- 04 november 2021
- | Bron: Carfix
Lat ligt alsmaar hoger voor smeermiddelen
Het is geen geheim dat autofabrikanten de lat alsmaar hoger leggen, zowel op het vlak van prestaties als in het streven naar de vierwieler die het milieu het minst belast. Dat heeft rechtstreeks gevolgen voor de gebruikte smeermiddelen die meer dan ooit op de proef gesteld worden. Petronas slaagt er door intensief onderzoek en een doorgedreven ontwikkelingsproces in om haar producten met een zo laag mogelijke viscositeit te ontwikkelen, zonder in te boeten aan efficiëntie en de bescherming van motor en transmissie.
De keuze voor het juiste smeermiddel was nooit eerder zo cruciaal. De wagens die vandaag van de band rollen, zijn stuk voor stuk ontworpen om zo weinig mogelijk fossiele brandstoffen te verbruiken en CO2 uit te stoten. De mechanische efficiëntie optimaliseren om weinig te verbruiken en toch hoogwaardige prestaties te leveren, daar draait het allemaal om. De thermische impact neemt hierdoor alleen maar toe en dat is precies wat smeermiddelen opvangen.
Ontwikkeling afgestemd op laatste evoluties
De strengere emissienormen halen automerken ook door te downsizen: kleinere motoren en lichtere materialen. Ze nemen elk detail onder de loep in de zoektocht naar het compactste motorblok. Spitsvondigheid maakt nieuwe auto’s groener. Uitlaatgasrecirculatie is een van de innovaties die hier al een tijdje aan bijdraagt. Roetfilters zorgen ervoor dat er minder fijnstof wordt uitgestoten. Evoluties waar Petronas niet alleen erg achter staat, maar die het ook omarmt en waar het de ontwikkeling van haar hoogstaande smeermiddelen op afstemt.
“De rol van een betrouwbare smeerolie voor de soepele werking en het verlengen van de levensduur van voertuigen wordt vaak onderschat”, zegt Ghany Bastin, Technical Consultant bij Petronas. “Onze producten gaan alsmaar verder. Elke dag zijn we bezig met de evenwichtsoefening tussen enerzijds het tot een minimum beperken van de viscositeit om het brandstofverbruik zo laag mogelijk te houden en anderzijds het behoeden voor vroegtijdige slijtage door wrijving tussen de verschillende componenten van het motorblok en de transmissie te voorkomen. Daar zetten we de meest vooraanstaande onderzoeks- en ontwikkelingstechnieken voor in.”
Investeren in research & development
Petronas werkt voor de ontwikkeling van haar hoogwaardige gamma erg nauw samen met constructeurs. Daarnaast is het een van de oliemerken die het nadrukkelijkst investeert in research en development. Het recent opgerichte ontwikkelingscentrum in het Italiaanse Turijn staaft die bewuste keuze. Daar schaaft Petronas tot in het kleinste detail aan de producten die het verschil maken, ook voor hybride- en elektrische voertuigen. Het volledige gamma van Petronas voldoet dan ook aan de hoogste ACEA- en API-normen.
“Een goed product ontwikkelen en op de markt brengen, daar zorgen we bij Petronas voor. Daarna is het aan de chauffeurs om tijdig hun olie te (laten) verversen. Wat dat betreft kunnen ze voortgaan op de voorschriften die we bij ons gamma meegeven en uiteraard op de meldingen van de boordcomputers die tegenwoordig keurig aangeven wanneer de verversingstermijn eraan komt, afhankelijk van het type voertuig en het gebruik ervan. We adviseren om die zo nauwkeurig mogelijk op te volgen; alleen zo blijven voertuigen het langst meegaan én verbruiken ze zo weinig mogelijk”, besluit Ghany Bastin.
INGBERTHOEVEWEG 4
2630 AARTSELAAR
+3234581230
Info.belgium@pli-petronas.com
www.pli-petronas.com/