- 20 mei 2019
- Door Charlotte De Noose
- | 6 min. leestijd
- | Bron: Kiosk
“INRICHTER WEES ME OP EEN AANTAL INTERESSANTE MOGELIJKHEDEN"
Librairie Des 3 suisses richt nieuwe winkel in aan overkant van de weg
Al van in 2001 baat Frédéric Billon een krantenwinkel uit op een drukke steenweg in Orcq. Eerst nam hij een bestaande zaak over en recentelijk kocht hij aan de overkant van de weg een woonhuis. Het gelijkvloers werd omgetoverd tot commerciële ruimte. Voor de inrichting van de winkel riep hij de hulp in van de firma Interstock uit Ronse. En ook al had hij dankzij zijn ervaring een duidelijk beeld van wat hij in de nieuwe winkel aan rekken en opbergruimtes wou, toch betekende Interstock een forse meerwaarde. Het resultaat? Een optimaal uitgeruste winkel waar geen plekje onbenut gelaten werd.
SINDS 2001 IN ORCQ
Kleine winkel aan ene kant
Frédéric Billon runt al van in 2001 een krantenwinkel op de Chaussée de Lille in Orcq, een gemeente nabij Doornik. Hij nam toen een krantenwinkel over met de naam 'Librairie des 3 Suisses'. De site van 3 Suisses, die in 2015 haar deuren sloot, lag vlakbij. De ruimte die hij toen huurde, was vrij klein. Enkele jaren geleden begon hij serieus uit te kijken naar een grotere ruimte in de buurt, maar geen enkele commerciële ruimte die vrijkwam, voldeed aan zijn wensen.
Van woonhuis tot handelszaak
En dan was er een overbuur die zijn woonhuis wou verkopen en wist dat Frédéric een ruimte zocht. Het pand zou omgeturnd mogen worden tot een handelszaak, dus kocht Frédéric het huis.
Grote winkel aan andere kant
Hij nam een architect bij de arm en begon zowel de façade als het volledige interieur te moderniseren. Het gelijkvloers is intussen volledig af. Vooraan is de winkel, achteraan een stockeerruimte. Deze winkel is dubbel zo groot als de vorige (90 m²). Voor de vloerbekleding, de plafondverlichting en elektriciteit schakelde hij eigen klanten in.
Voor de volledige inrichting van de winkel koos hij voor Interstock. De naam 'Librairie des 3 Suisses' werd behouden. In november 2018 gingen de deuren van het volledig vernieuwde pand, bijna recht tegenover de oude locatie, open.
ZOEKTOCHT SPECIALIST WINKELINRICHTING
Frédéric vertelt hoe hij bij Interstock terechtkwam: “Ik ging in de ruime omgeving op prospectie. Twee krantenwinkels sprongen er uit, allebei ingericht door Interstock. Ik leerde trouwens dat er niet zoveel firma's zijn die echt gespecialiseerd zijn in de inrichting van krantenwinkels. Ik ben blij dat ik met hen in zee ging. De uiteindelijke factuur kwam trouwens precies overeen met de offerte."
UITDAGINGEN VOOR DE MEUBELS
Magazinecovers volledig zichtbaar
Voor de inrichting van de winkel stond Frédéric voor heel wat uitdagingen. Voor de tabakswand bijvoorbeeld wou hij zo min mogelijk ruimte verliezen met de schappen. Elke centimeter telt, zeker in dat rayon.
En sloffen sigaretten wou hij bij de hand hebben, en niet in de stockeerruimte achteraan, omdat er toch nogal wat Fransen stoppen voor een hele voorraad. Hij wou de covers van alle magazines volledig zichtbaar en goed belicht. Onderaan wou hij een plank voor stapels tijdschriften.
Valideermachine lager dan kassa
Door zijn ervaring in de oude winkel had Frédéric nog meer wensen. Voor het toonbankgedeelte bijvoorbeeld. Daar zag hij praktische, diepe schuiven onder de hele lengte van het tablet, een uitschuifbare plank voor het toetsenbord van de kassa (stofvrij!) met net daarnaast een lager gelegen inplanting van de valideermachine voor de loterijbiljetten (“of je voelt aan het eind van de dag je arm niet meer").
Missie geslaagd
Het resultaat mag er zijn. De pakjes sigaretten en cigarillo's staan op een dunne glazen legger en de sigarettensloffen staan rechtop in schuiven onderaan, achter de kassa. Heel overzichtelijk. Het tijdschriftenmeubel kreeg van Interstock verlichting. Het waren ook zij die voorstelden om onderaan tegen de grond lades te voorzien voor nog meer stockeerruimte. De hoge lades onder het toonbankmeubel delen onder meer netjes de loterijbiljetten in groepjes, dankzij schuin oplopende tussenschotten.
“Ik ben blij dat ik met Interstock in zee ging. De uiteindelijke factuur kwam trouwens precies overeen met de offerte"
UITDAGINGEN VOOR DE INPLANTING
Kaarten vooraan, kassa achteraan
Op het vlak van de indeling van de winkel waren Frédérics wensen de volgende. De winkel in zijn geheel moest overzichtelijk zijn. Geen hoge rekken dus ergens in het midden die het zicht belemmeren. De klanten zouden moeten voelen dat ze rustig kunnen rondkijken, en ze mochten zich nergens ingesloten voelen. De kassa moest achteraan: dicht bij de stockeerruimte met de colli's en meteen ideaal om de klanten te laten kennismaken met de producten van achteraan in de ruimte. De wenskaarten moesten vooraan, want het zijn artikelen waarvoor je niet speciaal binnenkomt. Dus moeten ze snel opvallen. Een wenskaart is een typisch impulsproduct, waar je trouwens goed aan verdient. En ergens moest er ergens een 'tafel' komen om bijvoorbeeld seizoensproducten in de kijker te zetten.
Rustig plekje voor speciale magazines
Over de plaatsing van de productgroepen werd goed nagedacht en als er al een meubel midden in de winkel staat, is het laag. Er is niets wat de klant niet ziet liggen als hij in de winkel binnenstapt. Direct rechts van de ingang staat een 'rek' met aan weerskanten kinderspullen (boekjes en spelletjes). Nog meer naar rechts en tegen de wand: sudokuboekjes, interieurmagazines en andere tijdschriften die je niet 'in een handomdraai' koopt. Dankzij 'het tussenschot' van de kinderartikelen, waar je nog over kunt kijken, krijg je er een plekje waar je rustig en ongestoord in de magazines kan bladeren.
Wenskaarten aan voordeur
Tegen dezelfde rechterwand achteraan tref je achtereenvolgens de kranten en de 'meeneemmagazines'. Handig, want ze liggen net tegenover de kassa. Snel binnen en buiten dus. Helemaal achteraan staan dranken in twee frigo's en wat snacks. Links achteraan bevindt zich dus de kassa, met daarachter de tabakswaren. Vooraan links in de winkel staan dan de wenskaarten en net daarvoor een lage tafel voor eventuele seizoensartikelen. “Het nadeel van het feit dat de wenskaarten zo kort bij de deur staan, is dat ze veel stof vangen door de drukke steenweg", weet Frédéric ons te vertellen.
INTERSTOCK IN ACTIE
Firma wijst op interessante mogelijkheden
Interstock kreeg dus de opdracht om van de winkel een mooi en samenhangend geheel te maken. De firma is gevestigd in Ronse, bestaat sinds 1977 en focust onder meer op het praktisch inrichten van kleinere oppervlaktes zoals voor dagbladhandels. De heer des huizes en 'ervaringsdeskundige' Frédéric had, zoals gezegd, een vrij uitgebreide wensenlijst, maar toch was hij blij met de inbreng van Interstock.
Frédéric: “Ze wezen me op een aantal mogelijkheden waar ik nooit aan gedacht zou hebben. Pierre Pannekoek kwam een aantal keer de lege ruimte in zich opnemen en ik ging een aantal keer naar Ronse om materiaal te kiezen en kleuren te bepalen. Het was een aangename samenwerking."
In minder dan twee weken
Zodra alles grondig was doorgesproken en alle keuzes gemaakt waren, maakte Interstock al het materiaal klaar. Alle tabletten en panelen werden op voorhand op maat versneden, tot op de millimeter. Eens ter plaatse, diende alleen nog de montage te gebeuren. In minder dan twee weken was de klus geklaard.
Combinatie licht en donker
De hele winkelruimte oogt fris dankzij het lichtgekleurde hout. Dat contrasteert goed met de tweede houtsoort, die donker is, en de metalen zwarte leggers. De magazines komen niet alleen goed tot hun recht dankzij de optimale verlichting, maar ook door de zwarte achterwand. Een plexistrook vooraan maakt dat ze niet wegglijden én dat je ook het onderste deel van de cover ziet.
GEWAPEND VOOR DE TOEKOMST
Geen uitstalraam
Opdat de klanten direct in de winkel zouden kunnen kijken, werd er geen etalage gebouwd. Het raam links en rechts van de ingangsdeur heeft alleen een bestickering in de hoeken. Van buitenaf overzie je dus al meteen de hele winkel. Die geeft een ruime indruk aan de drukke verbindingsweg. Er zijn veel potentiële klanten die passeren dankzij de industriezone vlakbij. Maar dat was vroeger in het oude pand natuurlijk evenzeer het geval.
Wens- en geschenkkaarten
Frédéric stuurde op deze nieuwe locatie zijn assortiment bij en biedt meer diensten aan. Op het oude adres lag de focus op lotto, pers en tabak. Hier werkt hij met een pakjesdienst samen en de klanten kunnen inzetten op sportwedstrijden. De collectie wenskaarten werd enorm uitgebreid en nu biedt Frédéric ook giftcards van Apple, Netflix, Zalando enzovoort aan. Verder kun je er leesbrillen en kleine geschenkjes aankopen, en er is een beperkt aanbod boeken. Samen met twee verkoopsters is de dagbladhandelaar van 'Librairie des 3 Suisses' in Orcq weer gewapend om er een aantal jaren tegenaan te gaan.