Roger gaat in deze aflevering aan de slag in de voortuin van een net gerenoveerde woning. Hij gaat een oprit aan de ene zijde van het huis maken en een parkeerstrook aan de andere kant. Tussen de twee komt een mooi pad richting de voordeur, maar we willen niet dat de oprit alleen maar degelijk is.
Duurzaamheid is ook belangrijk, dus kiest Roger voor een waterdoorlatende bestrating. Op de parkeerstrook voorziet hij klinkers die je als je wil ook kan voorzien van een strook groen. Op deze manier blijft de kwaliteit van de bestrating uitstekend én kunnen we ons steentje bijdragen aan het milieu. In dit eerste deel komen de funderingen aan bod. Blijf zeker zitten om te ontdekken wat er allemaal bij komt kijken!
ROGER
Aan de ene kant van deze gerenoveerde woning komt een oprit, aan de andere kant een parkeerstrook en tussenin een pad richting de voordeur. Uiteraard moeten we zorgen voor een goed dragende structuur maar we kiezen ook voor bestrating die perfect waterdoorlatend is. Je kan als je wil ook een strookje groen voorzien. Hoe we dit doen, zie je nu.
Uiteraard moet je eerst beslissen welke bestrating je wil. Hier werd gekozen voor betonklinkers. Daarna kan je opmeten en bestellen.
Dat doe je het beste in één keer. Zo voorkom je een te grote variatie in kleur. Reken bij je bestelling ook zo‘n 5% snijverlies.
De volgende stap is om je funderingen te bepalen. Dat doe je niet enkel op basis van de gekozen klinkers en de uiteindelijke belasting, maar ook door naar je ondergrond te kijken.
Die moet stabiel zijn met een egale, effen structuur. Heb je dit niet? Voorzie dan bovenop je effengemaakte ondergrond een onderfundering.
In ons geval plaatsen we een waterdoorlatende bestrating. De ondergrond moet het regenwater goed kunnen opvangen en dus testen we ook nog eens de waterdoorlaatbaarheid van de grond.
ROGER
Belangrijk is dat je de waterdoorlatendheid van je grond nakijkt. Zeker met ons gekozen systeem is dit bepalend. We doen dit door een put van 50 op 50 op 50 te graven. We hebben daar wat kiezels in gekapt en nu ga ik er 5 liter water indoen en zien hoe lang het duurt tot het water weg is. Ik herhaal dit 3 keer. En omdat het hier een groot oppervlak is, ga ik dat aan beide zijdes van de woning doen.
Gaat het water in minder dan 10 minuten weg, dan heb je een goede doorlatendheid. Duurt het tot 16 uur, dan heb je een voldoende doorlatende grond. Duurt het langer? Dan zal je extra stappen moeten ondernemen.
In ons geval is er voldoende doorlaatbaarheid en volstaat een waterdoorlatende fundering. De grond werd op de juiste hoogte afgegraven. Dit wil zeggen de dikte van je klinkers, straatlaag en fundering samen.
De opbouw is uiteraard volledig afgestemd op de waterdoorlaatbaarheid van onze bestrating.
Plaats op je ondergrond een geotextiel. Dat zal de fundering netjes op zijn plaats houden.
De geotextiel of gronddoek is verkrijgbaar op rol of per lopende meter en je snijd hem makkelijk op maat met een breekmes.
Met de gronddoek op zijn plaats, kan je je maten van je oprit uitmeten en uitzetten. Dat kan met een meter en pasdarm maar een bouwlaser is uiteraard nog iets makkelijker.
Teken eerst tot waar je fundering moet komen. Dit is de hoogte van je uiteindelijke bestrating, min de dikte van je klinker en je straatlaag.
Stel je laserlat in zodat je deze maat kan aanhouden over het gehele oppervlak.
Gebruik betonijzers en metserskoord om de juiste hoogte op verschillende plaatsen uit te zetten.
Het is altijd wat puzzelen om de juiste hellingsgraad en maten te vinden.
Roger spant tussendoor daarom verschillende touwen op de exacte hoogte om te gaan bepalen hoe de oprit en daarmee ook de funderingen zullen geplaatst worden. Hierbij moet je rekening houden met de bestaande elementen waarop je moet aansluiten, het formaat van je bestrating en het nodige verval voor de afvoer van je regenwater.
Bij deze woning zijn er een aantal bestaande elementen om mee rekening te houden. De hoogte van de garage, de tuinpoort en het bestaande wandelpad. Onze klinkers moeten hier netjes op aansluiten.
In theorie is dit ook zo voor de straatzijde. Maar gezien de straat in zeer slechte staat is en niet pas loopt, eindigen we hier op sommige plaatsen op een iets hoger niveau.
Ten tweede is er de oprit van de buren aan de rechterzijde van de woning. Die is nu afgegraven en zal pas later afgewerkt worden. De oprit ligt daardoor momenteel een stuk lager waardoor we hogere boordstenen zullen moeten plaatsen.
Ten derde is er het verval. In principe is hier een halve centimeter per meter voldoende, gezien de gekozen bestrating. MAAR er zit een serieus verschil tussen de hoogte van het wandelpad aan de voordeur en die van de straat. We willen de paden richting de voordeur niet te veel doen afhellen en ze gelijk laten lopen met het reeds bestaande pad. Daarom kiest Roger ervoor om in drie delen te werken. Zo goed als geen verval van aan de garage tot en met de twee wandelpaden. Daarna een iets groter verval zodat we vooraan de oprit gelijk komen met de hoogte van het reeds bestaande wandelpad. En als laatste een steiler verval op het deel dat eigendom is van de gemeente. Daar zal de oprit ook iets breder uitlopen. Dit laatste deel kan eventueel makkelijk herdaan worden wanneer ze de straat binnen enkele jaren zullen vernieuwen en die bijgevolg terug hoger komt te liggen.
Ondertussen wordt ook het materiaal voor onze fundering geleverd. Gezien de grote hoeveelheid zal dit op 2 verschillende tijdstippen gebeuren. We zorgen ook dat het puin zo dicht mogelijk ligt bij de plaats waar het moet komen.
ROGER
De bestrating zal het regenwater doorlaten naar de ondergrond. De fundering die we hier gaan plaatsen moet daarom niet enkel dragend zijn, maar ook water kunnen bufferen om de ondergrond de tijd te geven om het water te laten infiltreren. Daarom kiezen we hier voor een fundering uit gebroken betonpuin. De ondergrond hier is goed doorlatend, dus hebben we genoeg met 20 centimeter, anders hadden we een dikkere funderingslaag moeten voorzien.
Tijd voor het echte werk nu. Omdat het zwaar en veel werk is, zijn alle handen welkom.
Het puin kan verdeelt worden over het volledige oppervlakte tot net iets boven de hoogte die we daarnet hebben uitgezet. Met een rakel kan je dit mooi verdelen. Het betonpuin trillen we straks aan zodat het nog zal zakken, tot de juiste hoogte.
Wij gebruiken hier gebroken betonpuin 0/40. Dat wil zeggen dat de brokstukken van 0 tot 40 millimeter groot kunnen zijn. Door de grotere brokstukken zullen er holtes ontstaan in de fundering die dienen om water tijdelijk te bufferen tot het volledig kan infiltreren in de ondergrond.
Het is een lastig werkje en een groot oppervlak, dus is het tijd om het grote geschut erbij te halen. Roger heeft een kraantje kunnen lenen, maar je kan dit ook altijd huren in je lokaal verhuurcentrum.
Met de bouwkraan kan je sneller het puin verdelen. De volgende levering betonpuin mag dus komen.
Verdeel het puin eerst grof en probeer dan met de hark het op gelijke hoogte te brengen waarna je het meteen kan aantrillen.
Werk zo verder tot je het betonpuin over je volledige oppervlakte hebt verdeeld.
Controleer hierbij regelmatig of je op de juiste hoogte werkt.
Daarna kan je het volledige oppervlakte gaan aantrillen. Dat doe je met een trilplaat. Dat zit waarschijnlijk niet standaard in je arsenaal, maar gelukkig kan je ook deze machine gaan huren in je lokaal verhuurcentrum.
Eens alles is aangetrild, zit het werk voor deze dag er op.
Nu is het de beurt aan de boordstenen. Hiervoor zet je het best opnieuw maten uit.
Plaats een betonijzer aan het begin en eind waar je boordstenen moeten komen. Daartussen span je een koord op de juiste hoogte. Hou er rekening mee dat dit een paar millimeter lager moet zijn dan je klinkers zodat vuil en water ook langs hier kunnen wegspoelen.
Controleer je hoogte met een pasdarm of met de bouwlaser. Ook die kan je trouwens huren.
Hou hierbij uiteraard ook rekening met het uitgekiende verval. Zet de maat op die manier uit voor alle boordstenen.
Graaf je ondergrond weg tot op de juiste diepte. Onze boordsteen is 20 centimeter dus graven we iets dieper uit dan deze maat.
Op die manier heb je ruimte om de boordstenen vast te zetten. Hiervoor gebruiken we schraal beton. Dit is 1 deel cement op 5 à 7 delen zand.
Plaats je boordstenen op je bed van beton en tik ze met een rubberen hameren tot op de juiste hoogte. Controleer met de waterpas, maar hou ook hierbij rekening met je verval.
Vul de zijkanten aan met schraal beton zodat zeker een derde vast zit. Uiteraard ga je aan de binnenzijde niet hoger dan je fundering.
De boordstenen zijn gemaakt uit beton in eenzelfde kleur als de klinkers. Ze zijn makkelijk in één lijn te plaatsen dankzij het tand en groef systeem.
Om het lijnenspel van de oprit netjes te laten uitkomen, gebruiken we de woning als referentie. We spannen een koord in lijn met de zijmuur en zetten vervolgens evenwijdig hieraan een tweede koord uit om de boordsteen langs deze zijde te plaatsen.
Ook hier graven we tot op hoogte.
Aan de hoeken voorzien we een verstek. Slijp hiervoor de boordstenen bij in een hoek van 45°. Dit doe je uiteraard met een slijpschijf geschikt voor beton.
De steen kan op zijn plaats, in lijn met het uitgezette koord. Roger doet nog een extra controle om zeker te zijn dat hij een rechte hoek heeft.
Je kan dan weer verder in een lijn de boordstenen plaatsen.
Aan het einde laten we de oprit wat uitlopen. Het spankoord krijgt een nieuwe plaats. De boordstenen worden afgeschuind zodat ze ook hier een mooie hoek vormen. Ook dat is wat puzzelen tot je een mooi resultaat krijgt.
Vergeet na elke plaatsing niet het beton van je stenen te halen. De cement zou anders vlekken kunnen maken.
Telkens opnieuw worden de spankoorden verplaatst om er vervolgens de boordstenen bij de plaatsen. Probeer hierbij goed na te denken in functie van de bestaande elementen om een zo mooi mogelijk resultaat te verkrijgen.
Aan de andere zijde van de woning hebben we boordstenen van 40 centimeter hoog. Dit omdat de oprit van de buren een tijdje lager zal liggen en we anders kans hebben op verzakking.
Omdat we dieper moeten gaan en het betonpuin moeilijk te verplaatsen is, graven we hier alles uit met de graafkraan waarop een kleinere bak werd geplaatst.
Eens de sleuf gegraven is, kan die gevuld worden met schraal beton.
De stenen hebben redelijk wat gewicht. Om de rug te sparen maakt Roger handig gebruik van de graafkraan. Met een schroefklem en een lint kan hij de boordstenen zonder te heffen op de juiste plaats zetten. De schroefklem kan als handvat dienen om de stenen te begeleiden.
Daarna wordt de ruimte tussen steen en fundering aangevuld met schraal beton ter versteviging.
Voor dit soort werken ben je het beste met 2 of meer personen. Op die manier kan je elkaar helpen waar nodig.
Aan het einde van de oprit kunnen we dankzij het verval terug de lagere boordstenen gebruiken. De laatste moet nog op maat gemaakt worden. Roger slijpt deze niet volledig recht uit maar haalt nog onderaan een hoekje af. Zo hoeft hij de boordsteen van de straatzijde niet volledig recht te maken.
Eens de boordstenen op hun plaats staan, kan je nog het verplaatste betonpuin aantrillen. Zo zit de fundering goed stevig op zijn plaats. Blijf hierbij wel een stukje weg van de boordsteen zodat je die uiteraard niet gaat verplaatsen.
En zo zijn we weer een stap verder.
Blijf zeker kijken want straks in deel 2 zien we hoe Roger de oprit verder afwerkt. Hij plaatst de betonklinkers en voegt die daarna op voor een perfect eindresultaat.
Professional Media Group maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.
Registreer
Registreer en word gratis online abonnee
Door te registreren ontvangt u de newsletter. De newsletter kan u te allen tijde en zonder verdere formaliteiten opzeggen. Wij garanderen u dat uw e-mailadres en andere persoonlijke gegevens nooit aan derden worden doorgegeven en enkel gebruikt worden voor het versturen van de newsletter.