiezen voor halfsteensverband. Dit is niet alleen een esthetische keuze, maar ook een functionele. Klinkers die op deze manier gelegd zijn, vormen een sterker geheel dan bij volsteensverband, aangezien de voegen maximaal verspringen. Bovendien zorgt halfsteens verband voor weinig snijverlies. Je hebt ook iets meer speling omdat je lijnen niet doorlopen, zoals bij volsteensverband. Bij het leggen van de klinkers start je vanaf de woning naar de straat toe. Deze sierklinkers kunnen we gewoon tegen elkaar plaatsen omdat er op de zijkanten een kleine afstandshouder is voorzien zodat er automatisch een kleine voeg gecreëerd wordt. Om een mooie kleurschakering te bekomen, meng je de klinkers van verschillende paletten. Laat de verpakking best ook gesloten tot je aan de klus begint, zo blijven de klinkers in goede staat. ROGER Bij grote werken als hier is het belangrijk dat je bestelling goed is. Zorg ook dat je het nodige snijverlies bij telt bij je bestelling zodat je zeker niets te kort komt. //// Lors d’un aussi grand travail, il y aura toujours des pertes à la découpe. Assurez-vous donc, dès la commande de compter suffisament de pavées à fin de ne pas arriver trop court à la fin de votre travail. Per rij zullen we 1 op maat gemaakte klinker nodig hebben. Teken af waar de klinker moet verzaagd worden en plaats de te verzagen klinker op de zaagtafel met diamantzaag, langs de geleider. Zaag dan op de afgetekende lijn. Dankzij de zaagtafel met koelvloeistof bekom je voor elke klinker weer, een mooie zaagsnede. Bij de laatste rij maken we de klinkers op maat zodat ze mooi aansluiten op de stoep. Teken af en zaag de klinkers op maat met de tafelzaag. Maak nu het oppervlak volledig schoon met een harde borstel. De klinkers moeten nog in het legbed getrild worden. Zorg er voor dat je een rubbermat onder de triplaat bevestigt. Let er ook goed op dat er geen steenpuin of ander vuil onder de trilplaat komt te liggen. Dat zou krassen op de klinkers kunnen maken. Voor het karrenspoor doorlopen we opnieuw dezelfde stappen. De fundering is opgebouwd uit geotextiel, Dit is een textiel dat je ondergrond stabiel zal samenhouden maar toch water kan doorlaten. Knip het doek op de juiste lengte en leg het boven op het gebroken steenpuin. Daar komt een laag van minsten 15 centimeter van je fundering op. Die laag wordt verdicht met een trilplaat. Bij het opbouwen van je fundering zorg je er het best voor dat je zo correct mogelijk werkt en dat je lagen over het volledige oppervlak even dik zijn. Is je laag op bepaald plaatsen toch wat dunner, dan creëer je een zwakke plek in de bestrating. Vervolgens komt een straatlaag van een viertal centimeter, dit is afhankelijk van je gekozen bestrating. De straatlaag trillen we niet aan want die zal eventuele oneffenheden moeten opvangen. We maken het bed wel egaal met behulp van een afreilat. Omdat we bij een karrenspoor enkel 2 stroken klinkers hebben waar de banden van de auto komen, kunnen we hier geen brede afreilat gebruiken. Daarom maken we deze zelf. Zaag een stuk hout op maat. Zorg er voor dat het geheel wel recht is. Maak 2 uitsparingen in een plank, net op de diepte van je boordstenen. Op je straatlaag komen je klinkers. Je plaatst die het best van op de al geplaatste klinkers, zo beschadig je de straatlaag niet. Zeker hier, waar er slechts enkel klinkers liggen, is het beter om een plank te plaatsen en daarop te werken. Op die manier verdeel je het gewicht. Nu volgt enkel nog het laatste stuk van de oprit met wat maatwerk. Aan de straatkant zullen er, net zoals aan de kant van het siergras, een aantal rijen klinkers doorlopen. Om netjes uit te komen met de klinkers, werd hier nog geen boordsteen geplaatst. De boorsteen moet nog op maat gemaakt worden. Zaag de hoeken in verstek en zet je steen dan op zijn plaats. Ook de laatste boordsteen aan de straatkant moet op maat gemaakt worden om mooi te kunnen aansluiten met de bestaande stoep. Aangezien ondergronds een wachtbuis klaar ligt en we dus geen volle boordsteen kunnen plaatsen, moet er een hoek uit de boordsteen geslepen worden. Met de diamantschijf is dat snel gebeurd. Nu kan ook het laatste stuk fundering en straatlaag geplaatst worden. De laatste klinkers worden gelegd en de puzzel is compleet! Maak ook hier de stroken schoon met een borstel. Tril je de klinkers aan met de trilplaat en zorg ook hier dat er een rubber mat onder zit om het oppervlak te beschermen. Laat de oprit vervolgens uitharden. Zorg er voor dat er geen resten stabilisé achter blijven. Maak de klinkers meteen schoon om cementsluier te voorkomen. De laatste stap van de oprit is het voegen. Er zijn verschillende voegmiddelen elk met hun specifieke eigenschappen. Zo heb je voegmiddelen op basis van cement. Dit is een stevig voegmiddel, geschikt voor voegen groter dan 30 millimeter. Je hebt ze in droge varianten, die beter geschikt zijn voor brede voegen en nat, die dan weer beter zijn om smallere voegen volledig in te vullen. Daarnaast kan je je voeg ook vullen met natuurlijk zand. Dit is vooral geschikt bij kleine voegen en oppervlaktes met weinig belasting. En als laatste is er polymeerzand, dit is een stevig voegmiddel, makkelijk aan te brengen en zonder kans op cementsluier. Wat je kiest is afhankelijk van de functie van je bestrating en het type. Maar lees in elk geval goed de technische fiche door. ROGER Onze oprit is klaar, alles is uitgehard. We kunnen nu de klinkers opvoegen. We gaan dit doen met een polymeerzand. Dat zal er voor zorgen dat alles vast ligt en dat er geen onrkuid meer door kan. /// Notre devanture, et surtout, la couche de stabilisé a maintenant durci. C’est le moment où nous allons rejointoinger les joints de nos pavés. Cette étape, nous allons le faire avec un sable polymère qui va permettre de fixer dans le temps nos pavés. Haal eerst de overtollige randisolatie weg met een breekmesje. Zorg voor een droge ondergrond. Strooi het polymeer zand over het wandelpad. En veeg met een borstel het zand diagonaal in de voegen. De voeg blijft flexibel en barst niet en is bestand tegen erosie, water, vorst, en wind. Je voeg is al bestand tegen een onvoorziene regenbui na amper 90 minuten. Meer houdt het niet in. Zorg er voor dat de voegen goed gevuld zijn. Ga er eventueel meerdere keren over. Polymeerzand is in droge toestand hard en in natte toestand terug zacht. Zo worden scheuren voorkomen waardoor de levensduur van de voeg verlengt. Daarnaast is het product ook perfect waterdoorlatend. ROGER Een handige tip voor tijdens het voegen. Als je af en toe met de achterkant van je borstel of een hamer een paar tikjes geeft op de tegels, dan zakt, door de trille het zand nog gemakkelijker tussen de klinkers. ///// Lors de cette étape il est important de bien faire pénétrer le sable entre les interstices des pavés. Vous pouvez vous aider de l’autre côté de votre balai, afin de provoquer une petite vibration qui va aider le sable à bien s’insinuer dans tous les interstices. Als alle voegen goed opgevuld zijn, haal dan het overtollige zand weg. De grootste hoeveelheden kan je met een borstel weghalen. Nadien haal je de bladblazer erbij om ook de fijne resten nog van het oppervlak te blazen. Zo voorkom je dat ze aan het oppervlak van de klinkers zouden kleven na het nat maken. Tot slot verzadig je de voeg met water. Dat water zal de polymeren actief maken om de zandkorrels met elkaar te verbinden. Laat de voegen nu 24 uur uitharden. Over de bestrating lopen kan direct, maar om er met een auto over te rijden wacht je best 2 tot 7 dagen afhankelijk van de weersomstandigheden. Na 30 dagen heeft de voeg zijn volledige eindsterkte. Om de oprit nu nog af te werken hangen we een schijnwerper met camera boven de deur. Bekijk rustig de handleiding. Zorg dat je zekering uit is. Om de basis van de armatuur op de gevel te bevestigen markeer je op de muur waar de schroeven moeten komen. Boor de gaten in de gevel en plaats een plug. Hou nu het basisonderdeel van de verlichting op de juiste plaats en schroef het vast aan de gevel. Haal er de rest van de armatuur bij en verbind de draden. Bevestig de lamp aan het basisonderdeel met een aantal schroeven op de zijkanten. Positioneer de camera en het licht in de gewenste positie. De zekering kan terug aan. Download de applicatie van je lamp en laat het toestel verbinding maken met je telefoon. ROGER De bediening van de lamp kan je volledig doen met de smartphone. Als de sensor iets registreert springen zowel lamp als camera aan. Met je smartphone heb je ook interactie met alles wat er buiten gebeurt. /////// Cette lampe intélligente se contrôle completement avec votre smartphone. Si le détecteur de mouvement est activivé la lumière va s’allumer, ainsi que la caméra au passage de vos visiteurs. Toutes les autres options seront contrôlable grâce a l’application. Met licht en camera aan de oprit creëer je een veilige en goed verlichte plek. Vanop afstand kan je ook meteen nagaan wat er thuis gebeurd. Denk er uiteraard aan dat je de camera dient te registreren. ROGER Onze oprit is nu klaar. En als finishing touch hebben we nu ook nog een slimme lamp boven de voordeur gehangen. Dankzij de sensor onder de lamp zal het licht altijd aanspringen als er iemand passeert. En de camera met geheugenkaart registreert alles zodat je weet wie er langskomt. //// Notre devanture est maintenant terminé. La touche finale est bien évidemmment d’installer une nouvelle lampe au dessus de la porte d’entrée. C’este lampe intélligente est pourvue d’un détecteur. Elle s’allumera donc au passage de vos visiteurs. Mais également, afin d’augmenter de votre habitation elle est pourvue d’une caméra de de vidéo surveillance. ROGER De voorlopige oprit in betonpuin heeft hier plaats gemaakt voor een duurzame oprit in betonklinkers met als eyecatcher de plantenbak en de trap. Nu nog de plantjes bijvullen en we zijn helemaal klaar. En zoals je kan zien met een aantal helpende handen en de juiste producten is dit een klus die je vlot zelf kan doen. Heb je nu deze aflevering gemist, of wens je ze nog maals te bekijken. Surf dan naar onze website www.dobbit.be en vergeet je niet in te schrijven op ons online magazine. Wat mij betreft, ik zie je graag terug bij een volgende klus! Notre devanture en graviere concassé a maintenant fait place à de jolies allées carrossable, à un beau chemin, se terminant par un escalier, un bac à fleurs complètement tape-à-l’oeuil dans le quel il ne reste plus qu’à installer quelques plantes. À l’aide d’un produit de qualité et de la motivation de quelques amis se travail s’est réalisé quand même très facilement. Si vous souhaitez revoir cette épisode, vous le retrouverez sur notre site web www.dobbit.be, ne manquez pas de vous inscrire à notre magazine en ligne. Et quant à moi, je vous retrouve avec plaisir, lors d’un prochain travail!

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Professional Media Group 

Professional Media Group maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.