- 09 maart 2021
- | Bron: Sanilec
“goede service is voor mij onbetaalbaar”
Ofschoon Syr Oceanic, de specialist in waterbehandeling, nog maar dertien jaar bestaat, werkt het Brugse installatiebedrijf Vander Stock al zo’n dertig jaar samen met zaakvoerder Eddy Haver. Luc Vander Stock van het installatiebedrijf doet uit de doeken waarom de samenwerking zo goed verloopt.
“Toen Eddy nog niet zelfstandig aan de slag was, werkte ik al met hem samen”, zegt Luc. “Dat moet nu ondertussen al zo’n dertig jaar zijn. Maar zelfs toen bood hij al service en verkocht hij de producten van zijn baas alsof het voor zichzelf zou zijn. Je kon er altijd naar bellen, altijd mee afspreken om een probleem op te lossen of een bestelling te plaatsen … Dat is erg schaars geworden dezer dagen. Eddy zou ‘s nachts uit zijn bed komen om een installateur uit de nood te helpen.”
De oprichting van Syr Oceanic
Toen Eddy Haver in 2008 de stap richting ondernemerschap waagde met Syr Oceanic was Vander Stock een van de eerste klanten. Het bedrijf biedt een compleet gamma aan technieken voor waterbehandeling, van filters tot ontkalkers. “Vandaag gaat er nog steeds geen enkele filter of ontkalker buiten die niet van bij Syrc Oceanic komt”, zegt Luc.
Groeiende markt
De markt van ontkalkers is er volgens Luc één die de komende jaren almaar groter zal worden. “Er is iets veranderd in de mentaliteit bij de nieuwe generaties, merk ik. Bij mijn generatie kreeg ik meestal de vraag of zo’n ontkalker nu wel echt nodig is. Jongere mensen die bouwen vragen dat niet meer, ze wéten wat zo’n toestel doet en wat de voordelen ervan zijn. Bovendien zit er in onze contreien al sowieso veel kalk in het water, en dat zal de komende tijd ook niet snel veranderen.”
En de vraag wordt niet alleen groter bij particulieren, ook de horeca is vaste klant bij Vander Stock en bijgevolg bij Syr Oceanic. “Ook zij zien in dat een ontkalker écht nuttig is. Neem nu een koffiemachine: het kopje koffie smaakt beter, er is veel minder onderhoud nodig aan het toestel en de levensduur ervan wordt veel langer. Waar het bij hen om draait, is een bedrijfszeker toestel, dat je bijvoorbeeld verwittigt als er zout moet bijgevuld worden. Op dat vlak zit het dan ook zeer goed bij Syr Oceanic. Hun toestellen zijn bovendien op te volgen via het internet, iets wat ons heel veel tijd bespaart.”
"Jongere mensen die bouwen weten wat een ontkalker doet en wat de voordelen ervan zijn"
“Bij hotels is het een iets ander verhaal, in de zin dat zij vaak grotere ontkalkers nodig hebben. Als kleiner bedrijf plaatsen wij zulke toestellen niet elke week, de hele grote plaatsen we zelfs niet elk jaar. Maar als we er eentje verkopen, dan weten we dat we kunnen rekenen op de ondersteuning van Syr Oceanic om het toestel correct te plaatsen en aan te sluiten. Dat is voor mij van goudwaarde."
Waar Vander Stock ook op ondersteuning kan rekenen is bij het plaatsen van filters. “Meer en meer mensen hebben tegenwoordig hun eigen watervoorziening. Regenwaterputten zijn verplicht bij nieuwbouw, maar er zijn ook andere mogelijkheden, zoals boorputten. Die klanten komen naar ons met de vraag om dat water te filteren, zodat de geur en de kleur eruit zijn, of om ijzerproblemen op te lossen. Syr Oceanic biedt telkens voor elk probleem een geschikte oplossing op maat, onder meer door middel van wateranalyse.”
Laagste prijs is niet het belangrijkste
De laagste prijs is voor Luc dan ook volledig ondergeschikt aan een goede service. “Ik ben nogal trouw aan mijn leveranciers. Iemand die bij mij wil binnengeraken moet al iets bewezen hebben, vind ik. En daarbij is een grote naam of een grote afzetmarkt niet belangrijk, maar wel de garantie dat alles correct zal verlopen, voor mij en mijn klant. Moet dat dan de goedkoopste zijn? Absoluut niet. Want we weten intussen dat goedkoop maar zelden een goede koop betekent. Ik heb liever een correcte prijs, waar ook Syr Oceanic zijn brood aan verdient. Daarmee kunnen ze die service bieden. Als ze hun toestellen heel goedkoop aanbieden, dan moet je hen ook niet bellen als er een probleem is. Dat is een groot probleem in onze sector vandaag.”
“Bovendien is Eddy ook niet te beroerd om nog steeds zelf de handen uit de mouwen te steken. Ik moest onlangs een ontkalker gaan plaatsen bij een klant, maar eenmaal daar aangekomen bleek die klant toch een kleiner toestel te willen. Die hebben wij niet op voorraad, maar een telefoontje later en Eddy was al onderweg om dat toestel te brengen. Bovendien geeft hij ook cursussen over zijn installaties. Hij zou bij wijze van spreken een toestel helemaal uit elkaar halen om te tonen hoe het werkt en waar er weleens iets kan mislopen."
“Daarbij komt nog dat hij als mens en zakenpartner een absolute topper is. We weten al van bij het begin dat hij een man van zijn woord is, en dat is in onze sector onbetaalbaar. Ik kan andere installateurs alleen maar aanraden om samen te werken met Syr Oceanic”, besluit Luc.