Hoe leg je een oprit aan met karrenspoor? (deel 1)

Roger

Roger gaat in deze aflevering de oprit van een nieuwbouw woning aanleggen. Aan de ene zijde komt een wandelpad naar de voordeur dat eveneens als parkeerstrook kan fungeren. Aan de andere zijde maakt Roger een karrenspoor, waar ook auto's geparkeerd kunnen worden. De voordeur wordt voorzien van een opstap met een bijhorende plantenbak. Tussen het karrenspoor en het wandelpad komt grind te liggen. Kijk lekker mee om te zien hoe Roger dit aanpakt!

Deel 2

Transciptie 

ROGER Wij zijn klaar om de voorkant van onze woning aan te pakken, en dat gaan we zelf doen! Aan de ene kant gaan we een karrenspoor voorzien om onze wagens te parkeren, en aan de andere kant voorzien we een wandelpad voor de gasten die ook als parking kan dienen. Aan de voordeur werken we het nog af met een mooie bloembak en een trap. //// Nous sommes enfin prêts à nous occuper de la devanture de notre maison. Travaux que nous allons réaliser nous-mêmes. D’un côté nous allons construire une allée carrosable et de l’autre un chemin pour nos visiteurs, et qui devra également pouvoir accueillir une voiture. La fin de l’allée se terminera par un escalier et un très joli bac à fleurs. Om te beginnen, bepaal je waar de oprit exact moet komen en wat de maten zijn. In ons geval is dat al duidelijk, bij de bouw van het huis werd al een onderfundering geplaatst in gebroken steenpuin. De bedoeling is dat we binnen die maten blijven. Om te zorgen dat de ondergrond stabiel is, werd de laag steenpuin nog goed aangetrild. Aan de hand van je bestrating, bepaal je dan je opbouw. Een oprit, waar auto’s op komen te staan, voorzie je best van een onderfundering van 15 centimeter. Daarop volgt een funderingslaag, in ons geval in gestabiliseerd zand van 15 centimeter. Bovenop komt dan nog een straatlaag van 4 centimeter waarin we onze betonklinkers zullen plaatsen. Voor we de fundering kunnen plaatsen, moeten er eerst boordstenen komen. Die moeten we ook op een fundering plaatsen. Hiervoor laten we voldoende product leveren. We gebruiken mager beton met een verhouding van 1 deel cement op 5 à 7 delen zand. Als het buiten warm en droog is, laat je best vertrager aan je product toevoegen. Zo blijft de cementgebonden substantie langer bewerkbaar. Bij grotere oppervlaktes, waar je veel product nodig hebt, regel je het best ook verschillende leveringen. Zo voorkom je dat je materiaal uitdroogt voor je dit kan plaatsen. Bedenk dus goed op voorhand wanneer je hoeveel zal nodig hebben. Het echte werk start dan met het uitzetten van de maten. Eerst moet je inzicht krijgen in hoe je oprit het best wordt opgebouwd. We delen de helling van de oprit in 3 delen op. ROGER Aan de voordeur gaan we een opstap maken met een traptrede en betontegels. Zoals je kan zien die betontegels beschikbaar in verschillende designs. En daarnaast gaan we ook een plantenbak maken met muurstenen en die gaan we verlijmen. //// Devant notre porte d’entrée nous allons réaliser une devanture en escalier à l’aide de dalles en béton. Ses dalles en béton, comme vous le voyez, vous pouvez les choisir dans différentes designs. Sur le côté nous allons également réaliser un bac à fleurs à l’aide de ses éléments de construction. Na de opstap komt een helling tot het einde van de woning, zodat deze netjes aansluit met de regenafvoer en fundering van de woning. Vervolgens vergroten we het verval om gelijk te komen met de stoep. Span metserskoord rond betonijzers om zo de lijn en hoogte aan te geven waar je boordstenen moeten komen. Zorg er voor dat je koord goed strak zit en niet doorhangt. Je kan heel gemakkelijk het koord strak rond de ijzers bevestigen zonder een knoop te maken. Ga twee maal met het touw rond het ijzer en leg het einde van het touw onder het omgewentelde deel. Door de spanning, komt het touw zo goed vast te zitten. Eens je het metserskoord en de uitgezette maten niet meer nodig hebt, kan je het touw terug oprollen om voor een volgende klus te gebruiken. De hoogte kan je bepalen met een pasdarm maar handiger is een roterende bouwlaser. Hiermee bepaal je eerst een referentiepunt, de hoogte waar je bestrating zal moeten komen. Hier is dit een centimeter onder de dorpel van de voordeur. Met dit referentiepunt kan je de maten dan uitzetten, waarbij je waar nodig je maat vermindert met de hellingsgraad of in ons geval ook met de opbouwhoogte van de trap. Om een goede afwatering te verzekeren moet er minimum een helling van 1 à 2 procent zijn. Eens je maten zijn uitgezet, kan je beginnen. De vorige boordstenen halen we eerst weg. Dat doen we op het laatste moment, zodat de aarde van het bloemenperk niet verzakt. Controleer eerst of je voldoende ruimte hebt tussen je gespannen touw en de onderfundering. Breng een laag mager beton aan over de volledige lengte. Plaats boordsteen per boordsteen in het zandbed. Tik de boordsteen telkens aan zodat de bovenkant gelijk loopt met het metserskoord. Gebruik hier een rubber hamer voor, zodat je bij het aantikken de boordstenen niet zal beschadigen. De boordstenen zijn voorzien van tand en groef waardoor je ze gemakkelijk en correct tegen elkaar kan plaatsen. Schuif telkens de volgende boordsteen over de vorige. Let goed op dat er geen beton of steenpuin tussen de elementen komt te liggen, dat zou een goede aansluiting verhinderen. Om de boorden vast te zetten dam je ze aan. Verdeel mager beton over de volledige lengte en druk goed aan. De boordstenen moeten voor minimum een derde ingekapseld zijn maar meer mag ook. Hou wel ruimte over voor je straatlaag en klinkers. Strijk glad met een plakspaan of een truweel. Mors je wat schraal beton, zorg er dan voor dat je het meteen afborstelt voor de specie verhardt op de boordstenen. De laatste boordsteen moet op maat gemaakt worden. Omdat dit niet zichtbaar is, kan je een slijpschijf gebruiken of je kan meteen een zaagtafel met waterkoeling kiezen. Die kan je huren om deze klus te klaren. Let er in elk geval op dat je het juiste zaagblad gebruikt: hier is dit een diamantzaag voor beton. Vul de bak met water en van zodra je aan het zagen gaat, zal het water gebruikt worden om het zaagblad te koelen. Meet exact hoe lang je boordsteen moet zijn. Teken af en plaats hem op de zaagtafel. Zorg voor de juiste bescherming en zaag de boordsteen op maat. Nu kan je ook het laatste stuk op de juiste plaats zetten en aandammen. Het kan helpen om de boordsteen wat schuin te snijden om onderaan wat ruimte te laten en zo beter aan te sluiten met bestaande elementen. ROGER Om de zijkant van de trap mooi af te werken, gaan we nog een bloembak plaatsen met bouwstenen. Dit wordt een echte eye catcher. Zeker omdat we hem gaan verlijmen en er quasi geen voeg zichtbaar is. Nous construisons un bac à fleur sur le coté de notre escalier. A fin d’avoir une belle finition. Nous construisons cela, avec des éléments de contstruction extrèmenent pratique et facile à assembler, et que nous allons coller. Il n’y aura donc pas de joint, et cela donnera un résultat tape à l’oeuil. Bepaal eerst terug waar je de bloembak wil hebben en span koorden om dit aan te duiden. Ook hier zorg je voor een goede fundering in mager beton. Bereid een laag fundering voor en maak de oppervlakte op de juiste hoogte vlak met een rijlat of een lange waterpas. Maak de lijm aan met een staafmixer en volg de richtlijnen op de verpakking. Voeg de juiste hoeveelheid water toe, tot de lijm de gewenste consistentie krijgt. Plaats een mondmasker op, zodat het stof tijdens het mixen niet in de luchtwegen terecht komt. Plaats de bouwstenen nu op hun plaats en controleer telkens of ze pas zijn. De bloembak wordt in halfsteensverband geplaatst. Telkens wordt één bouwsteen door twee gezaagd om een stevig geheel te vormen. Gebruik de rubberhamer om de betonelementen lichtjes op de juiste plaatst te tikken. Breng ook wat lijm aan op de zijkanten van de stenen. Met de eerste twee lagen van de bloembak geplaatst, kan nu eerst de aansluitende rij boordstenen geplaatst worden. Die sluit mooi aan op de bloembak. De plaatsing van de boordstenen gebeurd identiek als daarnet. Eerst wordt een touw gespannen als richtlijn. Daarna wordt de juiste diepte bepaalt en komt er wat mager beton op het steenpuin. Hierin komen dan de boordstenen netjes op een lijn. Met een rubberen hamer worden ze op de juiste hoogte getikt. En vervolgens worden ze ingekapseld in een laag mager beton. Met de rij geplaatst, gaan we verder met de bouwstenen voor de bloembak. ROGER De bouwstenen gaan we verlijmen. De lijm heeft een verwerkingstiijd dus zorg er voor dat je niet te veel maakt. Moest je morsen, kan je water en een spons nemen en je kan het binnen het halfuur terug proper krijgen. Als het regent, alles goed afdekken uiteraard, en een laatste tip. De steen heeft een mooie kant, dat zie je aan de lijn op de zijkant, zo weet je welke kan de mooie kant is. Moest het niet duidelijk zijn, dan neem gewoon wat water en dan wordt die lijn zichtbaar. Nous sommes maintenant occupé avec l’étape de l’encollage. Cette colle, vous disposez de 4 heures pour la manipuler. S’il se met à pleuvoir, veillez à proteger votre ouvrage pourqu’il puisse sècher convablement. De plus, si un petit peu de colle a déborder, veillez à la nettoyer dans les 30 minutes. Un dernier tip que je vous donne, les pièrres ont un seule coté extérieur, vous pouvez l’identifier par une différence de couleur. Au cas que cela n’apparait pas facilement, vous n’avez qu’a mouiller la pièrre, cela le rendra plus visible. Controleer geregeld met een waterpas of je nog goed aan het werk bent. Aan de andere kant van het wandelpad, ligt er nog een bloemenperkje. Ook dit wordt voorzien van boordstenen. Als laatste moeten we aan het karrenspoor ook een omranding voorzien. ROGER Om de klinkers op zijn plaats te houden hebben we een boord nodig. Je kan er voor kiezen om ze aan te smeren met stabilisé. Maar wij kiezen voor een stevigere oplossing, we gaan boordstenen plaatsen. De boordstenen die we hier gaan plaatsen, hebben een stabiele ondergrond, vanboven lopen ze schuiner zodat je ze bijna niet ziet. We gaan ze ook wat lager plaatsen zodat we er helemaal niet meer van zien. //// Afin de maintenir nos klinkers en place, et qu’ils ne bougent pas au passage de voitures, il faut leurs faire en théorie un bord. Une chose que l’on pourrait avec du stabilisé. Nous avons choissi pour une solution plus durable et plus solide avec ses pièrres de bordures dont la base est beaucoup plus large, la partie supérieure est inclinée de telle sorte que la bordure sera quasiment invisible de plus nous allons la placer 2 cm plus bas que le niveau de nos pavés de telle sorte elle sera totalement invisible. Om te bepalen hoe hoog deze boorstenen komen, neem je de hoogte van de boordstenen die al geplaatst zijn en plaats je het metserskoord dan 2 centimeter onder dat niveau. Zo volg je dezelfde helling over de volledige oprit. Ga voor deze boordstenen op dezelfde manier aan de slag: plaats een bed uit mager beton, zet de boordsteen op de juiste plaats, tik aan met een rubberhamer en dam verder aan met mager beton. Controleer steeds of de hoogte nog overeen komt met het voorop gestelde niveau. Let er ook op dat het metserskoord nergens vast zit. Om mooi gelijk te ogen, moeten de 2 rijen boordstenen ook telkens evenwijdig van elkaar en even ver van elkaar staan. Controleer dit telkens goed. Achteraan de oprijstroken, laten we straks de klinkers doorlopen, daarom verbinden we de twee rijstroken met een haaks geplaatste boordsteen. Om de hoek te maken, moeten de boordstenen in verstek gezaagd zijn. Plaats de zaagtafel onder een hoek van 45° en zaag de boordsteen op maat. De hellingsgraad van de oprijstroken neemt toe. Opdat de boordstenen in de juiste positie zouden kunnen geplaatst worden, zaag je een kleine hoek van de onderkant. Dit creëert de mogelijkheid om de boordsteen in de juiste positie met de juiste hellingsgraad te plaatsen. De bloembak uit betonnen bouwelementen en de boordstenen zijn geplaatst! Kijk straks mee in deel twee naar hoe de trede en de klinkers worden geplaatst en gevoegd.

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Professional Media Group 

Professional Media Group maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.