- 25 november 2020
- | Bron: Script
Quantore biedt houvast in sterk veranderende markt

De markt heeft de voorbije twee jaar heel wat verschuivingen doorgemaakt onder invloed van Covid-19. Quantore biedt houvast voor haar klanten en investeert in nieuwe assortimenten en in de eigen logistiek om hen nog beter van dienst te zijn. We gingen in gesprek met Arnold Theuws.

Hoe kijkt u terug op 2021? Werd het een beter jaar dan 2020?
Arnold Theuws: “2020 was voor Quantore best een goed jaar, we hebben zelfs een groei doorgemaakt in vergelijking met 2019. Hetzelfde geldt voor 2021, daar zitten we aan eenzelfde omzet als het jaar voordien. Wel kregen we de voorbije twee jaar met enkele operationele uitdagingen te maken. In 2020 ondervonden we wat moeilijkheden met tijdig leveren en transport, vooral in België – een rechtstreeks gevolg van de exponentiële groei van internetverkoop. In 2021 verschoof de problematiek meer naar schaarste op de arbeidsmarkt en in grondstoffen.”
Hoe helpt Quantore hun klanten hierin?
Theuws: “Wij houden onze reguliere communicatie aan en informeren onze klanten over de uitdagingen die wij doormaken. We nemen maatregelen om de impact ervan te minimaliseren. Zo gaan we bijvoorbeeld producten elders inkopen of gaan we heel kort op de bal communiceren over eventuele leveringsproblemen.”

Zien jullie de markt veranderen onder invloed van Covid-19?
Theuws: “Absoluut, de markt verschuift sterk door Covid-19. In 2020 zagen we een ongeziene verkoopstijging in inktcartridges en in het segment hobby en crea. In 2021 zien we een verschuiving naar thuiswerkassortimenten zoals kantoormeubilair en facilitaire producten. In deze sterk veranderende markt creëert Quantore nieuwe verkoopkansen door op die nieuwe categorieën in te zetten. Maar ook online shoppen heeft een enorme impact. De vraag nu is: hoe kunnen we de thuiswerkmarkt beter bedienen?”
Hoe helpen jullie mee zoeken naar een antwoord?
Theuws: “Dat doen we op 4 manieren. Allereerst investeren we in nieuwe assortimenten, voornamelijk dan in facilitaire producten zoals hygiëneproducten, koffie, verpakkingen … maar ook in onze logistiek. Om meer kleine orders naar eindgebruikers toe te kunnen verwerken, hebben we in 2018 geïnvesteerd in nieuwe ICT-systemen. In 2020 hebben we een compleet nieuwe hal gebouwd en in 2021 zijn nieuwe machines geïnstalleerd die heel efficiënt kleine orders kunnen verwerken.”

Waar investeren jullie verder nog in?
Theuws: “In de kennis van wederverkopers en hun medewerkers. We hebben reeds een online kennisplatform in samenwerking met Novaka, maar daar willen we ook Belgische leden toegang op proberen te geven. Daarnaast breiden we ons team uit om onze leden in België nog beter van dienst te kunnen zijn. Voor Vlaanderen en Wallonië zijn we dringend op zoek naar een vertegenwoordiger. Deeltijds om te beginnen, maar het wordt een functie die naar eigen creativiteit ingevuld kan worden. Bij deze plaats ik hier graag een warme oproep. En als laatste willen wij met Quantore ook ons steentje bijdragen voor het milieu. We zitten actief samen met de leden om na te denken over meer circulariteit en gerecyclede grondstoffen. Ik geloof dat de lokale kantoorvakhandel daar een belangrijke rol in zou kunnen pakken.”
