- 27 juni 2023
- Door Suzanne Lazar
- | Bron: Carfix
Sidem introduceert gespecialiseerde BEV-onderdelen
Aangepaste kogelpennen, draagarmen en silentblocks
Met de overgang naar lage-emissiezones en de EU-eisen inzake CO2-neutraliteit voor 2035 evolueert de auto-industrie snel naar elektrische voertuigen. Daarom heeft Sidem een uitgebreid assortiment gespecialiseerde onderdelen voor batterij-elektrische voertuigen (BEV's) ontwikkeld. De toonaangevende ontwerper en fabrikant van stuur- en ophangingsonderdelen voor de aftermarket auto-industrie heeft deze onderdelen ontwikkeld met de focus op een steviger ontwerp, de maximale reductie van weggeluiden en een veilige installatie.
Sidem als trendsetter
Nu steeds meer steden lage-emissiezones invoeren en de Europese Unie eist dat alle nieuwe auto's tegen 2035 CO2-neutraal zijn, is de overgang naar elektrificatie in de autosector onvermijdelijk geworden. Het aantal elektrische voertuigen in Europa is volgens CLEPA, de Europese belangenorganisatie voor de automotive toeleveringsindustrie, gestegen van 1% in 2017 naar 9% in 2021. Bovendien zullen er in 2030 volgens het World Economic Forum ruim 300 miljoen elektrische voertuigen in gebruik zijn in de VS.
Sidems BEV stuur- en ophangingsonderdelenassortiment omvat 960 unieke referenties voor 32 Europese en Aziatische merken. Hiermee wordt 83,66% van de aftermarket gedekt. In de 90 landen waar Sidem actief is, heeft geen enkel ander bedrijf een dergelijk relevant aanbod van stuur- en ophangingsonderdelen specifiek voor BEV's.
Steviger ontwerp
Hoewel meer elektrische voertuigen op de markt komen, is de impact op de aftermarket voor stuur- en ophangingsonderdelen relatief beperkt. Nochtans zijn BEV's zwaarder dan benzineauto's. Dit komt door hun accu, die de stuur- en ophangingsonderdelen extra belast. Het assortiment BEV-onderdelen van Sidem is ontworpen om dit extra gewicht alsook het extra koppel aan te kunnen. Zo garandeert Sidem een maximale stevigheid en veiligheid.

Het assortiment omvat kogelpennen van chroomstaal (42CrMo4V) die een maximale sterkte garanderen. Bovendien verhinderen deze kogelpennen breuken bij extreme schokken. Ook de diameter is belangrijk om de zware belasting en het hogere koppel van BEV's aan te kunnen. De kogelpennen van Sidem voor BEV's hebben een grotere diameter dan die voor auto's met een verbrandingsmotor (ICE). In de axiale gewrichten van een aantal Tesla-modellen zitten zelfs kogelpennen met een grotere diameter dan in de originele onderdelen. Dit verleent extra weerstand tegen hoge belasting, extra veiligheid en dus ook een langere levensduur.
Gespecialiseerde onderdelen
Bij BEV's wordt meer nadruk gelegd op aerodynamica, teneinde hun efficiëntie te verhogen en hun rijbereik te vergroten. Hun ophangingssysteem is daarom ontworpen om het optimale aerodynamische profiel van het voertuig zoveel mogelijk te behouden. Dit doen BEV’s door het rollen van de carrosserie in bochten te minimaliseren. Daarom hebben de verbindingsstangen in Sidems assortiment voor BEV’s, in vergelijking met vergelijkbare ICE-modellen, kogelgewrichten met grotere kogelpennen.

De originele uitrusting van een gewone benzineauto zoals de BMW 3-serie heeft bijvoorbeeld een kogelpendiameter van 19 mm. Het Sidem-onderdeel meet 20 mm. Als we dit vergelijken met hetzelfde onderdeel voor een Tesla Model 3, een vergelijkbare BEV-auto, dan is de kogelpen daar nog groter met een diameter van 22 mm (originele uitrusting en Sidem). Dit is een belangrijke factor om de verbindingsstang te beveiligen tegen de zware belasting en het hogere koppel van batterij-elektrische auto's.
Maximale reductie van weggeluiden
Ten slotte produceren BEV's minder lawaai en trillingen dan verbrandingsmotoren. Hierdoor gaat er meer aandacht naar het minimaliseren van weggeluiden en trillingen die worden doorgegeven aan de cabine. Het gamma silentblocks van Sidem ondersteunt beweging en isoleert trillingen en geluid met het oog op een hoger rijcomfort.

Veiligere installatie
Als antwoord op het probleem van te zwakke kogelgewrichten, ontwierp Sidem een draagarm met een ander ontwerp. Het kogelgewricht in de Sidem-draagarm voor bijvoorbeeld de eerste generatie Tesla-modellen is rechtstreeks in de aluminium behuizing verwerkt. Hierdoor functioneert het onderdeel met maximale sterkte. Dit zorgt voor een veilige installatie en veilig rijden.

BEV Catalogus
Met hun uitgebreid gamma referenties voor elektrische voertuigen en hun gespecialiseerd ontwerp voor stuur- en ophangingsonderdelen, loopt Sidem voorop in het beantwoorden van trends in de elektrische auto-industrie. Zowel wat betreft het relevante aanbod (beschikbare producten) als wat betreft de kwaliteit van de producten (met minstens OE-onderdelen als referentie).
In maart 2023 lanceerde Sidem een catalogus specifiek voor zijn gamma stuur- en ophangingsonderdelen voor batterij-elektrische voertuigen. Download hem hier gratis.
