Aalterse installateur van laadpalen kiest bewust voor Ford E-Transit

Plugzero toont hoe kleine bedrijven de mobiliteitstransitie mee vormgeven

Ford Pro, de commerciële tak van Ford Motor Company, wil bedrijven helpen hun wagenpark te verduurzamen en tegelijk efficiënter te beheren. Dat gaat veel verder dan het verkopen van voertuigen: Ford Pro biedt een totaalpakket van software, financiering, telematica en laadinfrastructuur.

Een van de Vlaamse bedrijven die daar bewust op inzet, is Plugzero uit Aalter, gespecialiseerd in laadpalen. Zaakvoerder Staf De Wulf vertelt hoe hij resoluut koos voor een volledig elektrisch wagenpark, met de Ford E-Transit als betrouwbaar werkpaard. Hun keuze voor Ford is niet alleen praktisch, maar ook strategisch: als installateur van laadoplossingen willen ze het goede voorbeeld geven.

Het verhaal van Plugzero toont hoe zelfs kleine ondernemingen met beperkte middelen kunnen bijdragen aan de mobiliteitstransitie – mits de juiste partners en infrastructuur.

PlugZero ford E-Transit 1
De Ford E-Transit van Plugzero in actie: elektrische bestelwagen en rijdend visitekaartje in één

Ford Pro is de commerciële divisie van Ford Motor Company die volledig gericht is op bedrijven, overheden en organisaties die hun wagenpark efficiënt willen beheren en tegelijk willen inspelen op de transitie naar elektrisch rijden. Waar Ford vroeger vooral bekendstond als constructeur van bedrijfsvoertuigen zoals de Transit of F-150, is Ford Pro uitgegroeid tot een geïntegreerd ecosysteem dat veel verder gaat dan het verkopen van wagens. Het concept combineert voertuigen, software, telematicadiensten, financieringsoplossingen, laadinfrastructuur en onderhoud tot één pakket. Daarmee wil het bedrijf zich positioneren als strategische partner voor ondernemingen die kosten willen drukken en hun activiteiten duurzamer willen maken.

“Betrouwbaarheid, laadvermogen en rijbereik waren voor ons de doorslaggevende argumenten” - Staf De Wulf, zaakvoerder Plugzero

Plugzero: klein bedrijf, grote keuzes

Een van de bedrijven die grote fan is van elektrisch rijden én Ford is het in Aalter gevestigde Plugzero. "Ons bedrijf is gespecialiseerd in laadpalen, zowel qua installatie als qua software. Het is dus nogal logisch dat we een grote voorstander zijn van de elektrificatie van ons wagenpark", lacht zaakvoerder Staf De Wulf. "En het is best druk, want door de komst van de digitale meter worden we overstelpt door vragen voor zonnepanelen en thuisbatterijen. Niet zelden hoort daar ook een slimme laadpaal bij."

PlugZero ford E-Transit 2
Zaakvoerder Staf De Wulf: “Als installateur van laadpalen willen we zelf het goede voorbeeld geven”

"Plugzero is een jong en klein bedrijf. Het bestaat uit mijn vennoot en ikzelf. Henri is verantwoordelijk voor de installaties ter plaatse, terwijl ik de commerciële en administratieve kant voor mijn rekening neem. Zelf heb ik een elektrische wagen, terwijl Henri al drie jaar rondtoert in een Ford E-Transit-bestelwagen. Daarmee rijdt hij naar alle werven om laadpalen te installeren."

"Het feit dat we met een elektrische bestelwagen rijden, heeft het bijkomende voordeel dat we ineens de door ons geplaatste laadpaal kunnen testen. Maar eigenlijk zijn we het aan onze stand – als installateur van laadpalen – verplicht om zelf ook volledig elektrisch te rijden. Los daarvan zouden we sowieso voor een elektrisch wagenpark gaan, ongeacht de sector waarin we actief zijn."

Financiering

Een ander belangrijk luik is financiering. Via het programma FinSimple van Ford kunnen bedrijven voertuigen leasen of financieren, maar ook laadstations en aanpassingen aan de infrastructuur opnemen in één contract. Op die manier wordt de overstap naar elektrisch of naar een gemengd wagenpark eenvoudiger. Voor kmo’s die vaak geen aparte fleetmanager hebben, betekent dit dat ze met één aanspreekpunt hun volledige mobiliteitsbehoefte kunnen regelen.

PlugZero Ford E-Transit 3
Elke laadpaal wordt getest en goedgekeurd met de eigen Ford E-Transit

Plugzero opteerde evenwel voor een rechtstreekse aankoop van de Ford E-Transit met eigen middelen. "Daarvoor sloten we bij onze vertrouwde bank KBC een extra lening af", aldus Staf De Wulf. "We konden jammer genoeg geen beroep doen op subsidies of premies. Achteraf gezien hadden we, met het oog op de restwaarde, misschien wel beter geopteerd voor een leasingformule."

"Het aankopen van een elektrische bestelwagen vergt wel een bepaalde overtuiging. Het prijsverschil met een bestelwagen met klassieke motor blijft immers zeer groot. Ik dacht dat dat in ons geval zo’n 15.000 euro of meer was. Daartegenover staat dan weer dat het rijcomfort bijzonder groot is. Je merkt helemaal niet dat je in een bestelwagen aan het rijden bent. Normaal is een camionette traag en log, maar de onze accelereert sneller dan bepaalde dieselwagens."

"Dat was evenwel niet het belangrijkste criterium bij de aankoop ervan. Als jong bedrijf met een kleine ploeg was de betrouwbaarheid van het voertuig doorslaggevend. We willen te allen tijde over ons voertuig kunnen beschikken. Het grote voordeel van een elektrisch voertuig is uiteraard dat er geen motor in zit. Er kan dus weinig aan stuk gaan."

"We kopen ook als bedrijf graag lokaal. Daarom hebben we de E-Transit gekocht bij de plaatselijke Ford-verdeler. Ford straalt ook een bepaald imago van betrouwbaarheid uit bij onze klanten. Daarnaast hebben we geopteerd voor de grootste versie, zodat we onze buizen van twee meter lang probleemloos kunnen transporteren. En uiteraard waren ook het laadvermogen en rijbereik belangrijke factoren om mee in overweging te nemen bij het aankoopproces."

« Er wordt gezegd dat bouwvakkerbedrijven meer moeite hebben om elektrisch te gaan… in ieder geval voor ons is dat geen probleem: ons materiaal blijft licht. Het laadvermogen van elektrische bestelwagens kan nog een aandachtspunt zijn, maar het rijcomfort en de stilte van de voertuigen maken het rijden zo aangenaam dat steeds meer bedrijven de overstap zullen maken. »

PlugZero ford E-Transit 4
De E-Transit in laadmodus: praktijk en product sluiten naadloos op elkaar aan

"Onze Ford heeft een rijbereik van 250 kilometer. Voor ons volstaat dat in 95% van de gevallen. En is dat eens niet het geval, dan calculeren we een extra laadtijd van pakweg een kwartier in aan een snellader. We proberen indien mogelijk de autosnelwegen te vermijden omdat het verbruik veel hoger ligt aan hogere snelheden. Nemen we toch eens de autosnelweg, dan rijden we nooit sneller dan de vrachtwagens. Op die manier kunnen we ons volledige rijbereik van 250 kilometer benutten."

Keuze voor Ford

De keuze voor Ford was bij Plugzero snel gemaakt. "Zoals al gezegd, hadden we een dealer in de buurt. Op het vlak van bedrijfszekerheid is de nabijheid van je garagist sowieso een troef", beseft Staf De Wulf. "Daarnaast had Ford op het moment van aankoop het grootste rijbereik voor de grootste bestelwagen. Er was dus weinig concurrentie. Bovendien staat Ford bekend als een vertrouwd en betrouwbaar merk. Mochten we morgen onze vloot uitbreiden, dan zouden we sowieso weer kiezen voor een elektrisch voertuig én voor Ford."

PlugZero ford E-Transit 5
Met de E-Transit bereikt Plugzero vlot elke werf in Vlaanderen

Omvattend telematicaplatform

Een kernonderdeel van Ford Pro is het telematicaplatform dat realtime data levert over de status van voertuigen. Bedrijven kunnen via deze software nagaan waar hun bestelwagens of vrachtwagens zich bevinden, hoe chauffeurs rijden, of er onderhoud nodig is en hoe het brandstof- of stroomverbruik evolueert. Voor elektrische voertuigen zijn er bijkomende functies, zoals batterijstatus en laadplanning. Dankzij deze inzichten kunnen bedrijven routes optimaliseren, stilstand beperken en onverwachte kosten vermijden. Een opvallend element daarbij is dat Ford Pro zijn telematica ook uitbreidt met videocaptatie en dashcams, waardoor wagenparkbeheerders niet enkel cijfers zien maar ook beelden kunnen raadplegen bij incidenten.

"Ik weet dat die service bestaat, maar ons bedrijf is zo klein dat we ook zonder de doorgestuurde data in staat zijn het overzicht te bewaren", aldus Staf De Wulf. "Maar dat neemt niet weg dat die data een schat aan informatie kunnen opleveren voor wagenparkbeheerders bij grotere ondernemingen. Persoonlijk vind ik het klasse van Ford dat ze die data ter beschikking stellen. Als constructeur kunnen ze alle data rechtstreeks uit hun voertuigen uitlezen. Dat levert een schat aan informatie op waarmee fleetmanagers het gebruik van hun wagenpark kunnen optimaliseren. Informatie is kennis en met kennis kan je efficiënter werken. Maar goed, wij zijn momenteel nog te klein om die telematica te importeren. Vanaf twee bestelwagens wordt die info uiteraard wel zeer interessant."

PlugZero ford E-Transit 7
De E-Transit bewijst dagelijks dat elektrisch rijden en werken perfect samengaan

Laadinfrastructuur

Naast de digitale kant investeert Ford Pro zwaar in laadinfrastructuur. Bedrijven die hun vloot elektrificeren, stoten vaak op de uitdaging om voldoende laadcapaciteit te installeren en slim te beheren. Ford Pro biedt oplossingen die variëren van het installeren van laadpalen op bedrijfsterreinen tot het aanbieden van software die laadschema’s optimaliseert op basis van stroomprijzen of rijpatronen. Ook het beheer van publieke laadpassen en roaming tussen verschillende netwerken maakt deel uit van het pakket. Daarmee wil Ford Pro een van de grootste obstakels voor elektrische bedrijfsvoertuigen wegnemen: de praktische en economische integratie van laden in de dagelijkse werking.

"Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat Ford op die manier zelfs een beetje onze concurrent wordt", lacht Staf De Wulf, "maar dat is geenszins het geval. Ford plaatst die laadpalen immers ook niet zelf en dat zal wel nooit hun corebusiness worden. Voor hen is het enkel een bijkomende manier om hun klanten te ontzorgen. Net als bij Tesla: die hebben hun eigen laadpalen maar ze worden wel deels door ons geïnstalleerd. Ach, de auto-industrie is al langer op zoek naar bijkomende manieren om inkomsten te genereren. Dit vormt daar een klein deeltje van. Bij de aankoop van de Ford E-Transit moesten we bovendien bij ons eigen bedrijf laadinfrastructuur plaatsen. Gelukkig kenden we een goed bedrijf met een onberispelijke service", knipoogt Staf De Wulf.

PlugZero ford E-Transit 8
Plugzero rijdt, laadt en installeert volledig elektrisch – in theorie én in praktijk

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Professional Media Group 

Professional Media Group maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.