- 27 april 2022
- Door Melissa Himpe
- | Bron: Script
Pilot streed voor duurzaamheid
nog voor het op de agenda stond

In de strijd tegen klimaatverandering, is Pilot op z'n zachtst gezegd pionier. Al sinds 2006 investeert de schrijffabrikant in duurzaamheid, nog lang voor het op de agenda van de overheid, laat staan de sector, stond. En daar heeft de consument nooit voor moeten opdraaien. "De meerkost van een groen product neemt Pilot voor zijn rekening", aldus Frank Schelkens, managing director Pilot Benelux. "Zo elimineren we het struikelblok prijs voor de consument in diens keuze voor groene producten."
Pionier
Al in 2006 bracht Pilot haar duurzame lijn 'BeGreen' op de markt, en dat als een van de eersten in de sector. "Wij werden daarover wat vreemd aangekeken", vertelt managing director Pilot Benelux Frank Schelkens ons. "In de markt was duurzaamheid toen nog geen trend, dus zowel ons cliënteel als onze concurrentie zagen hier geen brood in. Wij hebben toen de voet wat van het gas genomen, maar zijn traag, op de achtergrond, wel blijven investeren in onze BeGreen-lijn."
Streepje voor
De laatste vijf jaar is duurzaamheid echter wel op de agenda komen te staan, en hier had Pilot dus een streepje voor. Zij hadden hun eerste stappen namelijk al die jaren terug al gezet. "En toen hebben wij de draad, of beter gezegd gans het breigaren, terug opgepakt. Maar met dat streepje voor was het voor ons makkelijker uit de startblokken te schieten dan voor veel van onze collega's."

Meer dan enkel BeGreen
Aandacht voor duurzaamheid wordt niet alleen gegeven aan het BeGreen-programma. Ook andere producten van Pilot zijn voor een deel gemaakt van gerecycled plastic. "Zo wordt onze populairste gelpen G2, de meest verkochte gelpen ter wereld, in de basiskleuren ook voor 70% van gerecycled plastic gemaakt. Hetzelfde geldt voor de basiskleuren van onze FriXion-lijn. We bestempelen die producten moedwillig niet als BeGreen om klaarheid te behouden in ons gamma. Enkel de producten die voor meer dan 70% uit gerecycled plastic bestaan en bovendien hervulbaar zijn, krijgen die stempel."
Pilot neemt meerkost voor rekening
Pilot kiest steevast voor groen, maar vindt echter niet dat de consument daarvoor moet opdraaien. "De meerkost van een duurzaam geproduceerd product bedraagt gemiddeld al snel 5% extra. Die meerkost nemen wij voor onze rekening. Prijs is te vaak een struikelblok voor de consument om voor groene producten te kiezen. Dus wat in het standaardgamma zit, kost bij ons evenveel als onze BeGreen-productenlijn. Zo elimineren we dat struikelblok in hun keuze voor meer duurzaamheid."
Klimaatgecompenseerd
De groene mentaliteit reikt verder dan enkel de producten: ook de vestigingen van Pilot worden zo groen mogelijk ingericht. "We spreken in dat geval van 'klimaatneutraal', maar dat is niet per se de juiste definitie. We compenseren onze CO2-uitstoot op andere manieren, zoals onze samenwerking met Terracycle waarbij we plastic uit de oceaan recupereren voor onze productie. Maar daarom zijn we nog niet klimaatneutraal. In Frankrijk, waar onze Europese hoofdzetel is gevestigd, werd de wetgeving gewijzigd en daar wordt een duidelijkere taal verwacht. Pilot gaat daarin mee, en van nu af aan spreken we van 'klimaatgecompenseerd'. Zo kunnen we veel transparanter communiceren en kunnen we ons bovendien onderscheiden van bedrijven die aan greenwashing doen", concludeert Frank Schelkens.
