- 03 oktober 2023
- Door Dimitri Van Moerkercke
- | Bron: Rendevenement
15 jaar MoJuice: creatieve duizendpoot binnen de event- en reclamewereld
Stefan Uytterhoeven: "Nieuwe technologieën zijn nieuwe opportuniteiten"

MoJuice is een interactief productiehuis dat bruggen bouwt tussen creatieve content en technologie. Het bedrijf uit Leuven ontwikkelt projecten op basis van video-, audio-, mobile- en internetexpertise en rekent virtual reality (VR), artificiële intelligentie (AI) en deepfake tot zijn specialismen. We hadden een gesprek met medeoprichter Stefan Uytterhoeven.
Muzikaal verleden
Medevennoot Geert (Geuten) en Stefan kennen elkaar uit een jeugdig muzikaal verleden. "We waren beiden met muziek bezig en wilden er ook iets mee verdienen", begint Stefan zijn verhaal.
"Zo zijn we bij VI.BE terechtgekomen. Maar je wordt ouder en beseft plots dat je toch eens wat meer centen moet gaan verdienen; zo ben ik alvast in de eventsector gerold. Ik heb gewerkt bij Congrescentrum Lamot in Mechelen en eventbureau Cum Laude, Geert heeft onder meer i-Merge (vandaag Boondoggle) in de reclamewereld op poten gezet."
Technologische evoluties
Myspace
"We vonden elkaar terug in 2007, toen we samen een MySpace ontwikkeld hebben voor één van mijn klanten. Dat was een beetje de start van MoJuice; we hadden snel door dat er van alles kon gedaan worden met technologie. De focus lag in het begin op film, beeldproductie en animatie."
"Daarna is de bal heel snel aan het rollen gegaan en maakten we beeldanimaties, bedrijfsfilms, grootbeeldanimaties voor corporate events en later ook tv-commercials, event shows, storytelling ..."

aldus Stefan Uytterhoeven
Sociale media
"Plots deden sociale media hun intrede, en voor ons was dat een nieuw medium om van alles mee te doen zoals merkactivaties en ontwikkeling van socialemediacontent voor bedrijven. Al die ontwikkelingen en nieuwe kansen verplichtten ons wel om de technologische evoluties van nabij op te volgen en te gebruiken. Nieuwe technologieën zijn nieuwe opportuniteiten. Het komt er dus op aan om daar steeds bovenop te zitten."
"Zo zijn we ook heel veel games beginnen maken, zoals bijvoorbeeld een online game om Tic Tac te verkopen en daar prijzen aan te koppelen. Zo zaten we snel in de AR- en VR-wereld, vandaag allemaal ondergebracht onder AI."
"Ook de museumwereld doet meer en meer een beroep op onze mix van content en technologische kennis om haar projecten kracht bij te zetten en de museumbezoeker te verrassen. We hebben twee jaar lang, tijdens corona, gewerkt aan het KMSK project in Antwerpen."
De juiste tool
"De eindklant is vandaag beter geïnformeerd dan vroeger, maar weet daarom niet per se welke tools welke oplossing kunnen aanreiken. Of wat de beste oplossing is voor zijn case", benadrukt Stefan.
"Die eindklant heeft graag absolute controle over zijn case, en artificiële intelligentie is daar zeker niet de beste tool voor. Gebruik de tools dus niet omdat ze bestaan, gebruik ze om in te zetten voor de doelstellingen van je event. De content wordt alsmaar belangrijker, en dat mis ik soms wel in bepaalde evenementen."

Overname in 2022
In 2022 werd MoJuice overgenomen door de PFL Group. "Maar voor ons is er weinig veranderd", vertelt Stefan daarover. "We kunnen nog steeds doen waar we mee bezig zijn; die vernieuwingsdrang blijft in ons DNA zitten. Door die overname kunnen we nu zelfs beter concurreren voor internationale projecten. Ik denk bijvoorbeeld aan de markt van de congressen, waarin wij tot nu toe minder thuis waren. Daar liggen nog heel wat opportuniteiten om content en creativiteit toe te voegen."
Bekijk enkele voorbeelden van spraakmakende projecten.

Door de overname door PFL Group in 2022 kan MoJuice nu beter concurreren voor internationale projecten