- 30 september 2020
- | Bron: Projecto
Voortdurend verzekerd van veiligheid, service en kwaliteit
EVVA verzekert veiligheid
bij fietsenstallingen Velo-Boxx in grootsteden
Nu fietsen steeds meer deel uitmaken van het dagelijkse verkeer, gaat dat gepaard met een groei in de nodige infrastructuur daarvoor – vooral in onze (groot)steden. Daartoe behoren ook fietsenstallingen, bij voorkeur met toegangscontrole voor een optimale veiligheid.
Velo-Boxx, ontwikkelaar van hoogkwalitatieve fietsenstallingen in de vorm van hersluitbare fietsentrommels, rekent voor de toegangscontrole op de technologie van EVVA, meer bepaald de Electronic Access Control van AirKey.
Veilige fietsenstalling
Velo-Boxx ontwikkelt en produceert al jaren kwalitatieve fietsenstallingen voor zowel particulieren als voor bedrijven en openbare instellingen. Zo ook de gekende openbare fietsentrommels die steeds meer in het straatbeeld opduiken. “Vooral in grootsteden”, legt Wim De Boeck, Business Developer bij Velo-Boxx, uit. “Zo hebben we er in Brussel ondertussen zo’n 450 staan. Maar ook in Bergen, Luik en andere steden staan er al.”
Sleutelloze sloten
Velo-Boxx wil dat gebruikers veilig hun fietsen kunnen stallen en voorziet dan ook toegangscontrole op hun fietstrommels. “We wilden specifiek een elektronisch systeem om de box te bedienen, zodat we fysieke sleutels konden uitsluiten. Je zult namelijk maar een plaatsje in zo’n box huren en je sleutel kwijt zijn. Dan moeten wij voor die box het slot gaan vervangen en opnieuw sleutels voorzien voor iedere huurder van die box. Een heel gedoe dat perfect voorkomen kan worden als je werkt met elektronische toegangscontrole. Bovendien konden we met elektronische toegangscontrole of EAC (Electronic Access Control) data vergaren om het gebruik van onze fietsenstallingen te monitoren en te analyseren.”
Sterke sloten
Daarnaast wilde Velo-Boxx een partner die een cilinder van sterke kwaliteit kon bieden. “Onze boxen staan steeds buiten in weer en wind; we zochten dan ook een partner met ervaring in temperatuurschommelingen.”
Lange termijn
Velo-Boxx zocht ook een partner op langere termijn, omdat het niet zomaar ging om enkele boxen, laat staan enkele tientallen. “Het gaat om een project op langere termijn en dan ga je niet met de eerste de beste partner in zee. Daarom is dat partnerschap zo belangrijk is én dat het goed werkt. Je hebt immers over een lange periode een nauwe samenwerking nodig met onderling vertrouwen”, gaat Wim De Boeck verder.
“Het was de bedoeling dat we voor ons project, dat trouwens nog steeds loopt, een partner vonden die ons over verschillende jaren heen kon bijstaan met de juiste ondersteuning, kwaliteit en service.”
Vertrouwde partner
EVVA werkte al langer samen met Velo-Boxx. Een samenwerking was dus de evidentie zelve. “Bij aanvang van het project hebben we onze noden en eisen beschreven in een lastenboek”, aldus Wim De Boeck.
“EVVA adviseerde vervolgens om op basis van dat lastenboek te werken met AirKey.”

Symbiose
“AirKey voldoet aan alle voorwaarden van Velo-Boxx”, zo opent Serge Spolspoel, de general manager van EVVA.
“Zo was er de vraag vanuit Velo-Boxx naar een standalone cilinder op batterijen. Bovendien hebben we als Oostenrijks merk de nodige ervaring met barre winters en warme zomers en zijn onze producten bestand tegen temperatuurschommelingen.”
KNOWHOW
EVVA leek ook in andere opzichten de ideale partner. “Wij werken nooit rechtstreeks maar enkel via partnerschappen. Daarom vinden we het belangrijk dat onze partner reeds over de knowhow beschikt over onze systemen en dat we een efficiënte support kunnen bieden.”
NFC EN Bluetooth
Jeroen Carlier, technical support bij EVVA, pikt in: “Met de AirKey-cilinder kun je kiezen uit twee technologieën: je kunt ze bedienen met NFC of met Bluetooth, waardoor bediening met een badge of smartphone mogelijk is. AirKey is ontworpen om enkel met een telefoon of badge en een cilinder te werken.”

CONNECTED SYSTEM
“AirKey werkt cloudbased. Dat betekent dus dat je het systeem kunt bedienen of beheren zodra je verbonden bent via het internet, of dat nu is via 4G of wifi. Met je telefoon kun je dus eenvoudig de cilinder openen, actualiseren, monitoren enz.”
Het gemak van AirKey is dat het de gebruikers van Velo-Boxx de mogelijkheid geeft om vanuit het systeem toegang te geven aan een telefoon vanop afstand. Jeroen Carlier: “Het beheer van de fietsenstalling en bijgevolg ook van de EAC ligt bij de exploitant van de fietsenstallingen. Hij verzorgt de verhuur van elke plaats in de fietsenstalling. Als een fietser dan een plaats wil huren, dan zal die exploitant een zogenaamde ‘Send a Key’ versturen, die je ontvangt via sms. Je krijgt een activeringscode, gebruikt die in een webportaal of app en je krijgt meteen toegang tot de Velo-Boxx.”
EVVA heeft het zijn gebruikers gemakkelijk gemaakt: “Je gebruikt eigenlijk een door ons ontwikkeld systeem; het beheer, versturen en monitoren van alle toegangscontroles gebeurt via ons systeem.”
Krediet opbouwen
Het gebruik van de Velo-Boxxen verloopt aan de hand van KeyCredits. “Dit systeem hebben wij zelf ontwikkeld”, aldus Jeroen Carlier.
“Zodra iemand recht heeft op een plaats in de box, kost het één KeyCredit, wat eigenlijk staat voor de aanmaak van een badge of digitale sleutel. Als je bijvoorbeeld voor 100 mensen een badge wil laten maken, dan kost je dat 100 KeyCredits. Natuurlijk is dat ergens begrensd: je kunt niet meer KeyCredits uitdelen voor een Velo-Boxx dan er plaatsen zijn.”
Wim De Boeck: “Voor doelgroepen met een hoge frequentie, zoals steden en gemeenten of bedrijven, kun je ook kiezen voor een soort abonnement: Unlimited KeyCredit voor een periode van 36 maanden. De klant kan dan drie jaar lang ongelimiteerd digitale sleutels aanmaken of verwijderen. We hebben gemerkt dat de meeste voor die formule kiezen aangezien die economisch zo interessant is: ze kost relatief weinig voor een relatief hoog gebruik.”

Veiligheid
Wie toegangscontrole zegt, zegt veiligheid. Nochtans hoef je je bij het gebruik van de AirKey allerminst zorgen te maken, zegt Serge Spolspoel: “AirKey werkt op dezelfde frequenties als de bankensector, zodat de veiligheid wel gegarandeerd wordt.”
Jeroen Carlier: “We maken gebruik van de AES-codering, zoals ook de NAVO dat doet. Dat betekent dat alle verbindingen, zowel vanuit de servers in Wenen tot aan de eigen smartphone, end-to-end versleuteld zijn en dus niet onderweg gekraakt kunnen worden.”
REAL TIME
Het hele systeem werkt ook voortdurend in real time. “Alle handelingen op een AirKey-cilinder worden opgeslagen en decentraal doorgestuurd zodat je als exploitant steeds op de hoogte bent van de status van elke AirKey-cilinder die je beheert: wie heeft de Velo-Boxx geopend, wanneer, hoe lang is die binnen geweest … Alle data wordt veilig opgeslagen in de cilinder en via de smartphone van de gebruiker naar het systeem verzonden. Zo krijg je een systeem dat constant up-to-date is. Zo wordt elke cilinder ook constant gemonitord, zoals bijvoorbeeld de status van de batterij.”
Tijdwinst
Groot voordeel aan de systemen van EVVA is de expertise en knowhow van zowel hun elektronische als hun mechanische systemen. “Voor beide segmenten gebruiken we overigens dezelfde onderdelen. Zo win je tijd bij de installatie of het onderhoud of herstelling.”